Alle trenger en mental lading

"En arbeidsdag uten pauser påvirker kropp og hjerne på samme måte som å ha drukket to enheter," sier Tina Skaarup Blenstrup, som er en del av teamet bak HabiWe, et dansk selskap som designer og produserer møbler som støtter menneskers trivsel. Habi®Cave er deres første produkt, en akustisk møbel som skaper en mental frisone i hverdagen, enten på jobben eller hjemme.

Foto: HabiCave

Interessen for barns trivsel og mistrivsel var startskuddet for HabiWe. Kvinnen bak HabiWe ApS er designer Anne Mygind, som etter en spennende karriere innen tekstilindustrien, spesielt innenfor kontraktmarkedet, valgte å endre kurs.

Anne hadde fått nok av forbrukermentalitet og produksjon i Øst-Europa og Kina. Hun begynte å interessere seg for den økende mistrivselen blant barn, spesielt i forhold til hva som kunne gjøres med det. Hun gjennomførte en rekke feltstudier, og konklusjonen var at en stor del av mistrivselen skyldes støy og overstimulering av sanseapparatet.

"Barn gjemmer seg under trapper og i hjørner for å finne skjerming og ro, så det handler i stor grad om å redusere støyen og de mange sansestimuliene et barn får i løpet av en dag." Med det som utgangspunkt designet Anne Mygind akustikkmøbelet, Habi®Cave ", sier Tina Skaarup Blenstrup, som er salgsansvarlig hos HabiWe. Etter å ha jobbet i kontormøbelbransjen i flere år, valgte hun å utdanne seg til ergoterapeut for å ha et helsefaglig og forebyggende perspektiv på utforming og bruk av både utstyr og kropp gjennom arbeidsdagen. "Vi må jobbe for å gjøre arbeidsmiljøet til et helsemiljø", sier hun.

Anne Mygind er kvinnen bak HabiWe.. Foto: HabiCave

Annes design er inspirert av japansk origami. Faktisk brettet Anne mer enn 70 "huler" før hun kom frem til det riktige estetiske uttrykket, der både statikk, estetikk og akustikk går opp i en høyere, helhetlig enhet.

Habi®Cave har som mål å øke menneskelig trivsel med minst mulig belastning på klimaet og miljøet. Annes interesse for og kunnskap om bærekraft er kjernen i HabiWes produkt, produksjon og misjon.

Habi®Cave brukes i dag både i bedrifter, i gjestfrihetsbransjen, på offentlige steder og institusjoner, samt i private hjem - overalt der det kan være behagelig eller nødvendig med et "privat rom" hvor man kan trekke seg tilbake og finne ro, enten man er barn, ungdom eller voksen - og uansett om man søker arbeidsro eller en mental lading.

Feltstudiene førte til at Anne satset fullt ut på Habi®Cave. Hun valgte å ta en mastergrad i bærekraft og industriell design ved Kolding Designskole for å få viktig kunnskap om bærekraftige materialer og prosesser, og dermed kunne gi kvalifiserte svar på de mange spørsmålene som ble stilt av potensielle samarbeidspartnere. Materialene er resirkulert PET-plast, FSC-sertifisert tre, og produksjonen involverer arbeidskraft fra mennesker som er på kanten av arbeidsmarkedet.

Habi®Cave er grundig gjennomtenkt. Den leveres helt flatpakket, slik at det ikke fraktes "luft", og Anne har patentert monteringsmetoden sin, der det ikke brukes skruer, metall eller verktøy. Habi®Cave kan monteres/demonteres på bare noen få minutter. Møbelet er derfor også praktisk på steder der det kan være behov for endringer i utformingen eller for å gi plass til andre ting.

Fra kjøp-og-kast-mentalitet til fokus på bærekraft

Anne valgte å gå fra en bransje med kjøp-og-kast-mentalitet til å være bærekraftsorientert.

"Fokus har vært å redusere CO2-avtrykket så mye som mulig fra begynnelsen av, og faktisk har vi klart å redusere CO2-avtrykket ytterligere med 35 prosent fra den første utgaven av Habi®Cave til den nye varianten som ble lansert tidligere i 2023.

Foto: HabiCave

Foto: HabiCave

Foto: HabiCave

Foto: HabiCave

Toppen av Habi®Cave er laget av resirkulert PET-plast, og det går totalt 148 brukte plastflasker til hver Habi®Cave. I tillegg kan alle enkeltdeler erstattes hvis noe skulle bli skadet eller gå i stykker i produktets levetid. "At den er så lett å demontere, gjør også avhending og resirkulering enkelt og forsvarlig," forklarer Tina, og hun legger til en annen viktig ting, nemlig at alt materiale brukes. Så når toppplaten skjæres ut, brukes resten til både bord og beskyttelsesmateriale som brukes i forbindelse med forsendelse.

Lydreduksjon på 33%

Inne i Habi®Cave reduseres ekstern lyd med 33%, målt ved Danish Sound Hub i Struer. Dette gjør Habi®Cave egnet som både en "telefonkiosk", et positivt støydempende rom hvor man kan fylle på energi, arbeide eller ta en mental lading.

"Hvis man ikke tar pauser i hverdagen, påvirkes hjernen på samme måte som om man hadde drukket to enheter," forteller Tina. I dag lider mange bransjer av langvarig sykemelding på grunn av stress og mangel på menneskelig trivsel, men hvis man kunne tilby medarbeiderne muligheten til å koble av mentalt i noen minutter, kunne man kanskje unngå noen av problemene", opplyser Tina, siden studier viser at flere av faktorene som kan føre til stress, inkluderer forstyrrelser og støy fra omgivelsene.

Samtidig ser hun også gode muligheter i resepsjoner i større selskaper, der de små "hulene" kan gi ro til besøkende, gjester som venter, og muligheten til å både snakke i telefonen og delta i online møter uten å forstyrre omgivelsene.

Meningsfylt sysselsetting

HabiWe samarbeider med et sosialøkonomisk verksted der mennesker som er på kanten av arbeidsmarkedet, får meningsfylt sysselsetting. Tina forklarer også at de har ansatt personer i arbeidspraksis etter for eksempel sykemelding på grunn av stress.

"Vi må få mennesket tilbake på banen på en god måte. Alle skal oppleve suksess. Det prøver vi å bidra til, og derfor går jeg på jobb med armene over hodet hver dag," fastslår Tina, som hadde fulgt HabiWe i over et år før hun bestemte seg for å bytte ut en sikker jobb med utfordringene i en liten oppstart. "Jeg måtte bare være en del av det," sier hun, og tror på potensialet, til tross for en vanskelig konjunkturperiode for møbelbransjen.

Responsen har vært svært positiv på Habi®Cave, som allerede har vunnet flere designpriser. HabiWe merker imidlertid også de harde markedsforholdene for lanseringen av et nytt produkt.

"Vi merker tydelig at det er tøffe tider mange steder." På den positive siden har HabiWe mottatt Årets Entreprenørpris 2023 i Skanderborg og fått Special Mention-prisen ved Lifestyle Growth 2023 fra Lifestyle & Design Cluster.

I tillegg var Habi®Cave shortlistet ved Danish Design Award 2021 og prisvinner ved Formland Creators Community Entrepreneur Award 2021.

"Vi ser mange muligheter for Habi®Cave i hjemmet, der den kan være den koselige hulen hvor man leser for og med sitt barn, eller der man selv tar plass med en god bok." For også i privatlivet trenger man litt egen tid", mener Tina.

Generelt ser HabiWe-teamet et stort potensiale for Habi®Cave, både i Danmark og på eksportmarkedet. I dag har de kunder i Norge, Sverige og Australia, og de jobber med å etablere forhandlere i Nederland og Frankrike.

"Vi satser først og fremst på land der man setter pris på dansk design og har samme tilnærming til trivsel og arbeidsmiljø som vi har i Danmark," sier Tina, som legger til at de håper å ha ansatt en person for eksporten innen 1-2 år, for som hun sier, "det er der de store utviklingsmulighetene ligger."

Massevis av designmuligheter

I dag finnes Habi®Cave i fire varianter: lav og bred, samt høy og smal, med mulighet for to forskjellige understellstyper, enten statisk eller vuggeunderstell. I den lave, brede modellen kan to personer sitte sammen, derfor passer den godt i institusjoner eller privat.

Den smale, høye varianten passer perfekt i kontormiljøet, på skoler, på flyplasser, på museer, i offentlige tjenester, biblioteket - og alle steder der folk ferdes og påvirker hverandre.

Habi®Cave fås i 25 forskjellige farger, slik at den kan tilpasses både interiør, stil og eventuelle logoer.

Når det gjelder CO2-avtrykk og innsatsen for miljøet og menneskene, er HabiWe i forkant. "Hvis man ikke har styr på dette i dag, blir man ikke vurdert av store selskaper eller som leverandør til offentlige kunder, så i tillegg til at det betyr mye for oss, betyr det også mye i den forstand."

Akkurat nå tester de Habi®Cave på flere hoteller og konferansesteder, i åpne kontormiljøer og på skoler. "Vi er alltid nysgjerrige på effekten hos kundene våre, inkludert forskjeller i atferd, trivsel, pauser og støykultur", legger Tina til.

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

21.03.2024Designbase.no

Light + Building i samarbeid med amerikanske LightFair

06.03.2024F&H Group AS

Sponseret

Sammenleggbar nyhet med innebygd frihet

28.02.2024Designbase.no

Innovasjon preget Stockholm Furniture Fair 2024

15.02.2024Designbase.no

Eksklusivt barnemøbelmerke vinner designpris på Formland

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

En strålende Zone-nyhet som hyller den nordiske sensommeren

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

Sammenleggbar nyhet med innebygd frihet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023