07.09.2021  |  Business  |  Bransjenytt

Den personlige dialogen er tilbake

Mer enn 10 000 kjøpere fra 25 land og 412 utstillingsselskaper møttes under Formland. Og alle var glade for å være tilbake, i nettverket og se hverandre i øynene igjen, fordi det er en del av et godt kjøpmannsskap.

Positivitet. Med ett enkelt ord kan man beskrive Formland-messen som nettopp er avsluttet. 10 000 kjøpere hadde valgt å besøke messens 10 haller, og de 412 utstillerne hadde alle ordreblokkene på lur, i tillegg til det gode humøret.
Næringen har generelt gått bra under korona -pandemien. Danskene har jobbet hjemme, det er ikke brukt penger på reise og restaurantbesøk, og penger er blitt kanalisert inn i folks hjem. Det var ikke vanskelig å konkludere med. Leverandører kunne notere seg for økninger på 20, 30 og 40 prosent i salg, og slikt bidrar selvsagt til å bedre stemningen. Samtidig var alle som var på messen veldig glade for å kunne møtes igjen, snakke sammen, knytte nettverk og først og fremst se og ta på produktene igjen i stedet for å måtte se og kjøpe dem virtuelt.


Det var også mye snakk om de forestående høst- og vinterleveringene, eller kanskje snarere mangel på dem. Mange frykter at varer blir forsinket eller ikke kommer i det hele tatt. Det var snakk om å holde seg borte fra Black Friday og lignende rabattdager for å sikre at det er nok varer til julehandel. Noen leverandører har vært forutseende og har allerede kjøpt inn til lager som butikker kan trekke på, andre er mer usikre på hva som venter.


Mange nyheter
Men det var ingen tvil om at messen var i gang igjen. Det var mange spennende nyheter for høsten og julen, og som vanlig var det mye god inspirasjon å finne på både trendstanden laget av Studie Flyhelsted, på trendkafeen, laget av Anette Eckmann og i det nye grønne sanseuniverset. Grønt vil ta av nå; grønne planter inne og ute og en grønn tankegang i form av bærekraftige produkter, produksjonsformer og transport. Mange merker har nå omfavnet det miljøvennlige aspektet av bransjen, og jobber med miljøvennlighet og bærekraft på flere nivåer. Det var lett å oppdage.
Både blant utstillere og besøkende ble verdien av å kunne møtes igjen og ha den personlige dialogen lagt stor vekt på. Dette gleder ledelsen i MCH, som er blitt hardt rammet av koronakrisen de siste 17 månedene.


- Vi smiler alle i MCH. Og vi gjør dette som en kvittering for de mange smilene og den positive atmosfæren vi har opplevd mellom utstillere og besøkende på messen», sier Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S, og understreker: «Vi er glade og veldig takknemlige for støtte til Formland og å være tilbake igjen .


Det personlige møtestedet
Blant de 412 utstillerne på Formland kan besøkende få oppleve både trendgivende kommende designere og store, kjente merker; inkludert Stelton som i mange år har vært fast utstiller på Formland og derfor var glad for å være ute og møte kundene ansikt til ansikt igjen:
- Vi drar til Formland for å møte kundene våre. Du kan opprettholde kundeforhold via Zoom og Skype, men å møte ansikt til ansikt der du bygger relasjoner er det viktigste. Formland er markedsplassen for Danmark, og derfor må vi være på Formland - det er vi alltid, sa Michael Ring, eier og leder i Stelton, og la til: "På Formland kan jeg møte 40-50 kunder under en messe, og hvis jeg skulle brukt tiden til å besøke butikker så hadde det gått med mye mer tid. Messen en effektiv måte å møte kundene sine og vise dem produktene.


Hos Ib Laursen, som designer og selger interiør og brukskunst, var det heller ingen tvil om verdien av å være på Formland:
- Det har vært helt fantastisk å være på messen igjen. Vi likte å komme oss ut og møte både kunder og kolleger. Formland er det desidert beste forumet for å bringe bransjen sammen. Som selskap får vi en unik mulighet til å presentere vår samling og våre nyheter. Vi har hatt noen fantastiske dager, og det er ingen tvil om at investeringen kommer tilbake mange ganger, sier Peter Laursen, administrerende direktør i Ib Laursen.


Glade besøkende
På besøksdelen var det også store smil å spore, og spesielt det å være ute og møte kolleger fra bransjen og se og kjenne produktene ble understreket av mange. En av dem som hadde gledet seg spesielt til Formland var Ulla Simmelsgaard fra Kop & Kande i Hellerup, som er fast besøkende på Høstmessen:
- Det er fantastisk å være på messen igjen og møte mennesker. Jeg kommer først og fremst til Formland for å møte leverandørene fysisk, se varene live og møte mine kolleger i Kop & Kande. Det er også enormt inspirerende å være rundt messen og se alle produktene, og samtidig er det en helt spesiell atmosfære  som man virkelig har savnet. Det er en generell følelse av at alt er på vei tilbake på rett spor, og det er fantastisk, sier Ulla Simmelsgaard, butikkeier Kop & Kande Hellerup.


Dorte Elene Hansen, eier av butikken og nettbutikken KAiKU, var også veldig spent på å være på messen igjen:
- Det er fantastisk å være tilbake på Formland - og treffe både kolleger og leverandører igjen. Det er så lenge siden, og vi har bare gledet oss. Jeg åpnet en butikk i 2007 og har vært her på alle messene siden, for Formland er bare noe spesielt. Som Georg (Sørensen, red.) vanligvis sier er det slik at det personlige møtet mellom mennesker aldri går av moten, og det er det vi gjør her. Vi møter hverandre, og når du gjør det blir du inspirert.

Håper Formland er et vendepunkt
De positive utstillerne og besøkende på Formland skaper glede, optimisme og stor takknemlighet blant ledelsen i MCH.
I løpet av de siste fire dagene har vi fått bekreftet behovet for å møte fysisk og personlig. Derfor har Formland forhåpentlig vært et vendepunkt for messen som utstillingsplass, det personlige møtet og for oss alle i MCH. Et vendepunkt for tiden som kommer - og et godt utgangspunkt for de seks messene som følger de neste ni ukene. En hjertelig takk til utstillerne og til alle som har bidratt til og besøkt årets Formland-messe, avslutter Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/ S.
Formland Spring finner sted 3.-6. Februar 2022.
 

FAKTA
One of a kind
One of a kind gjenspeiler søket etter det unike og personlige, det kompositoriske og det innovative.
I dag blir vår oppfatning av tidsparadokset og grensen mellom det originale og det kunstneriske, det digitale og det menneskelige stadig mer utvannet. Vi må finne den beste versjonen av oss selv.
Fellesskap, det sosiale og fysiske samspillet som vi ikke har hatt den tiden vi har vært gjennom, opplevelser, overraskelser, kommunikasjon, inspirasjon og håp har vært savnet, og vi gleder oss til å møte fysisk igjen.
One of a kind er en butikk sammensatt av mange forskjellige elementer hva angår stil, atmosfære og formspråk. Det er frigjørende, skjørt og eksperimentelt. Her kan du blande design og resirkulering, og fokuset er på ny bruk av gamle ting som gir det økt verdi, upcycling.
Kreativitet og innovasjon har skutt fart, så historien kan fortelles videre.
Vi resirkulerer materialer som tre, metall, glass og betong, og støtter visjonen om en opplevelse som består av det personlige preget, humoren og det unike.
One of a Kind utstråler avslappetheten på 70-tallet og 80-tallets elektriske stemning og farger som gir en flik av behovet vi har i dag for individualitet.
Det er her kontrastene møtes i et vell av former, materialer og kreativitet, slik at inspirasjonen kan bli en «One of a kind» -opplevelse.

Av Pia Finne. Oversatt av Gunnhild Bjørnsti / Geir Salvesen

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer