Bagaren och Kocken dobler omsetningen
En ekstrem økning i etterspørselen etter produkter til matlaging og baking og en sterk tilstrømning av nye e-handelskunder, sørget for et rekordsterk 2020 for Bagaren och Kocken Group.
Av Anders Bergmark Oversatt av Gunnhild Bjørnsti
Bagaren och Kocken Group, som driver e-handel under merkene Bagaren och Kocken, KitchenOne og Robotexperten, kan se tilbake på et uforlignelig sterkt 2020. Selskapet klarte nesten å doble omsetningen på tolv måneder, fra SEK 496 millioner til SEK 932 millioner og fikk et driftsresultat på SEK 65 millioner.
–Bak suksessen ligger fremfor alt en sterkt økende etterspørsel etter kvalitetsprodukter til matlaging og en enorm innsats fra personalet, sier administrerende direktør Christina Ståhl.
–Vi hadde god vekst og lønnsomhet allerede før pandemien. Våren 2020 måtte vi konsentrere oss om å ivareta den ekstreme etterspørselen og justere for å kunne levere kvaliteten på kundeopplevelsen vi vil stå for. Det har vært en enorm innsats fra teamet, jeg føler ydmykhet og stolthet. Man er alltid et team som jobber sammen, og det er viktig å løfte frem de ansatte i en situasjon som denne, sier hun.
Bagaren og Kocken-konsernet inkluderer 8 nettsteder: Bagaren och Kocken i Sverige og Norge, KitchenOne i Danmark og Finland og Robotexperten i Sverige, Danmark, Norge og Finland. Som mange andre i kjøkken- og interiørdesignverdenen har selskapet sett hvordan fysisk distansering har ført til en økende interesse for hjemmet og ikke minst kjøkkenet.
–En del av suksessen er at vi har gjennomgått sortimentet for å imøtekomme kundenes behov. Men vi har også hatt et år der kundene har brukt mer tid hjemme og interessen for matlaging er større enn noen gang. Vi har solgt mange blendere, kjøkkenmaskiner og andre produkter til både baking og matlaging, sier Christina Ståhl.
Etterspørsel etter utendørsprodukter
En annen effekt av koronapandemien er at etterspørselen etter utendørsprodukter har økt. Bagaren og Kocken Group har sett en økende interesse ikke bare for utekjøkken for matlaging, men for alle typer peiser og ildsteder å samle seg rundt. Nå som vi går inn i sommersesongen forventes interessen å øke ytterligere.
–Nå har vi stort fokus på uteplasser og hager. Det handler selvfølgelig mye om matlaging ute, men det som er spennende er at det ikke bare er gassgriller som gjelder. Vi ser også at andre typer peiser er etterspurt. Det er en mye større bredde i grillområdet nå. I tillegg har vi via Robotexperten stor kompetanse innen robotgressklippere, med svært kunnskapsrike medarbeidere som kan coache kunder riktig etter eget valg. Da er våren en tid for høytider og feiringer. Det blir selvfølgelig litt annerledes i år, men det vil fortsatt være mye fokus på glass og porselen og gaver. Forhåpentligvis får vi møtes og gi hverandre gaver basert på hva som er mulig i vår.
Christina Ståhl har lang erfaring fra ledende posisjoner innen detaljhandel, blant annet som konsernsjef i Mio og for MQ, nå MQ Marqet. Hun overtok som administrerende direktør i Bagaren og Kocken Group i januar 2020.
–Bagaren og Kocken har hatt stor vekst i mange år. Fra begynnelsen startet selskapet som et familieeid selskap. I 2014 kjøpte Egmont, som er en av Nordens største mediekonsern, 60 prosent av selskapet og eier fra 2017 hele Bagaren og Kocken-konsernet. Dette betyr at vi har fått kapital og muligheten til å vokse på en annen måte. Det er også her jeg kommer inn for å ta selskapet videre på reisen til et større, mer strukturert selskap med flere ansatte i flere markeder. Det er fantastisk gøy å jobbe med e-handel i vekst og en glede å kunne bidra med mine tidligere erfaringer fra byggefirmaer. Oppdraget mitt var å ta selskapet fra en omsetning på en halv milliard til 1 milliard på tre år. Nå har vi nesten lykkes på ett år, men selvfølgelig fortsetter den spennende reisen inn i det nye året, som også har startet i samme høye tempo, sier hun.
Den sterke veksten i 2020 har ført til at selskapet sysselsetter 40 personer i løpet av året, hovedsakelig for lagervirksomheten. I dag jobber 115 personer i selskapet i Sverige og Danmark.
–Det har vært et helt eksepsjonelt år. Jeg vet at veldig mange har hatt det vanskelig og jeg virkelig lider med dem. Derfor føles det bra at vi har klart å rekruttere et stort antall nye ansatte i denne tøffe tiden, sier Christina Ståhl.
Flere eldre e-handelskunder
Forhåpentligvis vil pandemien begynne å avta i 2021. Men mye tyder på at mange av endringene som kjøkken- og interiørdesign i detaljhandelen har sett i den lange perioden med Covid-19 vil bli permanente, mener Christina Ståhl.
–Det vi alle lurer på er, selvfølgelig, hva blir den nye normalen? Vi kan se at pandemien allerede har endret mye på forbrukeratferd. Netthandel har blitt en mye mer vanlig måte å handle på, ikke minst blant eldre forbrukere. Vi merker i vår kundeservice at mange eldre mennesker som kanskje ikke har e-handlet før, har begynt å gjøre det nå, og kontaktet oss for veiledning og tips når de kjøper.
–Vi som jobber innen Bagaren og Kocken Group har en stor lidenskap for matlaging og denne typen produkter. Vi vil alltid være lidenskapelig opptatt av å produsere nøye utvalgte produkter av høy kvalitet til kjøkkenet og hjemmet. Når jeg leser om trendene med bærekraft, matlaging fra bunnen av, den store interessen for helse og hvordan vi samles og er mer interessert i å lage mat sammen med våre kjære, håper vi og tror at vårt utvalg fortsatt vil være ettertraktet og inspirerende.
bagarenochkocken.se
/ fakta /
Baker og Chef Group
Eier: Story House Egmont
Virksomhet: E-handel under merkene Bagaren & Kocken, KitchenOne og Robotexperten
Omsetning: 932 millioner SEK i 2020
Antall ansatte: 115 i Sverige og Danmark