Rapport fra Oslo Design Fair 2020

Full klaff for årets messe med økende besøkstall og nye utstillere! Liv Kindem, kommersiell direktør og fungerende leder for Oslo Design Fair er svært fornøyd.

Oslo Design Fair, design Vera & Kyte, kurator Kirsten Visdal, billedkunstner Andreas Siqueland, Foto Margaret M. de Lange.

Oslo Design Fair gikk av stabelen 22.-24. januar på Lillestrøm og representerer en viktig møteplass for alle som jobber med design og interiør. Tendensutstillingen Possible/Impossible med kunstnerne Andreas Siqueland og Vera&Kyte kurert av Kirsten Visdal var et stort trekkplaster.

Liv Kindem, hva kan du fortelle om atmosfæren på Oslo Design Fair nå i januar? 

Liv Kindem, kommersiell direktør og fungerende leder for Oslo Design Fair..

–Det var veldig god stemning på messen og utstillerne meldte om godt salg. Vi fikk også mye skryt for at messen var så fin. Antall utstillere var 278, nøyaktig det samme som i 2019. Det er vi svært fornøyde med.

–De foreløpige tilbakemeldingene fra bransjen er svært gode og vi er glade for at så mange arkitekter tok veien til Oslo Design Fair denne gangen.

Et interessant fenomen på messen er utstillere utover interiørbransjen, som Amundsen Trading som selger økologiske sjokoladeplater fra Gnaw. Dette er en engelsk sjokoladeprodusent som nå har laget en serie hvor all emballasje er 100 % nedbrytbar.

–Vi i Amundsen Trading er fornøyde med Oslo Design Fair. Denne messen er viktig for oss fordi da treffer vi nye og gamle kunder. Her får vi presentert vårt vareutvalg, nyheter og kan friste våre kunder med smaksprøver, påpeker Eva Amundsen.

–Vi hadde en oppgang på besøkstall med 26%. Dette er vi stolte og glade over, og det betyr enormt i vår videre satsning på messen fremover.

Liv Kindem, kommersiell direktør og fungerende leder for Oslo Design Fair.

Liv, hvor mange besøkende kom totalt?

–Vi håpet på samme antall som i fjor som var 8 345 besøkende, men vi oppnådde fantastiske 10 542 besøkende. Det betyr en oppgang på 26%. Dette er vi stolte og glade over, og det betyr enormt i vår videre satsning på messen fremover.

Et bredt program med foredrag ble svært godt mottatt, - det var mange tilhørere på alle de oppsatte temaene.

–Det startet med en hyggelig sofaprat mellom konferansier Ragnhild Brochmann og designduoen Vera&Kyte, kurator Kirsten Visdal og kunsteren Andreas Siqueland om årets tendensutstilling. Så videre oppfølging med spennende og relevante innlegg fra Dagny Thurmann-Moe om fargetrender i et overordnet perspektiv. Hun leverer alltid visuelt inspirerende foredrag om fargebruk.

–Fantastiske Christine Spiten snakket om bærekraft, teknologi og sikulærøkonomi.  Hun løftet problemstillingene rundt disse aktuelle temaene til et annet nivå, presenterer det som et løfterikt prosjekt som alle kan henge seg på. "Vi får det til sammen!" Det var meget relevant for en bransje som skal og må tenke bærekraft og sirkulærøkonomi fremover. Blomqvist Nettauksjon hadde en kulturhistorisk gjennomgang som ga kunnskap og inspirasjon til å tenke resirkulering og kvalitet, - veldig relevant for bransjen. 

–Personlig synes jeg at Frida Ramstedt var en av de beste, hun gikk rett i hjertet av bransjen med grunnleggende interiørkunnskap uansett stil og trend. Helt i tiden og i tråd med Oslo Design Fair sine verdier rundt varige valg.

Er konseptet med messen vellykket?

–Utstillingen ble svært godt tatt imot. De besøkende opplevde den som annerledes, nytenkende og inspirerende. Vi gleder oss til å videreføre den til høsten.

Har du noe på hjertet med tanke på neste messet?

–Vi er lettet og glade over veksten i antall besøkende. Vi kommer til å jobbe iherdig mot messen i august med å rette oss ytterligere mot prosjektmarkedet i tillegg til ytterligere å styrke oss som den mest attraktive møteplassen for design, arkitektur og handel. Messene våre skal være effektive handels- og nettverksarenaer for deltakere fra hele verden. Vi noterte oss flere nye utstillere i år som kom direkte fra Maison&Objet i Paris og var blitt oppmerksomme på oss der. Det er gledelig, avslutter Liv Kindem.

Temautstillingen Possible/Impossible var skapt ut fra et samarbeid mellom designduoen Vera&Kyte, billedkunstner Andreas Siqueland og kurator Kirsten Visdal, og representerte et trekkplaster og utgangspunkt for diskusjoner om verdier, bærekraft og miljø. Foto: Margaret M. de Lange..

Possible/Impossible

Årets messeutstilling hadde fokus på hjemmet som et fenomen og som symbol. Hjemmet speiler menneskene som bor der, og er et sted hvor drømmer og virkelighet møtes. Husets størrelse og form er avgjørende for hvilke behov som skapes og hvilke valg vi tar i hverdagen. Dette er temaer som bransjen jobber med, nemlig å skape rom hvor det er godt å leve og arbeide. Hvordan vi bor og jobber er med på å definere oss som mennesker. Det sier også noe om hvem vi er, hvor vi hører til og hvordan vi ønsker å møte fremtiden. 

–Messen i januar ble en suksess både med hensyn til besøkstall, men også for tendensutstillingen som Kirsten har kuratert. Noen av rommene har figurert masse på instagram og tilbakemeldingene har vært veldig positive. Bærekraft og varige verdier har vært viktig i alle ledd av utstillingen, som nå er pakket ned for gjenbruk på messen til høsten, poengterer Hélène Andersen fra Andersen & Valla som hadde ansvaret for innhold og utforming av katalogen og foredrag i forbindelse med Oslo Design Fair.

Utfordringer for kjeder og nettbutikk

Interiør- og designbransjen må tilpasse seg utviklingen og digitale løsninger. En snakkis på messen var bedrifter som sliter. 

Ting gave- og interiørkjede gikk konkurs 20. januar, men boet ble kjøpt opp av Holta-familien og en ukjent finansiell aktør.

–Vi er glade for å kunne tilby våre mange kunder populære gave- og interiørprodukter også i fremtiden, uttaler styreleder og medeier Audun Viken til e24.no

– Selv om gave- og interiørbransjen og Ting de siste årene har hatt store utfordringer, er det lagt ned stor innsats for å tilpasse seg den nye markedssituasjonen med endret kjøpemønster. Dette gir et godt utgangspunkt for et fremtidig konkurransedyktig konsept, meddeler Viken videre.

De fleste av de 78 arbeidsplassene blir reddet. Butikkene i Oslo og på Flesland stenger imidlertid dørene. Ting har fra før butikker også i Tromsø, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Selskapet har hovedkontor i Bergen.

Designforevig nettbutikk og kjedeselskap gikk konkurs 14. januar, men fire av butikkene i kjeden, i Trondheim, Molde, Bergen og Stavanger, gikk raskt i gang med å få overtatt boet. Dermed ble det ny drift i nettbutikken i løpet av noen påfølgende dager.

Designforevig en landsomfattende frivillig kjede innen glass, porselen, kjøkken- og interiørprodukter stiftet i 1996, heleid av lokale butikkeiere. Butikkene er ikke berørt av konkursen.

Relatert innhold

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023