“Ingenting nytt – alt nytt”

Med det overordnede temaet “Nothing New, Everything New”, lanseres Heimtextil trenden 21/22, og gir et overblikk på designoverskrifter det skal jobbes med for høsten og vinteren neste år. Uansett om man jobber med tekstiler eller andre boligrelaterte trender er det massevis av inspirasjon å hente i forhold til sesongen 2021/22.

Anja Bisgaard Gaede fra SPOTT trends & business.

Nå som det ikke er fysiske messer er det enda mer relevant å få informasjon om de tendensene som rører seg, og Heimtextil har kunngjort sin trend.

Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti


Heimtextils Trend Council består av Anne Marie Commandeur fra stiljinstituut Amsterdam, Kate Franklin og Caroline Till fra London studio FranklinTill og danske Anja Bisgaard Gaede fra SPOTT trends & business, som denne gangen styrer alle trendaktivitetene.

“Nothing New, Everything New” 
Gjennom mange år har livsstilsbransjen spurt: «Hva er nytt i år?» Nyheter og kulturell erosjon er ‘drivende’ når det kommer til livsstilsprodukter. Årsaken ble lagt i det 20. århundre da shopping endret seg fra å være nødvendighetsdrevet til lystdrevet, og forbruksprodukter ikke lenger ble skapt for å vare livet ut. Nå er tiden inne for en ny forståelse av det nye. Både forbrukere og bransjen endrer eksisterende systemer og finner nye måter å jobbe på. Velkommen til “Nothing New, Everything New” – Ingenting nytt, alt nytt.

Krisen som en innovasjonsdriver
De to første årtiene av dette årtusenet har brakt med seg flere utfordringer for bransjen – ikke minst den nåværende koronapandemien. Men kriser er også drivkraften bak innovasjon, og i tekstilindustrien er digitalisering og bærekraft tilbakevendende innovasjonsoverskrifter. Koronapandemien sørger for at disse overskriftene blir enda viktigere i boligtekstilbransjen. Heimtextil Trends 21/22 gir et overblikk over status quo i denne utviklingen bygget opp rundt trendretningene:
"Repurpose", "Rewild", "Reinforce" og "Revive".
  

Heimtextil Trends 2021/2022 overblikk 

Repurpose 
Repurpose er ikke en forbigående tendens. Det er snarere en måte å endre produktutviklings-fortellingen i tekstilindustrien, fra å skape originale tekstiler til å bevare eksisterende tekstiler slik at de danner nye visuelle uttrykk. I motsetning til den tradisjonelle designprosessen, som begynner med en idé, begynner Repurpose med at man ser på hva som kan fremstilles av allerede eksisterende materialer. Prosessen fra skapelse til ivaretakelse gir dermed allerede eksisterende tekstiler et nytt formål og verner om det som alt er skapt.  

Repurpose.



Rewild 
Rewilding handler om å gå tilbake til naturen, tilbake til den opprinnelige ville tilstanden. Men tendensen Rewild beveger seg også utover det å bare vende tilbake til naturen. Det handler ikke om å gjøre naturen autentisk, men i høyre grad om å forstå naturens ekte visdom. I den urbane og postmoderne verden har generasjonene stort sett mistet forbindelsen til den omkringliggende økologien. Dette har en betydelig innflytelse på hvordan hver enkelt bruker og forstår det økosystemet vi lever i. Fra autentisk til ekte. Rewild handler om å gjenoppdage naturens ressurser, bruke dem i en moderne kontekst og levere bærekraftige, eller til og med regenerative, løsninger. Rewild-trendens visuelle utrykk fokuserer på retninger hentet fra naturens laboratorium; opprinnelige, ville og et enkelt levesett.

Rewild.

Reinforce 
Et robust utrykk og en brutal arkitektur er nøkkelelementer i Reinforce-trenden. Å styrke er å gjøre noe sterkere. Lang levetid har stor innflytelse på farger, materialer og design. Reinforce leker med en enkel og likefrem skandinavisk stemning, med en robust, ærlig og minimalistisk look. Fra kort til lang levetid - Reinforce handler om materialenes visuelle og kompositoriske levetid. Inspirasjon hentes i måten skandinavisk design fusjonerer designets holdbarhet med funksjonaliteten. For nettopp den inngangen har over tid vist at ved å tilføye de tunge og holdbare materialene, skapes en visuell motstandskraft.    

Reinforce.



Revive 
Ungdommelig aktivisme avspeiles i perspektivet, holdningen og adferden i forhold til vår verden av "ting". Revive utforsker kreativiteten. Med fokus på å oppnå større følelsesmessig tilfredsstillelse gjennom selve prosessen med å skape snarere end via resultat som oppnås. I Revive er det ingen regler for reparasjon, behandling, læring og eksperimentering. 
Fra resultat til prosess, Revive handler om å føle, fornemme og gjenskape forbindelsen til de menneskelige kompetansene. Her gjenopplives og æres den immaterielle tilstand av ‘flow’, som oppstår i selve skapelsesprosessen i motsetning til å fokusere på det endelige objektet. Reparasjoner, som tidligere var noe alle gjorde, er nå en kreativ metode, og slik fokuserer Revive-tendensen mer på prosess, på den moderne reparasjon og på eksperimentene.  

Revive.

Relatert innhold

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

14.11.2024Designbase.no

Mummi fyller 80 år!

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023