01.06.2021  |  Business  |  Design

5 raske med Mariann Urnes

Med kjærlighet for fransk design

1)
Mariann, fortell om ditt firma Electi Table!
–Konseptet med Electi Table ble til i mitt hode for lenge tiden. Min morfar var opprinnelig fra Paris og lærte meg tidlig «L’art de vivre», livskunsten. Hver søndag var det stor familiemiddag hos mormor og morfar, med aperitiff, flygelspill og flere retter servert på fransk porselen og krystallvarer. Jeg valgte å studere i Frankrike og drømte om å jobbe med franske luksusvarer. Etter noen år i markedsavdelingen til Moët Hennessy Norge, ble jeg kjent med en av Norges fremste vineksperter Dan Lystad og Electi Table ble en virkelighet. Firmaet er spesialisert på luksusmarkedet innen dekketøy, sølvtøy, porselen og krystallvarer. Vi jobber med merkevarer som franske Christofle og Baccarat og fikk for et år siden eksklusivt agentur i Skandinavia på J.L Coquet – et lite eksklusivt fransk Limoges-porselenshus som er det gjeveste blant Michelinstjerne-kokkene i verden nå for tiden. Electi Table har tilgang til topp-kokker og sommelierer i hele Norge og kan skreddersy private eller forretnings-middager, alt servert med eksklusivt fransk dekketøy.

2)
Hva er det beste og mest utfordrende med din jobb?
–Utfordringen med det jeg gjør i dag er å overbevise nordmenn om at luksusvarer er mer enn å flotte seg. Luksus dreier seg om lange tradisjoner, høy yrkesstolthet samt en høy bevissthet og respekt for de valg man tar når man handler produkter og tjenester. Man betaler litt ekstra for å vite at det er ærlig håndverk, kvalitet i materialet, samt en historie bak. Jeg tenker at man i Norge ikke alltid setter nok pris på gleden man kan ha når man sitter rundt et bord med venner og familie. Det er ikke snakk om å få middagen unna fortest mulig, og velge praktisk servering for mindre oppvask. For meg er det viktig å gjøre ære på krystallglassene jeg har arvet av mine franske forfedre, til å kunne fortelle datteren min at skjeen hennes er håndlaget treverk fra en bonde i Lom, at kruset hennes er gravert tre ganger, med både mitt, mormors min datters navn.
–Når jeg får spørsmål om levetiden til en asjett, hva skal jeg svare da? Det er porselen, den kan knuses – men heldigvis har luksusindustrien blitt mer moderne så alt går faktisk i oppvaskmaskinen!
–Det beste med min jobb er alle de spennende menneskene jeg møter både i Skandinavia og i Frankrike – alle med en lidenskap for det samme! Matopplevelser, historien bak ting, de som snur asjetten og må smugtitte på opprinnelsen! 

3)
Hva særpreger måten du jobber på?
–Jeg har verken lager eller showroom. Alt jeg gjør er by order. Luksusvarer er ikke volumvarer så jeg har de fleste vareprøvene hjemme, ofte også i bruk. Det er viktig for meg å vise de som er på besøk at jeg faktisk er en genuin ambassadør for det jeg selger, og jeg håper at Norge åpner øynene etterhvert for litt andre ting enn nordisk minimalisme og praktiske løsninger. Jeg har hatt de fleste toppkokkene hjemme på kjøkkenet mitt for å låne porselen.

4)
Hvilke prosjekter er du i gang med for 2021?
2021 har vært et spesielt år. Spesielt for restaurantbransjen som jeg er avhengig av og som stort sett har hatt lock-down. Likevel har noen ildsjeler valgt å investere i J.L Coquet, og det gleder meg at man beholder motet oppe, finner nye kreative businessmodeller og fortsetter å investere. Et spennende prosjekt jeg holder på med nå er med en norsk topp-kokk som skal være med å konkurrere til å bli den norske kandidaten til den ærefulle kokke-konkurransen Bocuse d’Or. Personen ble som mange andre kokker helt forelsket i JLCoquet sitt porselen og planlegger nå å skape et eget porselen i samarbeid den lille fabrikken i Limoges. Dette porselenet skal han benytte til å vinne seg frem til å få lov til å konkurrere i den prestisjetunge konkurransen.

–I tillegg har jeg begitt meg ut på noe helt nytt og spennende, vi har fått agenturet på en av de gjeveste kaviarer i verden: Prunier fra Bordeaux. Allerede har kokker og privatpersoner vist stor interesse og takknemmelighet for at Norge endelig får større tilgang til tradisjonsrike luksusvarer.


5)
Hva er de viktigste trendene for 2021?
–En trend som jeg syns er gjennomgående i luksusbransjen er at butikker og restauranter ønsker å ha noe helt unikt, som spesiallaget porselen utviklet og designet i samarbeid med en kokk for å matche maten og konseptet.
–Butikker serverer champagne eller kaffe av spesial-designede glass. J.L Coquet som eksempel har produsert kaffekoppene som brukes i Chanel og YSL butikkene.


Fakta
Navn: Mariann Urnes
Firma: Electi Table
Tittel: Manager & Partner
Bakgrunn: Opprinnelig fra Bestum i Oslo, bodd mange år i Frankrike. Bachelor i eksportmarkedsføring og Mastergrad i markedsføring av luksusvarer. Jobbet innen mote og luksus med kjente franske merkevarer som YSL og Dior og i selskaper som L’Oréal og Moët Hennessy.

Mariann kan nås på:
Mobil: +47 936 30 170
Epost: mariann@electitable.com
www.electitable.com

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer