Design som gjør hverdagen lettere
Siden begynnelsen av1990-årene har en dansk virksomhet og et ledende houseware brand fra USA arbeidet med en felles misjon om å gjøre hverdagen lettere. Under begrepet ”Universal Design” utvikler og designer de produkter som kan brukes av alle.
BRIX Design har nylig feiret 25-års jubileum og over 20 vellykkede år sammen med OXO, det amerikanske designbrandet som er verdenskjent for sine ergonomiske designs til daglige gjøremål.
MENN MED MISJONER
Det amerikanske designfirmaet OXO ble startet etter at gründer Sam Farber fant ut at kona Betsey hadde vanskeligheter med å holde en potetskreller ordentlig på grunn av leddgikt. Men det var ingen behagelige alternativer på markedet. Det fikk Sam til å undre seg: Hvorfor er ikke vanlige kjøkkenredskaper behagelige i bruk? Han bestemte seg derfor for å utvikle ergonomisk og praktisk kjøkkenutstyr som kan brukes av alle - og ikke minst lovet han Betsey å designe en bedre skreller. Etter mye grundig research, hundrevis av modeller, prototyper og grundige tester, så de første 15 OXO GOOD GRIPS redskapene dagens lys i 1990 - inkl. den nå ikoniske skrelleren som var tiltenkt Betsey, og slik var selskapet i gang. Disse innovative og ergonomisk designede verktøyene satte en ny standard for bransjen, og løftet nivået for yteevne, engasjement og kunders respons.
Noen år senere i en mindre dansk by fant en lignende episode sted, nærmere bestemt i Stege på Møn. Her oppfinner den danske ingeniøren Helge Brix-Hansen JarKey en lokkåpner fordi hans eldre mor som også var plaget av leddgikt, syntes det er vanskelig å åpne alle de syltetøy- og konserveringsglassene som finnes i husholdningen. Det var ingen hjelp fra eksisterende åpnere i markedet. Basert på dette startet Helge sammen med sine to sønner Joachim og Christian Brix-Hansen selskapet BRIX Design. JarKey ble raskt et anerkjent produkt både hjemme og internasjonalt, og har siden vunnet flere prestisjetunge designpriser. I år er det 26 år siden selskapet startet, og siden den gangen har de utviklet over 100 forskjellige produkter som alle fokuserer på å gjøre hverdagen enklere for brukerne. De første fem årene eksporterte og solgte selskapet sine egne produkter, og dette ble en stor suksess både hjemme og internasjonalt. I 1998 bestemte BRIX Design seg for å også markedsføre ledende internasjonale merkevarer i det danske markedet - og deretter i hele Norden.
EN FELLES DESIGNFILOSOFI
OXO var det første merket som BRIX Design initierte og forhandlet med. Det er et partnerskap som har vart i mer enn 20 år, og kanskje er partnerskapet så sterkt fordi grunnideen er felles for de to selskapene. –Hvorfor kastet vi kjærligheten til OXO? Dette gjorde vi fordi vi har en felles designfilosofi. En verdi som gjennomsyrer deres selskap, men også vårt. "Universal Design" er en designfilosofi som handler om å lage produkter som kan hjelpe flest mulig til å ha et lettere liv. Både menn og kvinner, unge og gamle, syke som sunne, høyrehendte og venstrehendte - vi ønsker å appellere til så mange mennesker som mulig. Vi prøver virkelig å lage produkter som hjelper flest mulig mennesker, sier Christian Brix-Hansen, og han understreker også at både deres egne produkter og OXOs produkter er designet med fokus på funksjon over form, fremfor form over funksjon. Men det er ikke dermed sagt at estetikk ikke betyr noe, fordi det gjør det absolutt, og nettopp kombinasjonen av funksjon og form er en viktig årsak til flere designpriser.
–Akkurat som flere av produktene våre har vunnet designpriser, så har mange av OXOs produkter også vunnet en rekke designpriser, faktisk har OXO vunnet over 100 designpriser. Christian sier også at hvis du sammenligner de to merkene og ser på hvorfor de to passer godt sammen, er det pga. et stort antall likheter, og spesielt de underliggende verdiene og hele designfilosofien er felles for begge parter. Men også andre og kanskje litt mer pussige fellestrekk som bakgrunnshistorien om oppstarten av begge merkene og så deltakelsen i en stor amerikansk designutstilling.
–I forbindelse med tusenårsskiftet ble det laget en større utstilling i USA i år 2000 under tittelen "The best design products of the century " hvor 10 produkter ble valgt ut fra hvert tiår, og her var både JarKey-åpneren og OXOs potetskreller to av de ti produktene som ble valgt som de beste produktene på 1990-tallet, forteller Christian stolt. Den vanlige tilnærmingen om å utvikle designprodukter som faller inn under kategorien Universal Design er det grunnleggende fellestrekket mellom BRIX Design og OXO, som begge vier mye tid til researchfasen, produktutviklingen og brukerens respons.
