Et nytt Lauvring

Et par bokstaver er borte fra navnet, logoen er ny og identiteten er skjerpet. Leverandørvirksomheten I.C. Lauvring er modernisert med fart på veksten og nye markeder samt en sterkere design DNA med nye eiere under det nye firmanavn Lauvring.

Lauvring har som familievirksomhet i over 30 år vært en fast leverandør av produkter til den grønne bransje. Virksomheten har i løpet av de siste årene vært eid av den samme familie. Med tiden har produktsortimentet vokst med fokus både på interiør, brukskunst, borddekking og hage. For en del år tilbake valgte virksomheten å tenke nytt og refokusere. Produkter til borddekking ble tatt ut av sortimentet og det ble satset utelukkende på den grønne bransje ved å være leverandør til blomsterhandlere og hagesentra. Med oppkjøp av virksomheten Papegøjen utvides sortimentet ytterligere med flere utendørsprodukter og gartnerartikler samt andre spesialprodukter til blomsterdekorasjoner.

–Ved oppkjøpet av Papegøjen, utvidet vi også med et ekstra segment da man hermed også kommer inn i byggmarkedene, lyder det fra administrerende direktør Per Nybro Nielsen og han forklarer at det i dag med tanke på koronakrisen har vært svært viktig da byggmarkedene gjennom Lockdown perioden har holdt åpent og solgt utrolig godt.
–Det gir en ekstra avsetningskanal og er et virkelig interessant område for Lauring. Firmaet klarte seg riktig godt gjennom 2000 tallet og også gjennom finanskrisen men på den andre siden av krisen da stadig flere virksomheter opplevde en boom, klarte ikke Lauvring å utvide. Det går ikke dårlig men «den her virksomheten har bare kjørt i samme spor i 10 år», forklarer Per Nybo Nielsen.

Forandring på vei
Derfor skal det skje noe. Per Nybo Nielsen ble ansatt som administrerende direktør for virksomheten på slutten av 2018 og han fikk til oppgave å innlede et generasjonsskifte samt å finne en investor som kan hjelpe til med å få i gang veksten.

–Via mitt nettverk og møter med en masse interessante profiler, heriblant kapitalfond, finner jeg ganske raskt ut at disse slett ikke er interessert i en ”turnaround case”. Etter en viss tid fikk jeg identifisert en virksomhet som var interessert i å kjøpe hele firmaet og det var Dalema i Norge, forteller Per Nybo Nielsen og fortsetter: I løpet av fire måneder hadde vi solgt virksomheten til dem. I stedet for en investor eller et generasjonsskifte ble det full overtagelse, de kjøpte rubbel og bit. Det gikk riktig godt. De er en velkonsolidert virksomhet og så kjenner de også bransjen da de allerede eier en rekke virksomheten innenfor møbler og interiør.

Dalema Gruppen har eksistert siden 1990 og er i dag et av Skandinavias største handelshus. De hadde i 2019 en samlet omsetning på 1.6 milliarder NOK. Gruppen er en handelsvirksomhet innenfor import, retail, industri og fast eiendom og råder blant annet over virksomheter som Mr. Plant, Consilimo AS, Martinsen og Holmen – samt én av Norges største leverandører til sportsbransjen – Ultimate Nordic.

–Det ligger en stor oppgave i å få konsolidert alle disse selskapene. Flere av dem henvender seg til de samme segmentene og har de samme produkttypene. Så oppgaven fremover er å få alt det her til å fungere godt ved siden av hverandre og gå ut mot markedet på en smart måte, forklarer Per Nybo Nielsen.
For Lauvring betyr det nå at ambisjonen er å komme sterkere ut i markedet. På kort sikt er oppgaven å gjøre Lauvring lønnsom. De har blant annet satt gang i prosessen med nytt navn, nytt logo, ja helt ny identitet. Hele uttrykket har blitt modernisert som Per Nybo Nielsen selv forklarer det. Men på lengre sikt er ambisjonen enda sterkere: 

–1. januar i år fusjonerte man to selskaper i Norge, nemlig Edelweiss som er sterke på interiør med Serviteur som er leverandør til blomsterbransjen med en masse papirvarer og emballasjeprodukter. Det hele samlet under navnet Consilimo Group. På sikt skal Lauvring også være en del av Consilimo Group, og tanken er å komme mye bredere ut i markedet, komme ut med en styrke til den grønne bransjen basert på et stort sortiment fra Consilomo Groups sterke brands.
I forbindelse med moderniseringen av Lauvring, har det også ligget en stor oppgave i å digitalisere virksomheten. Det er implementert et helt nytt it-system, lagd smartere prosesser samt etablert en helt ny webshop. 

Nye tider krever nye metoder
Flere av de initiativene som Lauvring har satt i gang, som økt marketing og fokus på webshoppen er faktisk blitt intensivert på grunn av den aktuelle situasjon med koronakrisen, da nedlukningen har gjort at mange virksomheter må tenke alternativt i forhold til å nå deres kunder og holde et salg aktivt.
–Vi sender mange flere nyhetsbrev ut, og vi kan også se at de blir lest mye mer enn de gjorde før krisen. Det er som en større sult i markedet. Folk har innsett at det på grunn av korona ikke kommer selgere forbi, forklarer Per Nybo Nielsen, og han legger vekt på at det faktisk har vært vesentlige gode erfaringer å ta med seg fra koronakrisen. 
¬–På grunn av COVID-19 situasjonen, var de første par uker av nedlukningen hos oss helt stille, men så kom det i gang i vår webshop. Det har vært helt fenomenalt, vi har solgt som aldri før, og det er primært til byggmarkeder og hagesentra. Det blir stadig vekk et vanskelig år for oss på grunn av krisen, men det har virkelig gitt oss en pay-off at vi er gått inn i byggmarkedsektoren.
Koronakrise eller ei, så har Lauvring hatt fullt fokus på økt digitalisering som resultat av moderniseringen. Men krisen har faktisk vist seg å sette ekstra trykk på deler av dette for virksomheten, og bekrefter enda mer timingen og det vesentlige ved å være sterk digitalt.
–Post-korona scenariet blir at vi kommer til å ha full fart på digitaliseringen nå, trenden går mot at vi kommer til å handle stadig mer digitalt – også i de mer konservative bransjene. Den nåværende krisen har satt turbo på noen underliggende utviklinger, det er noen trends som blir til megatrends på grunn av COVID-19-krisen, lyder det fra Per Nybo Nielsen, mens en annen konsekvens av krisen også er at Lauvring får forkortet sin forsyningskjede ved å produsere flere produkter i Europa, og dermed blir forsyningsveiene helt naturlig kortere. 

Lauvring 2.0
Et annet område som Lauvring har satt fokus på, er prosessen med egenutviklede produkter, og det er noe som kommer enda mer av i fremtiden. På den måte skapes en sterkere brandforståelse og tilstedeværelsen på hjemme- og eksportmarkedet blir tydeligere.
–Som en del av vår nye strategi er vi begynt å kaste oss over flere egenutviklede produkter. Vi kan bruke det til å profilere brandet enda mer, og vi vil gjerne ha en rekke produkter som vi eier rettighetene til, og som man kun kan kjøpe hos oss, forklarer Per Nybo Nielsen og utdyper:
–Vi skal ende med å være et brandhouse. Vi går fra å være en virksomhet som selger noen produkter til å være en virksomhet som selger brands. Det skal være med på å gi oss en mer markant identitet, også ute på eksportmarkedene.
For å sette i gang denne profilering i markedet har Lauvring også nettopp etablert deres første shop-in-shop hos en kunde, og det er en utvikling som det kommer mye mer av i fremtiden.
–Vi har laget den første shop-in-shop hos en kunde i Esbjerg. Vi arbeider med å bli en tettere partner med noen av våre kunder. Jo mer vi tilpasser oss våre kunder, jo mer samarbeidspartnere blir vi, og vi vil gjerne gjøre livet lettere for våre kunder!
Selv om Lauvring, som alle andre ikke kan vise nyheter på messer denne sesongen, så er der stadig en lang rekke nyheter å vise og se innen for alle kategorier. Per Nybo Nielsen forteller at nyhetstrykket i forveien var forenklet en smule og ikke er helt så trendfokusert lengre. Det er i stedet fokus på holdbart design, og så er flere av de nye produkter funnet i Europa.
–Vi har en av bransjens største showrooms, her kan kundene se hele sortimentet, de kan se nyheter fra to sesonger – over 5.000 varenumre i ett lokale. Og nå hvor vi ikke kan komme på messer, så må vi få kundene til å komme til oss. Og det har vi muligheten for her, avslutter Per Nybo Nielsen.

Relatert innhold

25.04.2024Designbase.no

Et minimalistisk nordisk uttrykk

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023