12.07.2021  |  Interior  |  Tekstiler

Bransjeprofilen Abate: Sengetøy med høy kvalitet for god søvn

Pilotene Kristian Hesselberg og Leo Rohde står bak Abate med håndplukket egyptisk bomull for å bevare fiberlengden og minimere skader på planten. «Egypt er kjent for verdens beste bomullskvaliteter» forteller de.

Hvordan startet dere firmaet?

–Vi etablerte formelt sett Abate sent i 2016, men sendte våre første sengetøy til kunder rett før sommeren i 2017. Bakgrunnen for etableringen var at vi opplevde at denne bransjen hadde mistet grepet på den moderne forbrukeren - en forbruker som ønsker å kjøpe færre, men bedre produkter. Det var stort prisfokus og medfølgende store produksjonsvolumer og lite fokus på kvalitet og holdbarhet. Vi jobber begge som piloter, og erfaringen fra de fleste hoteller vi møtte på våre reiser var at det brukes mye sengetøy der trådene har kjerner i plast (polyester), relativt lavere andel naturfiber og lite fokus på kunders opplevelse. Målsetningen er i liten grad å differensiere seg på kvalitet, men å ha et produkt som er letthåndterlig. Idéen bak Abate kom da vi overhørte og tok del i en diskusjon mellom kolleger om den positive opplevelsen av et spesifikt hotell. Det fikk spesielt skryt og årsaken var sengetøyet.

Finnes det trender innen sengetøy?

–For oss er det makrotrenden mot et mer bærekraftig og kvalitetsbevisst forbruk som er prioriteten. Deretter bygger vi en konstant kolleksjon i klassiske farger i Abate, med begrensede opplag i sesongsfarger som vi tror at står seg med tiden og vil være populære lenge. Det er fortsatt et enormt, utappet potensiale for bedre produkter i dette markedet, og mye handler fortsatt om å hjelpe kunder ved å bidra med informasjon om hva kvalitet i hjemmetekstiler tilfører. Med bedre opplyste kunder setter man i større grad pris på håndverket og produksjonen av bedre varer.

Hva kan dere fortelle om Abate for høsten 2021?

–Vi har akkurat lansert håndklær i egyptisk bomull denne sommeren, og vil jobbe mot å utvide produktutvalget for hjemmetekstiler. Det er mulig det kommer en eller to nye farger i sortimentet, og ett samarbeid vi er spente på.

Er det spesielle nyheter dere har forventninger til?

–Vi jobber kontinuerlig med produktutvikling og har flere produkter oppe til vurdering i dag. Detaljer er nok ganske viktig for oss, og utviklingen tar tid, så vi er ofte konservative med informasjon frem til vi har produktene klare. Det vi derimot er spente på nå er vår ekspansjon til nye markeder. I fjor ekspanderte vi til Danmark, og i år ekspanderer vi med en internasjonal nettbutikk. Norge er vårt hjemmemarked og vår prioritet, men vi vil dermed ekspandere til hele Skandinavia og samtidig jobbe mot noen spesielle nøkkelmarkeder i Europa.

Planlegger dere nye måter å jobbe på?

–Nå jobber vi fortsatt som piloter og vi skal være åpne med at vi bevisst har valgt en høy arbeidsbelastning for oss selv ved å fortsette å fly. Det er vanskelig å helt velge bort en pasjon som flyging. Det krever at vi klarer å jobbe effektivt med Abate rundt flyjobben, men nå er vi kommet til et punkt der Abate har vokst tilstrekkelig til at vi ser et behov for å ansette. Dette vil nok være den største strukturendringen for oss på kort sikt.

Hva er en vanlig arbeidsdag for dere?

–Den av oss som ikke flyr jobber med Abate, enkelt nok. Det finnes nok ikke så mange fridager. Som piloter er vi veldig bevisste på hvile rundt arbeidsdager, men utover det er det Abate som fyller vår tid. Vi starter arbeidshverdagen med å gjennomgå tiltak som er viktige og tidskritiske, for deretter å jobbe oss ned mot strategi og langsiktig planlegging. Med felles planleggingsverktøy og gode prosesser holder vi hverandre godt informerte uansett hva vi gjør. Og ingen arbeidsdag er bra uten en cappuccino.

Hva er største glede og største utfordring med å drive Abate?

–Den største gleden er helt klart det å bygge noe og å lage produkter som kunder setter pris på. Det er en egen stolthet i det å få gode tilbakemeldinger fra kunder: Da blir det veldig håndgripelig at du har gjort noe som bringer noen andre glede og verdi. Som piloter er vi vant til å ha kunder i tankene hele tiden, men all den ekstra innsatsen vi legger ned for å gjøre reisen mer profesjonell, behagelig og sikker er sjeldent noe en kunde tenker over, så vi er ikke vant til å kjenne koblingen mellom innsats og feedback. Å drive Abate er i så måte en helt motsatt opplevelse. Det har også vært utrolig givende å oppleve hvordan to outsidere som oss har blitt ønsket velkommen inn i interiørverdenen. Det er ikke selvsagt, og vi opplever det er et åpent og raust miljø.

–Den største utfordringen har vært å lære seg å drive en bedrift på en god måte. Å utvikle gode produkter er kjernekompetansen som vi har lagt ned mye ressurser på, men det følger også krav om kompetanse på regnskap, logistikk, markedsføring m.m. Med vår bakgrunn var ikke dette felt som vi hadde direkte overførbare kunnskaper som vi kunne spille på, noe som gjorde at vi fikk legge ned mye arbeid for å bygge og drifte selskapet godt. Nå, derimot, begynner vi å sette pris på en del tillærte holdninger som vi har fått med oss i treningen vår som piloter. Både selvtillit, men ydmykhet overfor andre, det å kunne prioritere arbeidsoppgaver effektivt og det å skille på når man kan jobbe prosessdrevet og når man må løse en oppgave på stående fot, har hjulpet oss på veien.

Hva tenker dere om bærekraft?

–Vårt mål i dag er å bidra til holdningsendringen mot mer varige produkter. Tekstilbransjen står for en ikke ubetydelig del av både vannforbruket og klimagassutslippene våre, og vi kan ikke produsere produkter som enten ikke tåler å brukes-, eller som ikke er attraktive over tid. Vårt fokus har vært varige, gode produkter fremfor økologi da vi så at vi ble nødt til å gjøre et valg. Et økologisk produkt vil f.eks ikke ha brukt kunstig nitrogengjødsel i sin produksjonsprosess, men om produktet ikke er av varig kvalitet vil det fortsatt kreve mye vann i produksjonen over tid da det må byttes ut jevnlig. Og vann er en knapp ressurs. Som sertifiserte i Egyptian Cotton Association påvirker vi det vi kan for å etterspørre økt produksjon av økologisk bomull i Egypt, noe som vil gjøre produsenter tryggere på at de får solgt bomullen til en pris de kan leve av, og at varige, gode produkter kan produseres økologisk til en pris kunder er villige til å betale. Vi har også sertifisert produksjon i henhold til Øko tex 100, hvilket gjør at vi er sertifisert frie for alle skadelige kjemikaler i våre produkter, avslutter Kristian Hesselberg og Leo Rohde.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer