07.05.2021  |  Furniture  |  Design

5 raske spørsmål til Aina Sollie Steen

Kreativ stylist kjent fra TV, stortrives med å ha mange jern i ilden.

Mennesker er alltid i sentrum for Ainas arbeid, til tross for at hennes jobb ofte er å fylle rom med ting. Men det er «menneskene og deres behov som er det viktigste når man jobber med innredning», mener hun.


Hva liker du best med yrket?
–Det aller beste ved jobben som interiørdesigner er det privilegiet jeg har ved å møte så mange fine mennesker og bidra i prosessen med å skape folks hjem. Det å skape rom som byr på mer enn bare funksjon er kilden til en vellykket designutforming i min verden, og jeg legger veldig mye vekt på å gi folk en god atmosfære, det er avgjørende for et godt hjem. Det er forskjellen på å skape et værelse, og ikke bare møblere det.

Er det noen områder du foretrekker?
–Det må være variasjonen av oppdrag og varighet. Jeg har aldri hatt en 9-5 jobb i mine 25 år i bransjen og trives godt i freelance- livet. Sjongleringen mellom tv-opptak som dommer i Sommerhytta, designer for Tid for Hjem, og det å levere designløsninger for privat og offentlig miljø, gir meg energi og inspirasjon. Jeg holder også foredrag og lager små filmer til Igtv for Bonytt. I tillegg designer jeg produkter for egen interiørkolleksjon i samarbeid med Lama.com. Innimellom alt dette finner jeg tid til å male i atelieret mitt med forskjellige utsmykningsarbeider.

Hvilke prosjekter er du i gang med for 2021?

–Jeg har akkurat avsluttet et innredningsprosjekt for Comino Frisør på St. Hanshaugen i Oslo og bistått med løsninger for en ny salong der. Nå er jeg klar til å ta på meg dommerkappen igjen og vurdere nye deltageres arbeid i sesong 6 av Sommerhytta på TV2 sammen med mine gode kollegaer snekker Lars og blomster-Finn. Det er helt ulike typer oppdrag, men begge er like inspirerende på hvert sitt vis.

Hva er årets trender for uteplassen?
–Grønne fingre eller ei, gjør plass på balkongen eller i hagen til å dyrke egne grønnsaker og en liten urtehage. På grunn av pandemien er vi mye hjemme og kan klare å holde liv i plantene. Størrelsen spiller ingen rolle, plant gjerne i kasser og urner på balkongen om du ikke har hage og mulighet for større bed eller parsell.
–Husk at dyrkingen må ha et klart formål og ikke bare være til pynt.
–Kortreist, selvforsynt og bærekraftig sysler er det som gjelder nå.

Materialene for sesongen er gjennomgående tre, rotting, stein og keramikk.
Naturmaterialer, holdbarhet og gjenvinning er stikkord du lett kan holde deg til.
By gjerne på og utvid stuerommet i sommerhalvåret ved å viske ut skillene mellom inne og ute. Følg gjerne opp med samme fargetema inne som ute når det kommer til tekstiler, men for all del tenk bærekraft og varighet også her. Naturmaterialer som lin, ull, bomull og skinn trumfer syntetiske materialer som tekstiler og fleece.

Som stylist, hva kan du fortelle om uteplassens betydning for nordmenn?
–Vi har en kort sesong her og vil gjerne ha maksimalt ut av lys og solglimt når vi har mulighet for å lade opp til en lang og kald vinter. Vi har lange tradisjoner i å benke oss ute og dekke på et bord enten vi er ute i skog og mark med telt, på egen terrasse eller på en balkong eller i hytteveggen.
–Mang et måltid har blitt fortært med vanter midt i juli på vår familiehytte på fjellet da jeg var liten, og det å "sole seg med pledd" har vel også flere enn meg testet ut.
Mange har mottoet «livet er best ute», og det å investere i en lun, hyggelig og møblert uteplass står derfor høyt oppe på agendaen hos mange, inkludert meg.

Fakta
Aina Sollie Steen
Designer, stylist & kunstner
Eget firma med 25 års erfaring innen innredning og styling for tv & magasiner
Instagram: AinaSollieSteen

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer