«Vi satser for fullt på messen i september»

Direktør for Oslo Design Fair, Kathrine Tillnes Jansen, har troen på at det blir messe i høst.

Pressebilde: Oslo Design Fair.

–Vårt mål, kall det gjerne en visjon, er å legge til rette for møteplasser mellom bedrifter og kunder på Oslo Design Fair, sier Kathrine på telefon fra hjemmekontoret. Det er viktigere nå enn noensinne.

Hun forteller videre at alle utstillere de er i kontakt med nå snakker om at de gleder seg til muligheten for å se innkjøperne sine igjen etter et ufrivillig fravær på halvannet år.

Direktør for Oslo Design Fair, Kathrine Tillnes Jansen, har troen på at det blir messe i høst. Foto: Caroline Roka.

–Vi jobber for fullt med å skape en tilnærmet normal messe fra 1.- 3. september, fortsetter Kathrine. Vi har fått god respons, og allerede før utgangen av mars er 50 prosent av hallene booket. Våre utstillere og besøkende gleder seg til å få sett på nyheter, bli inspirert og lære mer om trendene fremover. En ny undersøkelse blant våre tidligere besøkende viste at 80 prosent ønsker å komme på neste Oslo Design Fair. Det er jo et godt tegn!

Teamet er i full sving med planleggingen, med utstillinger, messemagasin og ulike opplevelser. De satser på en ny tendensutstilling med fokus på uterom, byrom og overgangen mellom ute og inne med menneskets behov i sentrum.

–Det blir garantert noe kult, forteller Kathrine begeistret. I år samarbeider vi med Léva Urban Design som er landskapsarkitekter og jobber med arkitektur i offentlig byrom. Deres største fokus er byutvikling med mennesket som de viktigste aktørene. Sammen skal vi se nærmere på hvordan byen kan bli en forlengelse av hjemmet vårt og påvirker omgivelsene. Mange har zoomet seg inn hjemmene sine det siste året, nå ønsker vi å zoome litt utover med tanke på uteplasser som utekjøkken og utebad.

Oslo Design Fair og Leva Urban Design er i gang med workshops for å utfordre ute/inne konseptet i tillegg til å kikke på hvordan sosiale møteplasser ser ut etter covid.

–Det kommer et mer definert tema litt senere på våren, sier Kathrine med forventning i stemmen.

–Smakstorget i den andre hallen kommer med til høstens messe. Faglig program er under utarbeidelse, og vi har dialog med spennende aktører som vi har lyst til å samarbeide med, forteller Kathrine. Det er også noen spennende prisutdelinger på gang. Messemagasinet med interessante artikler blir produsert også i år, og vil bli distribuert ved messestart. Vi kjører virkelig full guffe for å få til en spennende messe. Alle vi har med oss er veldig positive.

Smakshallen frister.

Oslo Design Fair publiserer utstillerlisten i midten av juni, og billettsalget starter også allerede i juni i år.

–Oslo Design Fair blir den første fulle, reelle messen her på Oslo Varemesse siden nedstengningen i fjor. Camp Villmark skal riktignok arrangeres i juni men i litt mindre format enn vanlig. Vi regner med ca. 280 utstillere på Oslo Design fair i år, vanligvis har vi opp mot 400 utstillere. Nå i vår er det litt usikkerhet rundt muligheten for andre nordiske land å delta men danskene planlegger å komme. Med svenskene er det mer uforutsigbart. Det blir messe selv om det bare blir norske deltagere, sier Kathrine og understreker at alle forholdsregler tas til følge.

–Hallene byr på enorme avstander, så alle skal oppleve messen som både trygg og inspirerende. Det viktigste er å kunne møtes, og komme tilbake til normalen.

Kathrine har lagt bak seg et krevende år i ny jobb, og fått med seg verdifulle erfaringer.

–Vi fikk testet ut en del nye prosjekter dette siste året, som et arrangement på Galleri Sorgenfri, som ble vellykket. Tendensutstillingen i januar presenterte vi som en film med Ragnhild Brochmann i spissen som programleder. Ragnhild er først og fremst kunst- og motehistorier, journalist og skriver fast for Morgenbladet, og svært opptatt av det estetiske. Med filmen klarte vi å øke vår instagram profil med 3 000 nye følgere, og det er jeg stolt av. Filmen var et bidrag til å sette Oslo Design Fair på kartet ved å bruke kjente profiler.

I alt er filmen i syv deler som presenterer utstillingens syv rom. Ragnhild Brochmann møter kurator Kirsten Visdal i spisestuen og på kjøkkenet, tekstildesigner Kiki Plesner på soverommet og trendanalytiker fra Modena, Jorun Tharaldsen, på badet.

–De snakker ikke bare om at det har blitt lansert en ny sofa (noe det også ble), men har smarte, kloke og underholdende samtaler som får oss til å tenke hvordan vi faktisk bor. Samtalene tar også opp utfordringer, og hvor sprøtt man kan ha det. Hvis man bare vil.

Billedkunstner Andreas Siqueland fikk i oppgave å plassere sin kunst først og så kuraterte Kirsten Visdal utstillingen ut fra kunsten. I samarbeid med designerduoen Vera & Kyte ble dette et spennende resultat.

–Vanligvis settes kunsten inn etter møblene, men ikke denne gangen. Impossible/Possible Vol. 2 Januar 2021 kombinerte farger, mønstre og stilarter. Man kviknet til av miksen, noe som var poenget samtidig som vi satte agendaen for å prøve noe nytt.

Filmen ligger fortsatt på Oslo Design Fair sin nettside, instagram og youtube. Den finnes som hel film og som syv enkeltfilmer fra hvert rom og hvert intervju. Klikk deg inn for å se!

Kathrine satser nå helhjertet på høstens messe, men finnes det en plan B?

–Ja! Istedenfor å gå ned til en mindre messe, kan vi kjøre digitalt med showrooms og pop up-butikker. Mange utstillere har behov for showrooms for å vise frem produktene sine. Målet er riktignok å skape en fysisk møteplass i starten av september, og det har vi fortsatt troen på, avslutter en optimistisk Kathrine Tillnes Jansen.

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023