”Vakre ting gjør at vi lever lengre”

Det danske designbrandet House Doctor startet for 20 år siden med åpningen av en liten brukskunstbutikk. Siden har det blitt til et stort livsstilshus med flere brands og omfattende kolleksjoner. Fellesnevneren er estetikk, og ideen om å skape universer med mer enn bare produkter. Med mange nyheter og nye merker i sikte, er planen for fremtiden klar.

I 1999 åpnet søstrene Gitte Juhl Capel og Rikke Juhl Jensen en liten brukskunstbutikk i Ikast. Det ble raskt en populær destinasjon som med et annerledes utvalg i form av en blanding av egen produksjon og varer de fikk produsert, vekket oppsikt hos de omkringliggende butikkene. Det ga søstrene litt mer blod på tann, og de bestemte seg for å delta på Formland og teste ut sine varer. Det utviklet seg til en kjempesuksess med 100 nye kunder, og så fikk Rikke og Gitte det travelt. I 2001 besluttet de å stenge butikken og i stedet kjøre fullt fokus på brandet og produksjonen av egne varer.

Estetikken er avgjørende

Behovet for skjønne ting og et hjem som oser av hygge og estetikk, har alltid vært viktig for House Doctor og er tydelig i utviklingen av deres produkter.

Rikke Juhl Jensen.

”Vi går svært opp i estetikk. Hver eneste gang vi ser på et nytt prosjekt, et nytt produkt, et nytt brand eller en ny idé til noe, så er estetikken det som står høyest på listen for oss”, forklarer Rikke Juhl Jensen som designer en stor del av House Doctors produkter, og hun understreker at: ”Selv om våre brands er unike hver især, så har de en kjempe fellesnevner i kravet om estetikk”.

Estetikk er for Rikke og dermed også for House Doctor en enorm kvalitet, og hun er overbevist om at vi både blir gladere og bedre mennesker av å omgi oss med estetiske og skjønne produkter i våre hjem og i vår hverdag. ”Vakre ting gjør at vi lever lengre”, sier hun med et glimt i øyet, men man skal ikke la seg narre. Rikke mener det faktisk helt alvorlig, og det er vel heller ingen tvil om at skjønne produkter er med på å berike oss og vår hverdag. Og glede og lykke må sies å være gode forutsetninger for et lengre liv.

”Vi har opp gjennom årene fått bygget opp en filosofi om hva House Doctor er. Hva design betyr for oss og hva vi mener er et godt design. Vi legger ikke skjul på at vi er en kommersiell virksomhet som er gode til å se hva det er markedet vil ha. Vi har mange medarbeidere som har vært med oss i riktig mange år, så den filosofien og DNA som ligger i huset er ikke så lett å rokke ved”, forteller Rikke. Hun forklarer dessuten at erfaringen er en god ting både i forhold til drift av en virksomhet og også i forhold til det å finne inspirasjon og komme med ideer til nye prosjekter og produkter. Det gir en form for ro, men også en allsidighet da inspirasjonen til et nytt produkt kan komme fra mange forskjellige vinkler.

”Vi er mange kreative i huset og vi arbeider svært forskjellig, og det er jo kult!”.

Flere brands kommer til

En annen ting som Rikke og hennes søsken finner ut av, er at House Doctor brandet er mye mer enn bare produkter. Det er en livsstil og et univers som med utgangspunkt i det estetiske raskt rykker inn på andre områder i hjemmet. Det skjer i første omgang med samarbeid med den franske kokken og konditoren Nicolas Vahé. I fellesskap finner de ut av å koble Nicolas Vahé sin evne for å sette sammen smaker og skape lekre delikatesser med House Doctors evne for å skape et helstøpt univers i form av skjønne produkter. ”Han er god på det som er inne i glassene, og vi kunne være gode på å skape designet og hjelpe til med hvordan et brand kan skapes utenfra”, forklarer Rikke om de første tankene som danner grunnlaget for det samarbeidet som raskt viste seg å være en suksess. Etter fire år besluttet Nicolas Vahé å gå ut av samarbeidet og partnerne skilles som venner, og i dag kjører House Doctor brandet videre alene.

