01.10.2019  |  Interior  |  Brukskunst

180-årige Kähler skaper kunst for folket

For 180 år siden var det Kählers oppdrag å bringe kunst til folket. Det er det også i dag. "Kähler må jobbe med demokratisk design som en refleksjon av vår tid og på den måten lansere moderne produkter," sier Marie Kristine Schmidt fra Rosendahl Design Group i anledning Kählers 180-årsjubileum.

Alle danske forbrukere kjenner Kählers stripete Omaggio vase. Dnt var det kommersielle vendepunktet for det nye Kähler, og serien bidro til å sette Kähler tilbake på verdenskartet. Men Kähler er mye mer enn bare striper. I dag designer Kähler keramikk med stor lidenskap, ikke minst i spenningsfeltet som oppstår når de arbeider med moderne linjer, unge designere og innovative ideer - men likevel med stor respekt for tradisjoner som går tilbake 180 år.

Historien om Kähler begynner faktisk i 1839 da pottemakeren Herman J. Kähler fra Holstein åpnet et lite keramikkverksted ved Kindhestegade i Næstved. Det er imidlertid først da hans sønn Herman A. Kähler overtok verkstedet i 1875 at det keramiske eventyret virkelig begynner.

Med produksjonen av internasjonal kunstkeramikk ble grunnlaget lagt for en av keramikkhistoriens største danske suksesser. Med kunstnerisk erfaring formidlet fra generasjon til generasjon og stor innsikt i leirens mangfoldige formpotensial, har Kähler nå i 180 år gitt navnet til det ultimative innen dansk kunstkeramikk.

Siden etableringen i 1839 har Kähler blitt presentert på utstillinger og museer over hele verden, og visjonen er å gjenskape Kähler som et internasjonalt anerkjent keramikkfirma med en sterk kunstnerisk arv.

"I dag tar vi det beste fra vår kunstneriske keramiske arv og tolker den i dagens lys. Resultatet er ny keramikk som i et tidløst perspektiv appellerer til mange men tolkes individuelt. For 100 år siden utforsket flere respekterte kunstnere som Thorvald Bindesbøll, Svend Hammershøj og Kai Nielsen keramikken på Kähler. I dag samarbeides det med kreative entusiaster som Anders Arhøi, Designer duo Stilleben, H.C Bauer og Turi Heisselberg som leder tradisjonen - med den demokratiske ambisjonen om å få «kunst ut til folket ". Det står Vice President av Design & Marketing, Marie Kristine Schmidt, for. Hun jobber hos Rosendahl Design Group som overtok Kähler i 2018.

Designbase har snakket med Marie Kristine Schmidt om Kähler, om fremtiden og om utviklingen av merkevaren.

Hvordan har Kähler-produktene utviklet seg over tid?
"Kähler begynte å fremstille brukskeramikk i et lite pottemakerverksted, og det var ikke før begynnelsen av 1900-tallet at man for alvor skapte den kunstkeramikken som Kähler har blitt så kjent for.

Kähler har alltid vært folkelige, for det som ga smør på brødet var de vanlige bruksgjenstandene. I 1839 begynte de med vanlige husholdningsartikler, og de fortsatte med å produsere dem selv når de ble kjent for sin kunstkeramikk. Kähler har alltid vært en oppdatert merkevare som har fulgt med i samtiden, og som har utformet tilgjengelige bruksgjenstander og kunstkeramikk for folket. Det gjelder fortsatt.

Varemerket har hatt stor suksess de siste årene med serier som Omaggio og Hammershøi - serier med grunnlag i den opprinnelige historiske og håndverksmessige arven, både når det gjelder håndforarbeidet i produktene og et autentisk uttrykk i historiske produkter. I dag tar vi det beste ut av en kunstnerisk keramisk arv og tolker den i dagens lys slik at vi skaper moderne klassikere ".

Hva var formålet med Kähler tidligere og nå?
"Kähler er basert på en demokratisk designtradisjon ut fra et pionerønske om å skape kunst for folket. Det har gjennomsyret keramikk-merket helt tilbake til 1900-tallet hvor visjonen var god design for alle.

Den rike designhistorien, stolte håndverkstradisjoner og sterke forretningsmessige verdier som alltid har vært en del av Kähler-merket, er også grunnlaget i dag. Det har alltid handlet om kvalitetsdesign som gjenspeiler vår samtid og produkter som kombinerer form, funksjon og kvalitet - til en overkommelig pris.

Kählers filosofi er fortsatt å bringe unikt kvalitetsdesign til folket, og historie og arv betyr mye for det keramiske håndverket, glaseringsteknikker, overflater og design som vi tolker i et moderne lys og skaper med moderne farger, innovative teknikker og en ny tilnærming på design. I dag jobber Kähler fortsatt i det historiske verkstedet med spennende designere, kunstnere og keramikere. Man kan si at fortiden bidrar til å lage nåtiden og Kählers fremtid ".

Det er ingen tvil om at de stripete Omaggio vasene er Kähler største samtidsmessige suksess - hvorfor?
"Omaggio-vasene har hatt stor innvirkning på merkevaren Kähler de siste 10 årene. Det var det kommersielle vendepunktet for det nye Kähler, og serien bidro til å sette Kähler tilbake på verdenskartet.

Vasen ble designet med noen av de ledende keramikerne fra den tiden; den danske designduoen Stilleben. Sammen skapte de en vase med sterk personlighet og håndmalte grafiske striper som i høy grad skilte seg ut fra den gemene hop som ellers var på markedet på den tiden og til en ekstremt konkurransedyktig pris.

Vasen har hatt en langvarig appell fra lanseringen i 2008 og er fortsatt elsket og oppdatert. Omaggio vasen er gradvis preget av å være et designikon og en klassiker i dansk design. I utlandet er vasen kjent som den ikoniske danske vasen, og vasen utgjør fortsatt en betydelig del av totalomsetningen. Men som et merke utvikler vi stadig både nye og eksisterende serier hvor en serie som Hammershøi virkelig også har vist sitt potensial de siste årene ".

Hva definerer Kähler i dag - er det fortsatt Omaggio vasene?
"Det er fortsatt mange som knytter Kähler til den ikoniske stripete vasen, og dette er en arv vi er stolte av. Ved lanseringen av Omaggio i 2008 var det et helt nytt grafisk uttrykk for en vase. Vi kan se at striper igjen er en trend innen interiør, og på denne måten blir vasen aktuell igjen.

Når det er sagt, tilbyr Kähler merkevare mye mer enn stripete vaser, og folk har også fått øynene opp for det. For eksempel har en serie som Hammershøi-serien fått stort innpass i både det danske markedet og i utlandet. Gjennom historien har Kähler alltid jobbet med kjente kunstnere og keramikere, og i dag hjelper noen av våre flotte keramikere, designere og kunstnere også å skape fremtidens Kähler. For eksempel kan vi nevne samarbeidet med kunstneren Rikke Jacobsen som vi har laget et moderne julesett med, og hvor Rikkes dekorasjoner pryder den klassiske hvite Hammershøi-serien. Den ble utgitt i høst og ble raskt utsolgt, og i lys av den store populariteten kommer vi i år med nye deler til de populære produktene. Vi utvikler kontinuerlig både nye og eksisterende serier som samsvarer med vårt DNA, og dermed sikrer vi at vi jobber med kjernen i merkevaren hvor håndverket, design og overflatene er avgjørende ".

Hvordan skal merkevaren utvikles i fremtiden?
"Kähler må fortsatt jobbe ut fra vår visjon om å bringe kunst til folket. Vi må jobbe med demokratisk design som en refleksjon av vår tid og på den måten komme opp med moderne produkter. Vi må jobbe ut fra kjernen hvor vi er best, nemlig hvor det handler om håndverket, overflater og design i kreative samarbeid med kunstnere og designere som forstår materialer. Vi må jobbe kreativt og lekfullt med design for å skape personlige produkter for interiøret i det moderne hjemmet. Lek og kreativitet er avgjørende verdier i vår måte å designe og løse utfordringer. Vi utfordrer materialet, funksjonalitetene og uttrykkene når vi lager unike, ikoniske og vakre design i våre kreative prosesser ".

Hvorfor valgte Rosendahl Design Group å kjøpe Kähler?
"Når vi drives av å gjenoppdage og utvikle dansk design, så gjør det oss veldig stolte over at vi har vært i stand til å legge til Kähler til familien - og at vi dermed også kan beholde det ikoniske merket på danske hender. Kähler har en historie og et DNA som passer perfekt i vår portefølje, og vi gleder oss til å kunne videreutvikle både historiske og nye produkter. "

Hva kan Rosendahl Design Group gjøre for Kähler-merkevaren?
"Kähler er et merke som i dag er veldig sterkt i bevisstheten til kunder, spesielt i Danmark og de skandinaviske landene. Det er fortsatt et stort uforløst potensial internasjonalt, og Rosendahl Design Group kan forløse Kähler gjennom sin størrelse, organisasjon og eksisterende salgskanaler, og selvfølgelig kan vi fortsette å håndtere den viktige kulturarven".

Hvordan blir det svært danske brandet mottatt i utlandet?
"Kähler er både et kjent og elsket merkevare i utlandet, og nettopp det at Kähler nå er blitt en del av et stort internasjonalt selskap her hos Rosendahl Design Group, betyr at vi ser gode utviklingsmuligheter i utlandet for merkevaren i det kommende år".

Kommer det til å skje noe i forbindelse med jubileet?
"Vi kommer ikke med en ny spesifikk produktlansering i forbindelse med Kählers 180-års jubileum, men i stedet viser vi retningen for fremtidens Kähler. I tillegg vil det i de kommende sesongene være mange spennende ting som vil bidra til å løfte merkevaren der den fortjener å være ".  

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer