Ambiente 2020 – rammet av naturen

Naturens veier er uransakelige, og det var sannelig riktig i denne utgaven av Ambiente. 28.000 færre besøkende kom til messen på grunn av både koronavirus og stormen Ciara som feide over Tyskland på messens siste dag.

Trend: shaped+softened.

Ambiente ble rammet av naturen på flere fronter; koronavirus og storm på den ene siden, og på den andre siden selve trendbildet som også bød på mye naturlig stil.

Selv om antall besøkende hadde falt med 28.000 personer, økte antall utstillere med mer enn 200 som kom fra 93 land i stedet for 92 på messen i 2019.

Men til tross for både koronavirus og storm var stemningen i hallene ikke så preget som forventet, og alt i alt ble laget store ordre sa man. Utstillerne ble imidlertid skuffet over den sterke følelsen av utrygghet blant de besøkende og den påfølgende mangelen på detaljhandelskanaler.

108.000 innkjøpere fra 160 land mot 164 land i 2019, fant veien til Ambiente hvor de søkte inspirasjon og kjøpte produkter for den kommende sesongen. 62 prosent kom fra land utenfor Tyskland, men flere tyske og internasjonale forhandlere - og blant dem noen av de helt store - hadde forbudt sine ansatte til å reise til messen.

Undersøkelser om tilfredshet blant innkjøpere viser 95 prosent grad av tilfredsstillelse. På grunn av den spesielle situasjonen fant man en klar endring i topp ti besøksland hvor det etter Tyskland denne gangen var Italia som nr 2, så fulgte Frankrike, Nederland, Spania, England, Tyrkia, USA, Russland, Japan og Kina.

Bærekraft på Ambiente

Flere fremtidige prosjekter kan også sees innenfor bærekraft-området, en megatrend som Ambiente satser stort på blant annet med Ethical Style Guide, en kuratert etisk stilguide som viser de miljømessige og samfunnsansvarlige produsentene som stiller ut på Ambiente. Den siste utgaven inkluderte 314 selskaper fra 49 land som er 27 prosent mer enn i 2019.

Ambiente Trends 2020

Hvert år lages Ambiente Trends hvor man går tett på de nye stiler, materialer, temaer og produkter. Ambiente Trends gir en god oversikt over hele bransjen og de nye produktene, og denne gangen ble det opprettet tre trendverdener med produkter fra utstillerne. De tre trendene var denne gangen: shaped+softened, precise+architectural and artistical+diverse.

shaped+softened
Funksjonelle møbler får skulpturell kvalitet når de forsynes med myke former og behagelige konturer. Den kraftige effekten understrekes av en nøytral palett av diskrete, dempede farger med hvitt og nyanser av grått - noen ganger i varm skala og noen ganger kalde. Overflatene er glatte, myke og strukturerte. Glass enten med satengutseende eller gjennomsiktig, vakkert porselen og rå keramikk gir inspirasjon. Tekstilene er nøytrale og nyttige i hverdagen ofte med motiver som er fulle av bevegelse og uregelmessigheter. Karakteristiske materialer er gjennomskinnelige fibre og folder, lyst tre og tapeter skapt med en ton-i-ton maleteknikk.

precise+architectural
Et snev av et industrielt utseende tilføres eksklusive materialer i denne arkitektonisk inspirerte fargeskalaen med nyanser av murstein og sement samt rustne, beisete nyanser og vakkert glassgrønt. Sammen skaper de en fengslende atmosfære som forsterkes av nyanser fra den blå nattehimmelen, men i samspill med designete rom med fokus på det enkle. Disse nyskapende kombinasjoner leder tankene til koselige klubber, og med en sterk vekt på estetikk i materialene. Terrazzo, polert eller mørkt tre, glass, stål, bronse og overflater med en matt overflate eller en lavmælt gloss effekt som harmonerer med skinn, tunge stoffer som fløyel, tweed, bouclé og velur og med geometrisk design og brokete mønstre.

artistical+diverse.
Denne stilen forvandler hjemmet til en personlig collage. Med sitt kunstneriske uttrykk, uvanlige farger og ulike kombinasjoner gir den en stimulerende effekt. Paletten inneholder en forfriskende blanding av knalloransje, fruktig bringebær, melkehvit, dyp honning og livlig himmelblå. I denne multi-lokale og multi-funksjonelle interaksjonen mellom kunst, håndverk og digital teknologi spiller "kontrollerte mulighetene" en sentral rolle. Hvert objekt har sin egen unike karakter, takket være kreativ bruk av en rekke nye materialer, uvanlige produksjonsprosesser, ukonvensjonelle temaer og spesielle former

Relatert innhold

27.03.2024Designbase.no

Light + Building viste fremtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

20.03.2024Designbase.no

Design House Stockholm får ny administrerende direktør

19.03.2024Designbase.no

Ny pris hyller bærekraftig og vakker kollektiv konstruksjon

15.03.2024Designbase.no

Creativeworld-utstillere donerer kunstutstyr til barn

13.03.2024Designbase.no

Hold deg unna Facebook

08.03.2024Designbase.no

IKEA uniformer gjenbrukes i en ny tekstilkolleksjon

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023