20.04.2020  |  Interior  |  Design

Bærekraft er en del av livsstilen

Bærekraft er kjernen i Lübech Living. Produkter utvikles og nye materialer gjenbrukes til spennende, ny bærekraftig design for hjemmet. Internasjonalt ser Susanne Frost Lübech Poulsen en tendens til større bevissthet om bærekraft, "men nordmenn velger design fremfor bærekraft".

Lübech Living har jobbet med bærekraft i så mange år at det i dag er en integrert del av selskapet. –Noen ganger glemmer vi å fortelle om det fordi det er så naturlig for oss,sier Susanne Frost Lübech Poulsen, som driver Lübech Living og merkene Lübech Living, Oohh og Oohhx sammen med sin mann Søren Lübech.

Det var faktisk Søren Lübech som startet selskapet i 2007 med salg av lysestaker av aluminium. I 2009 kom også lys fra Vance Kitira til. De er laget av matgodkjent parafin og 100 prosent bomullsveker, og er sertifiserte slik at det er dokumentert at de ikke avgir kreftfremkallende stoffer når de brenner. –Vi fant ut at det faktisk var en flott opplevelse å kunne selge produkter som tar hensyn til folks helse, sier Susanne. Sammen begynte de å lete etter flere lignende produkter.

–I 2010 spurte produsenten vår på Sri Lanka om vi var interessert i vanntette potter i resirkulert papir. Vi sa ja til det. Så koblet vi også julepynt til, og i januar 2018 lanserte vi resirkulert glass og en potte som jeg faktisk designet i 2016 for fremstilling i papir, men som nå produseres i keramikk av en produsent som brenner keramikken med solenergi og hvor vannet benyttes til å vanne områdets åkre i etterkant.

Susanne forteller at det har gitt Lübech Living helt nye muligheter, men hun uttaler også at man stadig leter etter nye bærekraftige materialer å jobbe med.

–Vi var tidlig ute med bærekraft, og det har faktisk vært vår største utfordring å finne kunnskap på dette feltet. Og så ønsker vi at produktene våre skal være håndlagde slik at de passer inn i resten av konseptet.

Susanne hadde også en stor finger med i spillet i forhold til We Care-sonen som var ny på Formland denne gangen. –Mange etterspør det, så nå trenger vi bare flere materialer å jobbe med og flere produkter, sier hun.

Nordmenn kjøper designet

Susanne Frost Lübech Poulsen fornemmer tydelig at dette med bærekraft betyr noe, men hun er også ganske tydelig på at danskene kjøper produktene på grunn av designet og fordi de ser annerledes ut. Ikke fordi de er bærekraftige. Det er en ekstra bonus.

–På de tyske messene er det noe annet. Her etterspørres bærekraftige produkter direkte, så det vil være interessant å se om den trenden også kommer til Norge.

Hun understreker at hun ikke er "hellig" på at alt skal være bærekraftig. –Men hvorfor ikke resirkulere og produsere bærekraftig hvis man kan? Vi overproduserer helt vilt i denne bransjen, men jeg håper at vi over tid lærer å ikke produsere mer enn det som trengs.

Slik hun ser det er det ungdommene som er interessert i bærekraft og de etterspør det, men de har ikke pengene. –Den generasjonen jeg tilhører virker generelt ganske likegyldig - og det er litt underlig. Vi kjøper økologisk mat og sertifiserte klær, men når det kommer til innredning i hjemmet, er det ingen som stiller spørsmål ved hvem som produserer. Media viser ingen interesse for det, og det er dermed heller ingen stor interesse for temaet i befolkningen. Så lenge forbrukerne ikke etterspør det, er butikkene mer eller mindre likegyldige.

