Det ønsker forbrukerne

Neste uke er det tid for The Inspired Home i Chicago, hvor gia-prisen deles ut til de beste detaljbutikkene innen design og interiør i verden. Messen har gitt ut magasinet Inspired med bl.a. denne interessante artikkelen om hva forbrukerne vil ha, og det er en informativ lesning.

Foto: Istockphoto.

Det er lett å fokusere på produktkategorier. Men forhandlere og designere av hjemmeprodukter bør flytte fokus til forbrukernes mål og ambisjoner, sier Tom Mirabile, rektor for Springboard Futures og IHAs forbrukertrendanalytiker.
"Trender kommer og går, livsstil endres, teknologier utvikler seg, men ambisjoner varer," sier Mirabile. "Ambisjoner er holdbare. De er kjernen i hva vi ønsker for oss selv og menneskene vi bryr oss om."
Tom Mirabile, som også foreleser ved The Inspired Home, fokuserer på seks områder som du som forhandler og designer kan inkorporere i din virksomhet og i dine produkter.

The Inspired Home i Chicago utgir magasinet Inspired i forkant av messen..

Lykke
Selv om pandemien avtar, plasserer forbrukere på tvers av generasjoner fortsatt lykke høyt på listen over ambisjoner. Det er fordi stressnivået vårt har bygget seg opp de siste årene, og nå legger vi det til våre stadig mer travle liv, ifølge Mirabile.
Det internasjonale markedsundersøkelsesselskapet Mintel anbefaler at merkevarer prioriterer positivitet i sin kommunikasjon, samtidig som de legger vekt på morsomme opplevelser eller nytelsesfølelser. Mirabile råder boligbransjen til å virkelig utnytte flakskvotienten. «Ingen annen bransje ligger så nært forbrukernes hjerter som oss,» sier han.
Interessant fakta: "The Happiness Report" fra Oracle og forfatter Gretchen Rubin fant at 91 % av mennesker globalt foretrekker merkevarer som er morsomme, men 95 % av bedriftsledere frykter å bruke humor i forbrukerinteraksjoner.
Husholdningsmerker trenger ikke nødvendigvis å ansette standup-komikere for markedsføringen sin, men å dele hvordan de gjør folks liv enklere – enten ved å kutte ned på forberedelsestiden når de lager mat eller hjelpe til med opprydding – spiller også en stor rolle for folks lykke.


Helse
Vi snakker alle om helse i disse dager. Så det er ikke rart at velvære for tiden er en industri på 450 milliarder dollar. Men visste du at tallet forventes å øke til 1 billion dollar innen 2025, ifølge det globale ledelseskonsulentfirmaet McKinsey & Company? De definerer ytterligere seks dimensjoner til velvære: helse, fitness, ernæring, utseende, søvn og oppmerksomhet.
Det er noen generasjonsforskjeller i hvilke aspekter av helse som anses som viktigst, men det er viktig å merke seg at mindfulness nå har flyttet inn i mainstream.
Mirabile sier at dette gir muligheter for interiørbransjen: "Hvordan kan vi som bransje knytte vårt tilbud til det massive og varige forbrukernes ønske om velvære?"

Foto: Istockphoto .

Bevissthet
Forbrukernes forventninger til merkevarer utvikler seg og de ønsker å se fremgang i forhold til etiske initiativ, inkludert bærekraft, rettferdig handel og arbeidsrettigheter.
Ifølge Ernst & Young har mange forbrukere prioritert bærekraft de siste årene, men økonomisk usikkerhet får noen til å fokusere mer på rimelighet. I henhold til deres tilpasning til Maslows behovshierarki, sier E&Y at de fleste nå setter rimelighet først (31 %), etterfulgt av helse (24 %), planet (18 %), fellesskap (15 %) og erfaring (11 %).
Det er nok derfor videresalg vinner så mye terreng. Det taler både til vårt behov for rimelighet og miljøansvar. Igjen er det noen generasjonsforskjeller i holdninger til videresalg. (Yngre mennesker har en tendens til å synes det er kult å gi eller motta renoverte gjenstander som gaver; eldre generasjoner, ikke så mye). Men detaljhandelsgigantene Williams-Sonoma, Walmart og Nordstrom planlegger alle å utvide sitt videresalgsprogram. Dette betyr at temaet videresalg og renovering bør være et strategisk hensyn i hele vår bransje.
Hvilke samfunnsansvarsområder bør bedrifter prioritere? I følge KPMG er de fire beste initiativene som forbrukerne ønsker å se: forbedring av arbeids-/arbeidspolitikk (54 %), beskyttelse av forbrukerdata (46 %), tilby produkter/tjenester til de som trenger det (44 %) og redusere karbonfotavtrykk (42%).

Kontroll
"I tider med usikkerhet, ønsker forbrukere en følelse av kontroll over livene sine," sier Mirabile. "Merker kan gi informasjonen og alternativene som forbrukere trenger for å føle at de sitter i førersetet."
Forbrukere ønsker klarhet, åpenhet, fleksibilitet og muligheter til å ta beslutninger som passer deres individuelle behov og omstendigheter. Dette betyr at forhandlere og merkevarer må bidra til at kundene føler seg på topp gjennom hele handleopplevelsen. Det betyr også å tilby elementer av bekvemmelighet og valg.
Personalisering er en viktig del av forbrukernes ønske om kontroll. Men husk: "Folk vil ha det beste fra begge verdener når det kommer til personvern og personalisering," sier Mirabile. Med andre ord er det mer sannsynlig at de gir deg dataene sine hvis de vet hvilke personlige fordeler de mottar.

Foto: Istockphoto.

Sosialisering
Forbrukere i dag streber etter å være mer sosiale, både på nett og i det virkelige liv. Sosiale medier forbedrer også virkelige øyeblikk og er en spesielt effektiv måte å få kontakt med yngre generasjoner.
Mirabile sier sosiale medier presenterer kontinuerlige kortsiktige muligheter for merkevareeksponering og forbrukerengasjement. Spesielt "TikTok er en inngangsport til autentisk, tidsbegrenset eksponering," sier han.
Men Mirabile påpeker også at søkemotorer er den beste måten forbrukere finner forhandlere og merkevarer på. (Og ja, 81 % av detaljkundene undersøker på nettet før de kjøper.) Så sørg for at du er oppdatert med søkemotoroptimaliseringen din og legg til nytt nettinnhold ofte.

Sikkerhet
Forbrukere vil vite at de kan stole på selskapene de handler med for å holde dem trygge. Å få – og beholde – tillit er viktig i dag. Det globale kommunikasjonsfirmaet Edelman har et årlig forbrukertillitsbarometer som nå utpeker virksomheten som den eneste gjenværende "betrodde" institusjonen (over regjeringen, frivillige organisasjoner og media).
En viktig del av tillit er å beskytte forbrukerdata, sier Mirabile. Hvis du gjør noe utover eller annerledes enn konkurrentene dine, sørg for å kommunisere det til nåværende og potensielle kunder.

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023