Det neste brandet som kommer ut av House Doctor er Meraki som har fokus på såpe- og hudpleieprodukter. Men før Meraki ble lansert som sitt eget brand, hadde House Doctor faktisk et mindre såpesortiment i egen regi. Etter Rikkes eget utsagn kunne det likevel godt gjøres bedre, og produktene ville stå sterkere som en del av et helstøpt brand med sin egen kolleksjon. ”Hva hvis vi tok disse produktene ut av House Doctor og lagde et brand hvor vi kunne skape et helt univers rundt produktene?”, forteller Rikke om tankene fra den perioden. Derfor er det også over tid kommet mange flere produkter og kategorier til sortimentet i form av tekstiler, accessories samt en herrelinje og en kolleksjon til barn med både pleieprodukter og tekstiler.

Office-brandet Monograph hadde faktisk en lignende begynnelse. Tidligere fantes det også produkter av denne typen i det samlede House Doctor sortimentet. Men igjen var tanken at hvis man tok disse produktene for seg og supplerte med flere, ville man kunne skape et helstøpt brand som i butikkene både kunne stå alene men også supplere House Doctor og dermed vinne større innpass.

”Når man kan skape universer som komplimenterer hverandre, så har man plutselig mulighet for å være flere steder. Vi fikk jo øynene opp for nye kunder. Så det med å co-brande har gitt riktig mye synergi for oss. Så man kan si at den ene type kunder har kommet inn av døren og har tatt den andre med”, forklarer Rikke.

Society of Lifestyle

Nettopp det å skape universer kaller de hos House Doctor ’Society of Lifestyle’, og det er noe de kommer til å ha mye mer fokus på i fremtiden.

”Vi vil gjerne skape sammenheng men også forskjellighet”, forklarer Rikke om dynamikken mellom House Doctor brandet og de inntil videre tre andre brands; Meraki, Nicolas Vahé og Monograph.

Rikke løfter på sløret for to nye merker som er på gang hos House Doctor. Det første brandet er klart allerede til starten av neste år. Igjen er tanken om å skape vellykkede og helstøpte univers gjennomgående.

House Doctor 2.0

House Doctor har arbeidet mye med seg selv og essensen av brandet for nettopp å finne inn til kjernen. Til høstens messer kan dette blant annet ses via hvordan alt er iscenesatt så det tydelig fremgår hvem House Doctor er.

”Vi forsøker å sikte etter oss selv igjen. Vi mener faktisk at House Doctor er House Doctor. Vi skal ikke prøve å være et annet brand eller endre oss for å imøtekomme en viss type kunder”, forklarer Rikke. Hun beskriver at de kaller dette prosjektet for House Doctor 2.0 som i bunn og grunn handler om å gjenfinne det beste ved House Doctor og fokusere mer målrettet på det.

”Man skal se på det man arbeider med, og man skal være grundig og hele tiden sørge for å gi det beste til prosjektet”.

I forbindelse med Formland-dagene, 15.-18. august, inviterer House Doctor til åpent hus i deres showroom i Ikast. Her er det også arbeidet med å kunne fremvise hele House Doctor universet. Det vil bli lagd og servert mat med Nicolas Vahé produkter, mens det også vil være mulig å få små behandlinger med Meraki-produktene. Det er lagt opp til at man virkelig skal kunne oppleve hele Society of Lifestyle følelsen. Til disse åpent hus-arrangementene pleier House Doctor å ha ca. 600 besøkende i løpet av en weekend.   

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Unike krus i steintøy fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Formskjønne vårnyheter fra BITZ

15.04.2024Designbase.no

En ode til lekent design

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Vakre lykter med karakter fra Villa Collection Danmark

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Innred med naturlig sjarm og håndverksmessig dyktighet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023