Susanne sier at det kan være vanskelig å forklare produsentene på Sri Lanka hvor mye utseendet betyr for forbrukerne i Norge. –Nordmenn kjøper den kule designen, og de gir ikke avkall på utseendet for ideologien. Til og med grønnsakene må være pene hvis vi skal kjøpe dem. På Sri Lanka tror de noen ganger at vi er helt gale, og jeg må forklare dem at hvis tingene ikke er perfekte, treffer vi ikke riktig pantonefarge og varene vil ikke selge, og til slutt er det ingen jobber for dem. Det er to verdener som støter sammen.

Stilen er Susannes egen

Susanne er faktisk utdannet innen bedriftsøkonomi men design har alltid betydd mye for henne. I dag designer hun kolleksjonen for Lübech Living sammen med en ansatt designer, akkurat som de fire leverandørene som leverer til selskapet også er en del av produktutviklingen.

–Vi ser virkelig på hvordan kundene våre utvikler seg og hva som trengs i butikkene, og vi har en kontinuerlig dialog med kundene våre om størrelser, farger og så videre. Nettopp fordi vi jobber bærekraftig, har vi faktisk ikke så mange å sammenligne oss med.

Susanne og Søren gjør også et poeng av å informere forhandlerne om hvor de skal. –Så en krukke er ikke bare en ny krukke med et håndtak, men en ting med en historie og en ide.

Og der man tidligere utviklet en stor kolleksjon slik at du kunne lage en katalog, går man nå den andre veien og lager en mindre, mer fokusert kolleksjon av blomsterrelaterte produkter, oppbevaring og multifunksjonelle produkter.

 

Nye materialer

Susanne og Søren tenker stadig i nye baner, og akkurat nå utvikler de produkter fra restmaterialer fra en dansk kontormøbelprodusent. –Det er naturmaterialer som er CO2-nøytrale, og produktene skal produseres lokalt. Dette sparer leveringstid, det er mindre transport, og vi kan bedre holde kontroll.

Susanne sier at den typiske forbrukeren er 25-55 år og at flertallet er kvinner, men at det også er noen mannlige kunder. –Det kan vi bla. se i vår nettbutikk.

Lysene er også en nisje som man fortsetter med, og Susanne forteller at brødposene og forklærne i kolleksjonen nå er solgt til en rekke hoteller og restauranter.

 

Miljøet er et stort regnestykke

Å jobbe på en miljøvennlig og bærekraftig måte krever at man er bevisst økonomien.

Blant annet forteller Susanne at de valgte å flytte en produksjon til Spania fordi transporten var kortere. –Men ved nærmere ettertanke synes jeg faktisk det er bedre for miljøet å transportere containere på et skip fra Sri Lanka enn å frakte varer på en lastebil fra Spania til Skandinavia. Men det er et enormt regnestykke og man må også prøve ut forskjellige ting underveis.

På Sri Lanka har Lübech Living 200 kvinner som jobber hjemmefra. Sosiale prosjekter som dette er vanskelig å finne i Skandinavia, og for Søren og Susanne er det like naturlig å hjelpe andre mennesker som å være miljøbevisste.

–Det trigger meg vanvittig når vi kan resirkulere noe. Derfor jobber vi også med Aalborg Universitet for å prøve å finne nye bærekraftige og resirkulerbare materialer som vi kan bruke.

Det er også mange utfordringer, uttaler Susanne. –Men det som motiverer meg er at mulighetene finnes. Det kan være at det tar lang tid å finne dem, men vi gir oss ikke så lett, og da er det kult når det lykkes.

Susanne sier at Lübech Living helt bevisst ikke er en stor organisasjon. –Vi vil heller ha en organisasjon hvor vi kan være mer fleksible og tålmodige.

Norge er selskapets største marked, og med vekst i blant annet Tyskland, Østerrike og Sveits bla. på grunn av bærekraft-filosofien.

I Danmark har Paustian i Aarhus tatt inn alle produktene fordi de er bærekraftige. –De anerkjenner at det er en trend som er på vei inn i bransjen og at de ligger i forkant," avslutter hun.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer