«Vi satser for fullt på messen i september»
Direktør for Oslo Design Fair, Kathrine Tillnes Jansen, har troen på at det blir messe i høst.
–Vårt mål, kall det gjerne en visjon, er å legge til rette for møteplasser mellom bedrifter og kunder på Oslo Design Fair, sier Kathrine på telefon fra hjemmekontoret. Det er viktigere nå enn noensinne.
Hun forteller videre at alle utstillere de er i kontakt med nå snakker om at de gleder seg til muligheten for å se innkjøperne sine igjen etter et ufrivillig fravær på halvannet år.
–Vi jobber for fullt med å skape en tilnærmet normal messe fra 1.- 3. september, fortsetter Kathrine. Vi har fått god respons, og allerede før utgangen av mars er 50 prosent av hallene booket. Våre utstillere og besøkende gleder seg til å få sett på nyheter, bli inspirert og lære mer om trendene fremover. En ny undersøkelse blant våre tidligere besøkende viste at 80 prosent ønsker å komme på neste Oslo Design Fair. Det er jo et godt tegn!
Teamet er i full sving med planleggingen, med utstillinger, messemagasin og ulike opplevelser. De satser på en ny tendensutstilling med fokus på uterom, byrom og overgangen mellom ute og inne med menneskets behov i sentrum.
–Det blir garantert noe kult, forteller Kathrine begeistret. I år samarbeider vi med Léva Urban Design som er landskapsarkitekter og jobber med arkitektur i offentlig byrom. Deres største fokus er byutvikling med mennesket som de viktigste aktørene. Sammen skal vi se nærmere på hvordan byen kan bli en forlengelse av hjemmet vårt og påvirker omgivelsene. Mange har zoomet seg inn hjemmene sine det siste året, nå ønsker vi å zoome litt utover med tanke på uteplasser som utekjøkken og utebad.
Oslo Design Fair og Leva Urban Design er i gang med workshops for å utfordre ute/inne konseptet i tillegg til å kikke på hvordan sosiale møteplasser ser ut etter covid.
–Det kommer et mer definert tema litt senere på våren, sier Kathrine med forventning i stemmen.
–Smakstorget i den andre hallen kommer med til høstens messe. Faglig program er under utarbeidelse, og vi har dialog med spennende aktører som vi har lyst til å samarbeide med, forteller Kathrine. Det er også noen spennende prisutdelinger på gang. Messemagasinet med interessante artikler blir produsert også i år, og vil bli distribuert ved messestart. Vi kjører virkelig full guffe for å få til en spennende messe. Alle vi har med oss er veldig positive.
Oslo Design Fair publiserer utstillerlisten i midten av juni, og billettsalget starter også allerede i juni i år.
–Oslo Design Fair blir den første fulle, reelle messen her på Oslo Varemesse siden nedstengningen i fjor. Camp Villmark skal riktignok arrangeres i juni men i litt mindre format enn vanlig. Vi regner med ca. 280 utstillere på Oslo Design fair i år, vanligvis har vi opp mot 400 utstillere. Nå i vår er det litt usikkerhet rundt muligheten for andre nordiske land å delta men danskene planlegger å komme. Med svenskene er det mer uforutsigbart. Det blir messe selv om det bare blir norske deltagere, sier Kathrine og understreker at alle forholdsregler tas til følge.
–Hallene byr på enorme avstander, så alle skal oppleve messen som både trygg og inspirerende. Det viktigste er å kunne møtes, og komme tilbake til normalen.
Kathrine har lagt bak seg et krevende år i ny jobb, og fått med seg verdifulle erfaringer.
–Vi fikk testet ut en del nye prosjekter dette siste året, som et arrangement på Galleri Sorgenfri, som ble vellykket. Tendensutstillingen i januar presenterte vi som en film med Ragnhild Brochmann i spissen som programleder. Ragnhild er først og fremst kunst- og motehistorier, journalist og skriver fast for Morgenbladet, og svært opptatt av det estetiske. Med filmen klarte vi å øke vår instagram profil med 3 000 nye følgere, og det er jeg stolt av. Filmen var et bidrag til å sette Oslo Design Fair på kartet ved å bruke kjente profiler.
I alt er filmen i syv deler som presenterer utstillingens syv rom. Ragnhild Brochmann møter kurator Kirsten Visdal i spisestuen og på kjøkkenet, tekstildesigner Kiki Plesner på soverommet og trendanalytiker fra Modena, Jorun Tharaldsen, på badet.
–De snakker ikke bare om at det har blitt lansert en ny sofa (noe det også ble), men har smarte, kloke og underholdende samtaler som får oss til å tenke hvordan vi faktisk bor. Samtalene tar også opp utfordringer, og hvor sprøtt man kan ha det. Hvis man bare vil.
Billedkunstner Andreas Siqueland fikk i oppgave å plassere sin kunst først og så kuraterte Kirsten Visdal utstillingen ut fra kunsten. I samarbeid med designerduoen Vera & Kyte ble dette et spennende resultat.
–Vanligvis settes kunsten inn etter møblene, men ikke denne gangen. Impossible/Possible Vol. 2 Januar 2021 kombinerte farger, mønstre og stilarter. Man kviknet til av miksen, noe som var poenget samtidig som vi satte agendaen for å prøve noe nytt.
Filmen ligger fortsatt på Oslo Design Fair sin nettside, instagram og youtube. Den finnes som hel film og som syv enkeltfilmer fra hvert rom og hvert intervju. Klikk deg inn for å se!
Kathrine satser nå helhjertet på høstens messe, men finnes det en plan B?
–Ja! Istedenfor å gå ned til en mindre messe, kan vi kjøre digitalt med showrooms og pop up-butikker. Mange utstillere har behov for showrooms for å vise frem produktene sine. Målet er riktignok å skape en fysisk møteplass i starten av september, og det har vi fortsatt troen på, avslutter en optimistisk Kathrine Tillnes Jansen.