“Ingenting nytt – alt nytt”

Med det overordnede temaet “Nothing New, Everything New”, lanseres Heimtextil trenden 21/22, og gir et overblikk på designoverskrifter det skal jobbes med for høsten og vinteren neste år. Uansett om man jobber med tekstiler eller andre boligrelaterte trender er det massevis av inspirasjon å hente i forhold til sesongen 2021/22.

Anja Bisgaard Gaede fra SPOTT trends & business.

Nå som det ikke er fysiske messer er det enda mer relevant å få informasjon om de tendensene som rører seg, og Heimtextil har kunngjort sin trend.

Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti


Heimtextils Trend Council består av Anne Marie Commandeur fra stiljinstituut Amsterdam, Kate Franklin og Caroline Till fra London studio FranklinTill og danske Anja Bisgaard Gaede fra SPOTT trends & business, som denne gangen styrer alle trendaktivitetene.

“Nothing New, Everything New” 
Gjennom mange år har livsstilsbransjen spurt: «Hva er nytt i år?» Nyheter og kulturell erosjon er ‘drivende’ når det kommer til livsstilsprodukter. Årsaken ble lagt i det 20. århundre da shopping endret seg fra å være nødvendighetsdrevet til lystdrevet, og forbruksprodukter ikke lenger ble skapt for å vare livet ut. Nå er tiden inne for en ny forståelse av det nye. Både forbrukere og bransjen endrer eksisterende systemer og finner nye måter å jobbe på. Velkommen til “Nothing New, Everything New” – Ingenting nytt, alt nytt.

Krisen som en innovasjonsdriver
De to første årtiene av dette årtusenet har brakt med seg flere utfordringer for bransjen – ikke minst den nåværende koronapandemien. Men kriser er også drivkraften bak innovasjon, og i tekstilindustrien er digitalisering og bærekraft tilbakevendende innovasjonsoverskrifter. Koronapandemien sørger for at disse overskriftene blir enda viktigere i boligtekstilbransjen. Heimtextil Trends 21/22 gir et overblikk over status quo i denne utviklingen bygget opp rundt trendretningene:
"Repurpose", "Rewild", "Reinforce" og "Revive".
  

Heimtextil Trends 2021/2022 overblikk 

Repurpose 
Repurpose er ikke en forbigående tendens. Det er snarere en måte å endre produktutviklings-fortellingen i tekstilindustrien, fra å skape originale tekstiler til å bevare eksisterende tekstiler slik at de danner nye visuelle uttrykk. I motsetning til den tradisjonelle designprosessen, som begynner med en idé, begynner Repurpose med at man ser på hva som kan fremstilles av allerede eksisterende materialer. Prosessen fra skapelse til ivaretakelse gir dermed allerede eksisterende tekstiler et nytt formål og verner om det som alt er skapt.  

Repurpose.



Rewild 
Rewilding handler om å gå tilbake til naturen, tilbake til den opprinnelige ville tilstanden. Men tendensen Rewild beveger seg også utover det å bare vende tilbake til naturen. Det handler ikke om å gjøre naturen autentisk, men i høyre grad om å forstå naturens ekte visdom. I den urbane og postmoderne verden har generasjonene stort sett mistet forbindelsen til den omkringliggende økologien. Dette har en betydelig innflytelse på hvordan hver enkelt bruker og forstår det økosystemet vi lever i. Fra autentisk til ekte. Rewild handler om å gjenoppdage naturens ressurser, bruke dem i en moderne kontekst og levere bærekraftige, eller til og med regenerative, løsninger. Rewild-trendens visuelle utrykk fokuserer på retninger hentet fra naturens laboratorium; opprinnelige, ville og et enkelt levesett.

Rewild.

Reinforce 
Et robust utrykk og en brutal arkitektur er nøkkelelementer i Reinforce-trenden. Å styrke er å gjøre noe sterkere. Lang levetid har stor innflytelse på farger, materialer og design. Reinforce leker med en enkel og likefrem skandinavisk stemning, med en robust, ærlig og minimalistisk look. Fra kort til lang levetid - Reinforce handler om materialenes visuelle og kompositoriske levetid. Inspirasjon hentes i måten skandinavisk design fusjonerer designets holdbarhet med funksjonaliteten. For nettopp den inngangen har over tid vist at ved å tilføye de tunge og holdbare materialene, skapes en visuell motstandskraft.    

Reinforce.



Revive 
Ungdommelig aktivisme avspeiles i perspektivet, holdningen og adferden i forhold til vår verden av "ting". Revive utforsker kreativiteten. Med fokus på å oppnå større følelsesmessig tilfredsstillelse gjennom selve prosessen med å skape snarere end via resultat som oppnås. I Revive er det ingen regler for reparasjon, behandling, læring og eksperimentering. 
Fra resultat til prosess, Revive handler om å føle, fornemme og gjenskape forbindelsen til de menneskelige kompetansene. Her gjenopplives og æres den immaterielle tilstand av ‘flow’, som oppstår i selve skapelsesprosessen i motsetning til å fokusere på det endelige objektet. Reparasjoner, som tidligere var noe alle gjorde, er nå en kreativ metode, og slik fokuserer Revive-tendensen mer på prosess, på den moderne reparasjon og på eksperimentene.  

Revive.

Relatert innhold

04.02.2025Designbase.no

Husk menneskelig dømmekraft

28.01.2025Designbase.no

Royal Copenhagen i kreativt samarbeid med HM Dronning Margrethe

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

Events

Se alt
Formex
Utstilling
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Utstilling
Creativeworld News

Hold deg oppdatert og ikke gå glipp av nyheter. Vårt nyhetsbrev gir deg den siste informasjonen og praktiske tips for ditt besøk på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Christmasworld – En for alle årstider

Som den ledende internasjonale varemessen for sesong- og festdekorasjoner, åpner Christmasworld for effektive designmuligheter for å overraske kundene. For nye synergier som gir merverdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Ambiente – Livsstilsbevegelsen

Det er aldri det samme, det er alltid noe nytt. Den ledende internasjonale forbruksvaremessen er en fantastisk opplevelse! Få en oversikt over den globale markedsplassen på Ambiente ved å observere det dynamiske samspillet mellom produkter og design, høydepunkter og arrangementer.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Utstilling
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Dato

08.04.2025

Sted

Milano

3daysofdesign
Utstilling
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Dato

18.06.2025

Sted

Copenhagen

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023