–Det er en veldig klar innstilling om hva formålet med produktene er, sier Christian. Selve forskningsarbeidet og hele designprosessen fra start til slutt spiller en vesentlig rolle, og spesielt den grundige produktutviklingen med flere forskjellige prototyper og tester kan gå tregt, og det kan ta lang tid før det ferdige produktet står klart. Men da er resultatet også verdt å vente på, forsikrer Christian.
–Når du er så nøye som OXO og oss med produktutvikling, kan det noen ganger ta lang tid fra ideen til et produkt dukker opp, og deretter til det endelige produktet som lanseres. Nettopp fordi den testes om og om igjen for å sikre at du har den optimale funksjonen og designen som kan tilfredsstille så mange mennesker som mulig. Og prosessen slutter ikke der, for etter at et produkt er lansert og introdusert i markedet, fortsetter vi å jobbe med det. Hvis det kan forbedres, gjør vi det. Som et eksempel er flere av OXOs produkter nå opp til versjon 5.0 på markedet hvor forbedringer og justeringer av den opprinnelige designen er gjort flere ganger. Hele tiden med tanke på å designe produkter som gjør hverdagen enklere og som kan brukes av så mange mennesker som mulig. Og det samme gjelder BRIX Design, som også lytter til behovene til både forhandlere og kunder når man utvikler nye produkter eller eksisterende produkter som kan trenge forbedringer.
KANSKJE VERDENS BESTE POTETSKRELLER
Siden oppstarten i 1990 har OXO blitt anerkjent og anerkjent for sine nå mer enn 1000 designprodukter, noe som bidrar til å gjøre hverdagen enklere for brukerne. Inngangen til det danske markedet har også gått veldig bra, og BRIX Design har et veldig godt samarbeid med butikkene. –Fra begynnelsen har vi hatt et godt samarbeid med de danske kjedene og individuelle butikker. Folk kan se at dette er noen gode produkter, og jeg tror mange tror potetskrelleren sannsynligvis er den beste potetskreller i verden. Vi har derfor mange gode og lojale kunder over hele markedet. Noen butikker har til og med hatt produktene i alle de 20 årene vi har solgt dem. Vi tror dette er et bevis på at OXO er et merke som har sin begrunnelse i markedet, sier Christian.
Når det gjelder godt samarbeid med både butikkene og den universelle anvendeligheten av produktene, er BRIX Design og OXOs partnerskap blitt utvidet ytterligere, og i flere år nå har BRIX Design hatt salg av OXOs produkter i resten av Norden med Norge, Sverige og Finland.
Det er også et godt samarbeid med de ledende kjedene og butikkene på kjøkken og interiør. I tillegg til OXO distribuerer BRIX Design flere andre designmerker på det danske og skandinaviske markedet. Deres siste samarbeid er med et nystartet amerikansk merke, Hip. Hips første produkt er en vannflaske, designet basert på ideen om å gjøre drikkevann vakkert. Drikkeflasken er designet av designeren Karim Rashid og er ganske unik i sin form, og minner mest om en gammeldags militær drikkeflaske. Et fargerikt silikondeksel gir det et moderne preg og gjør det også enkelt å holde. Det er flere nye og bærekraftige produkter fra Hip. I tillegg til produktene som tjener et bærekraftig formål, gir Hip et beløp til et bærekraftig formål for hvert solgte produkt. Det kan for eksempel være å lage rent drikkevann til trengende, eller å rense plastiske vannveier.
Hip passer godt inn i merkevareporteføljen hos Brix Design, da funksjonen også er avgjørende her, tett fulgt av ønsket om å gjøre en forskjell. BRIX Design selger Hips-produkter i hele Norden.
En meget sympatisk tilnærming, flere nyttige produkter som letter hverdagslige aktiviteter så vel som fornøyde brukere på tvers av kjønn, alder, grenser, kultur og helsetilstand, vitner dermed om noen ambisiøse merkevarer som tar sitt oppdrag høytidelig og som har til hensikt å gjøre det i mange år fremover. Og det er vanskelig å ikke sette pris på det. –Det er alltid noen som har gjort det enklere å gjøre hverdagen enklere, men selvfølgelig er det også mange som de siste årene har laget noen veldig estetisk vakre produkter. Vi har en helt klar holdning om at vi ønsker å gjøre folks hverdag lettere, og selv om det kanskje er en trend i tiden med ”back to basics” så er det det vi ønsker å bidra med. Funksjon over form. Det er det som har vært fokuset fra første dag, og er fortsatt vårt fokus fremover. Det er Universell Design og det er i vårt DNA, avslutter Christian Brix-Hansen.