Cathrineholm -en viktig del av norsk designhistorie
Emalje og striper signert Grete Prytz Kittelsen (1917-2010), er vår tids designikoner. Vintage og retrodesign med demokratisk filosofi, har kommet på bordet i de norske hjem.
De aller fleste som vokste opp på 1960- og 70 tallet i Norge, kjenner igjen stripemønsteret fra Cathrineholm. Det vekker gode minner og produktene opplever fornyet oppsving. Mange har funnet frem gamle gjenstander fra kjellere og loft, eller som arvegods fra besteforeldre. Litt patina er positivt. For alle andre som ikke har Cathrineholm fra tidligere i skapet, kan kjøpe skålene på nytt.
«Emalje er på vei tilbake. Det er et materiale som er lett og sterkt på samme tid. Skålene laget av stål med emaljebelegg er ikke bare til pynt, men nyttige bruksgjenstander», forklarer Christian Dam, Commercial manager for Private Brands, hos Imerco.
Cathrineholm ble grunnlagt som jernverk i 1829
Cathrineholm ble grunnlagt som jernverk i 1829 utenfor Halden i Sør-Norge, og hadde sin storhetstid på 1960- og 1970-tallet. Samarbeidet med emaljekunstneren Grete Prytz Kittelsen fra 1954 ble en stor suksess. Hennes velkjente design med striper ble storselgere og ikonprodukter, og er i dag ettertraktede samleobjekter.
Danske Imerco har tatt opp produksjonen til den populære designen som opprinnelig ble laget på en fabrikk i Halden.
«Man kan spørre seg hvorfor et dansk firma skulle interessere seg for Cathrineholm, men Danmark har stor og lang tradisjon med designbrands. Vi har kjærlighet til samme historie, norsk som dansk».
Nå produseres Cathrineholm i Thailand, et land hvor de har jobbet med emalje i mange år, materialet er ikke nytt der.
«Vi bruker en fabrikk som kun lager emalje, de er superdyktige og leverer høy kvalitet».
Christian har kontakt med Gretes arvinger og sammen arbeider de seriøst med produktene i moderne tid. Med ærefrykt og respekt for historien.
«Grete Prytz Kittelsen hadde et utrolig sterkt design som lever så mange år etter hennes bortgang. Formene er unike med høy bruksverdi, vi snakker om kvalitetsprodukter. Dette er verdier dagens mennesker kan like, at ting vi omgir oss med er ekte og genuine».
Dronning af Skandinavisk design
Dam påpeker at det er superspennende og imponerende at design fra så lenge siden lever i beste velgående.
«Det er uttrykk for enorm dyktighet, i en tid hvor kun menn regjerte. Grete ble kalt «Queen of Scandinavian design» (dronning av Skandinavisk design) og var en av de store personlighetene som Arne Jacobsen og Jørn Utzon. Hun spisset en stil som står imot tiden og overlever trender. Prytz Kittelsen ønsket ikke fancy design for eliten, hun ville at produktene skulle være tilgjengelige for alle. Man skal ikke trenge designutdannelse for å like Cathrineholm, og alle skulle ha råd til å kjøpe. Den norske sjelen er å være folkelig. Derfor er vi nå i bred distribusjon i Norge.
Imerco produserer ulike serier i mange farger. Fra små skåler til snacks, og store salatskåler. Et stort pluss er at designen passer fint med andre merker.
«Skålene glir inn med Royal Copenhagen og mange andre brands. Vi har nye farger i grått og blått, men mest overraskende er at den gule nyanse er en av de store. Vi var usikre på hvordan mottagelsen av den svært karakteristiske gule farge ville være, men gult er og blir en klassiker.”
Christian forteller at de har en bok med alle Gretes designs.
«Vårt team tar utgangspunkt i den boken for våre nye produksjoner. I tillegg til ulike farger har vi også en blank utgave, i en serie som heter Cathedral».
Grete var 4. generasjon kunstner og designer, opptatt av demokratisk design og gjorde emalje tilgjengelig for vanlige folk. Hun var en kvinne forut for sin tid. I hennes gode ånd, har Imerco valgt å støtte årets Kreftforeningens Rosa sløyfe aksjon.
«Vi har lenge villet gjøre noe med Rosa sløyfe, som en kombinasjon av å gjøre noe godt og være del av noe større. Det føles riktig», avslutter Christian Dam.
Til Rosa sløyfe aksjonen i oktober er det i produksjon en serie skåler i flott rosa farge. De vil selges over hele landet.
Bo Bedre er agent for Cathrineholm i Norge med distribusjon i over 300 butikker.