10.12.2019  |  Kitchen  |  Utstyr

Groupe SEB – for en enklere og morsommere hverdag

Produktutviklere og designere skaper varer og løsninger så livet hjemme skal bli mer harmonisk.

Groupe SEB selger produkter som skal gjøre livet enklere for folk flest. Gjennom innovative produkter og løsninger bidrar de til å forenkle både matlaging og husarbeid.

-Vi ønsker å være et referansepunkt for kvalitetsprodukter til kjøkkenet, hjemmet og personlig pleie, sier Even Wartiainen, Country Manager for Groupe SEB Norway AS. I det norske markedet er våre viktigste merkevarer WMF, Tefal og OBH Nordica, men vi representerer også kvalitetsmerker som Krups, Lagostina og EMSA.

WMF for matglede

Er du glad i å lage mat, kjenner du sikkert til tyske WMF. De er spesialister på kjeler, panner, kniver og kjøkkenredskaper, samt bestikk, glass, karafler og barutstyr. Tar du en titt på et hvilket som helst kjøkken, er det neppe noen overraskelse å finne produkter fra WMF.

–WMF har fokus på design, satser helhjertet på håndverk og kvalitet i alle ledd, og er det siste tilskuddet i merkeporteføljen, påpeker Wartiainen.

Selskapet har en lang historie, og startet produksjonen i Geislingen i Tyskland allerede i 1853. I løpet av en generasjon utvidet selskapet seg til å være en global aktør. I dag over 165 år senere, er WMF en etablert premium merkevare og en suksesshistorie. WMF står bak utviklingen av viktige produkter, som den første kaffemaskinen og trykkokeren, begge ble lansert i 1927. Noen år senere registrerte WMF varemerket Cromargan®, en innovativ foredlingprosess for rustfritt stål som garanterer svært høy kvalitet. Cromargan® brukes fortsatt i nesten alle WMFs stålprodukter i dag.

I det norske markedet har WMF-produktene blitt svært godt mottatt. Designet appellerer til norske forbrukere, samtidig som flere og flere får øynene opp for den fantastiske kvaliteten og slitestyrken i produktene.

–Som en del av satsningen på WMF i Norge jobber vi aktivt med presentasjon i butikk. Blant annet har vi inngått samarbeid med utvalgte forhandlere som har fått installert egen kvalitetsinnredning med WMF profil, forteller Wartiainen.

–WMF utfyller vår eksisterende portefølje av merkevarer godt og har åpnet nye muligheter for oss i premiumsegmentet, både innen småelektrisk og kjøkkenutstyr.

Tefal, oppfinnsomhet for sunn livsstil

I over 50 år har Tefal forsøkt å gjøre folks hverdag enklere, og det har gjort merket til verdens fremste produsent av Non Stick-panner og markedsleder innen strykejern og trykkokere. Målet er å tilby produkter og tjenester som gjør at du kan nyte velsmakende, variert og sunn mat, og utføre praktiske hverdagsaktiviteter for deg selv, din familie og dine venner.

–Både globalt, nordisk og i Norge er vi nummer 1 i kok og stek kategorien, sier Wartiainen. Dette er en posisjon vi har nådd gjennom kontinuerlig fokus på produktutvikling og innovasjon. Vårt unike non-stick belegg og den velkjente temperatursensoren Thermo Spot® har gjort matlaging enklere for nordmenn flest. Gjennom en årrekke har vi også samarbeidet med den folkekjære kokken Jamie Oliver, og utviklet egne serier med kjeler og panner med hans navn.

Som et ledd i Tefals arbeid med bærekraft har selskapet, gjennom sine egne produksjonsfasiliteter i Frankrike, utviklet stekepanner og kjeler laget av 100% resirkulert aluminium. Dette har slått svært godt an blant miljøbevisste forbrukere.

Stadig flere oppdager dessuten den geniale serien Ingenio med det smarte, avtakbare håndtaket. Det gjør at kjelene og pannene kan stables i hverandre og tar svært liten plass i kjøkkenskapet, samtidig som de er fleksible å lage mat med.

OBH Nordica, «Designing Good Life"

OBH Nordica er en nordisk merkevare med opprinnelse i Sverige og Danmark. I 2002 fusjonerte svenske Nordica og danske OBH selskapene, og dannet “OBH Nordica”. I 2015 ble OBH Nordica kjøpt opp av Groupe SEB. I dag fokuserer OBH Nordica på småelektriske produkter til det nordiske markedet.


–Design gjør en forskjell, tror vi. Derfor satser vi på utviklingen av innovative produkter med nordisk design til en konkurransedyktig pris, fremhever Even Wartiainen.

–Gjennom flere år har vi hatt en sterk posisjon i flere kategorier, blant annet med blendere, vakuumpakkere og sous vide, kjøkkenmaskiner og hårfønere. Etter at OBH Nordica ble en del av Groupe SEB har vi hentet en rekke innovasjoner til Norden, blant annet den intelligente bordgrillen Optigrill og den unike luftfrityren Actifry.

Fra 2019 tok selskapet steget inn i en ny kategori, nemlig støvsugere.

Groupe SEB

Markedsleder i forskjellige produktkategorier i mange geografiske områder
12 produkter selges hvert sekund over hele verden
350 millioner produkter selges årlig i mer enn 150 land
Ledende i 25 land i alle verdensdeler.

–Groupe SEB har over 50 års erfaring med denne kategorien under merkenavnet Rowenta, og har en sterk posisjon i det europeiske markedet. Det er disse kvalitetsproduktene vi nå har lansert til nordiske forbrukere under merkevaren OBH Nordica. Lanseringen har gått over all forventning og markedet kan forvente mange spennende nyheter fra oss fremover, avslutter Even Wartiainen.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer