06.06.2021  |  Business  |  Bransjenytt

Heimtextil lanserer digitalt materialbibliotek

Progressive materialinnovasjoner presenteres digitalt: Etter kanselleringen av årets messe på grunn av koronapandemien, utvider Heimtextil sine digitale tjenester og lanserer et nytt online materialbibliotek med tittelen 'Future Materials Library'. 24 fremtidsrettede materialer kan nå finnes på: www.heimtextil.messefrankfurt.com/future.

Heimtextil viser nå et utvalg av innovative materialer fra hele verden i det digitale 'Future Materials Library'. På den siste fysiske Heimtextil i 2020 fikk besøkende muligheten til å utforske 'Future Materials Library' med alle sanser. Nå i online versjonen av biblioteket, kan besøkende oppdage potensialet til hittil ukjente tekstiler, og dermed inviterer "Future Materials Library" de besøkende til å åpne øynene for eksperimentelle tilnærminger og revolusjonerende idéer.
Kuratorene bak det nye materialbiblioteket er det London-baserte fremtidsforskningsfirmaet, FranklinTill.
–Vi står overfor en materialrevolusjon som vil bidra til å gjenopprette balansen i vårt forhold til planeten. Som en del av Heimtextil Trends 21/22 presenterer vi et nytt utvalg av materiale til interiør med spennende innovasjoner fra hele verden sier Caroline Till fra FranklinTill.

Kommersielt levedyktige produkter og nyutviklinger
Future Materials Library 2021 tilbyr material-pionerer en plattform, og presenterer en blanding av økonomisk bekreftede og revolusjonerende utviklinger. FranklinTill har organisert materialene i fire temaer: REGENERATIVE AVLINGER, GENETISK SKAPTE FIBRE, HØSTING AV AVFALLSSTRØMMER og BÆREKRAFTIGE FARGER.

Eksempel på en leverandør av regenerative avlinger er det britiske selskapet Tengri, som får sjeldne yakfibre direkte fra et kooperativ av nomadiske yak-hyrder i Khangai-regionen i Mongolia. På den måten beriker Tengri puljen av bærekraftige naturlige materialer, som utover yakfiber omfatter hamp, brennesle og lin. 
Når det kommer til gjenskapt fiber, leverer de finske pionérene fra Ioncell et banebrytende materiale: De bruker en ionisk væske til å omdanne brukte tekstiler, papirmasse, gamle aviser og papp til sterke tekstilfibre, som deretter brukes til å fremstille stoffer av høy kvalitet.
Den fransk-hollandske virksomheten Tarkett utnytter også avfallsprodukter og gir brukte gulvbekledninger nytt liv. Ved hjelp av banebrytende teknologi skilles de to hovedkomponentene i teppefliser - garn og bakside - og en garnrenhet på 95 prosent garanteres.

Fordi 28 millioner tonn matvarer hvert år kastes i Japan, er landets matvare-tekstilvirksomhet dedikert til å redusere matsvinn, som den bruker til å fremstille bærekraftige fargestoffer. I en patentert prosess omdannes blåbær, rødkål, kaffe og matcha til naturlige, strålende tekstilfargestoffer. 
Deres forskjellige tilgang gir disse tekstilpionerne spennende bidrag til endringen av det nåværende lineære produksjons- og forbrukssystem til en sirkulær modell. Det er i overensstemmelse med målene for "Future Materials Library", som har til formål å overbevise både produsenter og forbrukere om fordelene ved det sirkulære økonomiske prinsipp. 

Resursene er i ferd med å renne ut
Slik takler det nye Heimtextil-materialebibliotek et av de største problemer i den moderne tidsalder: Mangelen på ressurser på jorden. Særlig tekstilproduksjonen skaper enorme og stadig voksende mengder avfall. Og i løpet av de seneste årtier har designbransjen utviklet en bruk-og-kast-mentalitet som er utrolig skadelig for planeten. I en tid hvor klimaet er i høysetet, skal fremtidsorienterte designere lære av naturen og arbeide sammen med den. De bestreber seg på å bruke av kraften i naturlige sirkulære systemer til å skape tekstiler og materialer, som er bedre både for mennesker og planeten.

Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer