Bransjeprofilen Cecilie Frostad Egeberg

Nykr, naturlige nisjeprodukter. Håndlaget av kvinnehender, med økologiske ingredienser og ny design.

Foto Nykr.

I et gult trehus på Lilleaker i Oslo, ligger laboratoriet til Cecilie Frostad Egeberg. Utallige små brune, lystette flasker med essensielle oljer og naturlige ingredienser står tett i tett, de fleste av dem er økologiske. Dette er gullet som Cecilie tar i bruk.

–Jeg produserer alt av Nykr produktene her med renseolje for ansikt, leppepomade og leppeskrubb, forteller Cecilie som er utdannet på Central St Martins i London innen produktdesign med hovedfag i duft.

Cecilie Frostad Egeberg er utdannet ved Central St Martins i London som produktdesigner med duft som spesialfelt. Hun holder til i et koselig gult trehus på Lilleaker i Oslo, med showroom, kontor og lab hvor hun lager sine egne håndverksprodukter for hud og hår under merkenavnet Nykr. Med økologiske ingredienser, miljøvennlig emballasje og ny design skapt av designbyrået Olssøn Barbieri og illustratør Magnus Voll Matthiassen..

–Jeg ble interessert i lukt og design i kombinasjon, og jeg begynte å eksperimentere med nye måter å påføre parfyme.

Responsen internasjonalt lot ikke vente på seg og Cecilie fikk oppdrag for store navn som Issey Myiake i Paris og Joe Malone i London.

¬–Jeg lagde duftinstallasjoner for disse selskapene og ble stadig mer engasjert i trendforskning, duftutvikling og duftmarkedsføring samt innholdet i parfymer. I San Fransisco fikk jeg jobbe med en av verdens fremste naturlige parfymører, Mandy Aftel, også kalt «The Queen of Green» og lærte meg å skape parfymer.

Cecilie kom etter hvert tilbake til Oslo, etablerte seg med mann og barn, og jobbet med Heaven Scent, et nisjeparfymeri for dufter og hudpleie.

–Jeg startet å lage mine egne produkter under navnet Nykr. Jeg begynte med å blande parfymer, så leppepomader, deretter babyoljer for min sønn hadde eksem. Alt var på hobbybasis utført på kjøkkenbenken, før jeg rigget meg til i kjelleren hjemme på Bestum med egen lab. Der fikk jeg mer plass til å utfolde meg. Parallelt jobbet jeg med duftmarkedsføring men jeg likte stadig bedre å utvikle Nykr serien.

Et utvalg av Nykr produkter i ny design og emballasje..

Hun måtte etter hvert ta et valg om hva hun skulle fokusere på. Året var 2018. Nykr gikk av med seieren. Hun flyttet virksomheten til Lilleaker, med eget showroom, kontor og lab.

–Jeg satser spare- og arvepengene mine et par år, tenkte jeg, så får jeg da virkelig prøvd meg ut. Jeg hadde tro på Nykr og likte navnet.

Nykr er det gammelnorske ordet for nøkken, og som representerer noe helnorsk.

–Jeg hadde lyst til å lage produkter inspirert av Norge, men landet vårt er ikke bare pen natur som mange tenker. Jeg ville få med et grovere element og ble inspirert av «Med en Vandlilje», et dikt av Ibsen. Symbolikken er vannliljene som ligger så vakkert på toppen av en innsjø, mens Nøkken lurer i bunnen.

Siden Nøkken allerede var tatt i bruk som et kondommerke, ble det Nykr som Cecilie kjøpte domenenavnet til.

–Økt bevissthet om duft og ingredienser er i tiden, stadig flere velger oftere naturlig enn syntetisk. Man føler forskjellen. Cecilie Frostad Egeberg. .

–Nykr ble min nye baby og i løpet av 2019 brukte jeg tid på å oppgradere emballasjen.

Cecilie hadde opprinnelig designet logo, nettside og tekst selv, men innså at det kunne være positivt med innspill utenfra.

–Jeg tok kontakt med designbyrået Olssøn Barbieri som jeg syntes var de dyktigste. Det ble en forferdelig – og fantastisk - prosess. De filleristet konseptet mitt, sa at den gamle logoen måtte vekk, at ingen skjønte hva det stod. Logoen måtte printes rett på flaskene. De var strenge og jeg var redd.

Som grunder er det en utfordring å gi kontroll til andre, man må være modig og tåle kritikk.

–De snudde opp-ned på alt. Jeg måtte drepe hvordan min baby skulle være for å vokse, og jeg husket hva en av mine tidligere lærere ofte gjentok: «Kill your darlings.» Og «TTT» - ting tar tid. 

Alt gikk fint til slutt, Olssøn Barbieri gjorde en storslagen jobb. Magnus Voll Mathiassen ble hyret inn, en norsk illustratør med sterk grafisk profil og som har gjort prosjekter for Microsoft, Apple, Nike og Sony.

–Magnus er veldig flink. Jeg er jo selv utdannet produktdesigner og jeg likte arbeidene hans veldig godt. Han skapte fem ulike illustrasjoner for Nykr sine fem kategorier for ansikt, lepper, kropp, hender og hår. Med Nøkken i vannet som en moderne tvist på Kittelsen for håroljen. Vannliljer og Nøkkens hale for en litt skummel, urovekkende stemning for ansiktsproduktene. Sensuelle lepper for leppepomaden. Røde negler for negleproduktene. Spøkelsesskrift for kroppsoljen. Nøkken ble jo brukt for å skremme barn bort fra tjern i skogen, det finnes skumle historier om barn som blir dratt ned i dypet. 

Etter tiden hos Heaven Scent fikk Cecilie preferanser for hva hun likte av hudpleie.

–Jeg elsker selv å bruke gode naturlige produkter, men er ikke fanatisk. Nykr-serien består av naturlige olje- og voksbaserte ingredienser og trenger derfor minimalt med konserveringsmidler, om noen. Jeg syns det er viktig å velge naturlig der man kan, som for eksempel til leppepomader og kroppsprodukter. Om man vil supplere med antirynke-kremer og serum med avanserte virkestoffer og konserveringsmidler syns jeg det er helt ok, men det kan andre lage. Jeg konsentrer meg om naturlige gode råvarer, og syns det er helt fantastisk å jobbe med.

Renseolje for ansikt med design av vannliljer og nøkkens hale for en litt skummel, urovekkende stemning. Skapt av designbyrået Olssøn Barbieri og illustratør Magnus Voll Matthiassen..

Ingrediensene kjøpes inn fra flere steder.

–Jeg har funnet mine favorittleverandører, alle er ikke best på alt. Så jeg skaffer meg jojoba-olje fra dem som er best på det, det samme gjelder for de andre ulike oljene og råvarene. Jeg er svært nøye på ingredienser, det er en styrke. Det er mye jobb å handle dem inn og de er dyre. Derfor er produktene eksklusive, kvaliteten skinner igjennom. Kundene skal vite alt om innholdet, det er kun gode ting.

Renseoljen for ansiktet ble opprinnelig laget på oppdrag for sminkeavdelingen på Nationaltheatret for å fjerne sminke skånsomt.

–Det å bruke olje i ansiktet for å fjerne smuss og makeup krever litt mer arbeid enn vann på enn bomullsdott eller en våtserviett. Fordelen er at olje tørker ikke ut huden, det er viktig å vite med daglig bruk.

Produktutvikling følger med å ha et eget merke.

–Ansiktsolje for å tilføre huden fuktighet, jobber jeg med nå. Den blir riktignok ikke lansert før den er akkurat slik jeg vil ha den. Selv om jeg har en god ide, må det være bærekraftig før salg. Leppepomade med lysere, mer sommerlig farge, er et annen ide. Til nå har jeg tre nyanser av leppepomaden som alle har navn fra Ibsens kvinner, de heter Hedda, Nora og Fanny. Så kanskje sommerutgaven skal hete Ellida som i «Fruen fra Havet».

Cecilie selger fra sin nettside nykr.no og hos utvalgte butikker.

–Nykr er håndverksprodukter i begrenset antall, laget for hånd med gode ingredienser, holdbarhet på minst et år og med datostempling. Produktene kan riktignok holde seg i 2-3 år når de oppbevares kjølig. Vi er ikke store men de kundene vi har, er veldig fornøyde og trofaste. Med den nye designen har jeg en stødig grunnmur. Nå skal jeg vokse sakte men sikkert, ting skal ta tid. Alle nye produkter skal være gjennomarbeidete.

Etter å ha jobbet mye med trendforskning, har Cecilie stor tro på sitt prosjekt.

–Vi mennesker tar inn så mange flere ulike inntrykk nå enn for 200 år siden. Utviklingen har gått så fort. Vi takler utallige syns- og hørselsinntrykk, og på smak har vi hatt gourmetbølgen. Den siste sansen som står for tur er lukteevnen. Mer bevissthet om duft og ingredienser er i tiden, stadig flere velger oftere naturlig enn syntetisk. Man føler forskjellen, avslutter Cecilie Frostad Egeberg.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023