23.09.2019  |  Dining  |  Trender

Det riktige for miljøet og for butikker

Det danske Rig-Tig-brandet vokser med 40% om året. Michael Ring tror på at det henger sammen med så vel den bærekraftige profilen som med at forbrukerne gjerne vil ha gode, funksjonelle produkter til en god pris. Men samtidig tror han også at Rig-Tig er med på å skape dialog i butikkene, ”og dialog selger”, sier han.

Riktig funksjon, riktig design, riktig omtanke for miljøet og riktig pris. Det var hva Steltons nye brand skulle stå for da Michael Ring i 2008 satte det ut i livet. I dag vokser Rig-Tig med 40% om året, og Michael Ring tror at det bl.a. henger sammen med at det i Rig-Tig kolleksjonen er masse produkter som kan starte en dialog i butikken. ”Og dialog er veien til en økt omsetning”, mener han. Samtidig tror han også på at veksten henger sammen med at forbrukerne gjerne vil ha de gode produktene med klar funksjon og bærekraftig tankegang.

Da Rig-Tig skulle navngis var det mange gode forslag til et merkenavn i prosessen, men det ble ganske enkelt Rig-Tig.

”Det rullet mørke skyer inn fra vest i 2008, og vi fryktet at Stelton kom for langt ned i pris hvis vi skulle kunne selge det i et presset marked. Derfor valgte vi i stedet å etablere Rig-Tig”, forteller Michael Ring.

Han så først på tre eksisterende merkene med intensjon om å kjøpe, men løsningen ble et eget brand med sin egen designhistorie.

”Hva navnet angår, hadde vi mange forslag oppe men vi ble jo ved med å si det riktige design, den riktige pris osv., og så ble det Rig-Tig. Samtidig er det et ord som engelskmenn kan si, og for tyskerne høres det litt gøyalt ut og det er typisk dansk”.

Merket ble for alvor lansert i 2011, ”men i begynnelsen hadde vi nok litt for mye omtanke for funksjonen og litt etter litt omtanke for designet”, erkjenner Michael Ring gjerne i dag. Det forholdet ble derfor justert, så funksjon og design i dag går hånd-i-hånd.

Et annet aspekt som Michael Ring arbeidet med allerede i 2011, var klima og bærekraft. ”Vi lanserte produkter fremstilt av 40% bambus og melamin, men på det tidspunktet var forbrukerne fullstendig likeglade…. I dag har det derimot mye større oppmerksomhet. Forbrukerne vil gjerne ha god kvalitet som holder”.

Allerede fra begynnelsen arbeidet man også med emballasjen. ”Vi ville ikke ha gaveesker. Det papiret vi bruker er resirkulert”, forteller Michael Ring, og selv om det er 50% billigere å fremstille emballasje tags i plast, så velger han den andre løsningen. ”For når man sier at man vil være bærekraftig, er man nødt til å være det 100%.”.

Dialog gir økt handel

Michael Ring står selv bak ideen om en lang rekke av Rig-Tig produktene, og han briefer designerne når han ser et behov. ”Danmark er det landet hvor det spises mest majones fordi vi bruker det i dressinger, men hvis vi gjør det lett å lage sin egen dressing så kan vi få forbrukerne til å gjøre det”, sier Michael Ring. Han mener at hvis man har en dialog med kundene i butikkene, så selger man betydelig mer. ”Imerco lagde engang en undersøkelse som viste at har man en dialog med kunden i butikken, vokser kjøpet med 56%!”

Et annet godt eksempel er Rig-Tig’s parmasan-kvern. Den er superbra gjennomtenkt, er god for en dialog i butikken og når kunden oppdager fordelene, kjøper de.

Sitruspressen i kolleksjonen er likeledes designet med funksjonen i høysetet. Den er liten, funksjonell og koster ikke all verden.

”Det er skjedd et paradigmeskift i bransjen. Kundene ønsker dialogen, de ønsker informasjonene og de ønsker opplevelsen. Ellers kan de like så godt kjøpe produktene på nettet”.

Nettopp derfor et det også viktig at forbrukerne ser varene i butikken. ”Henger de bare i butikken uten at forbrukerne ser funksjonen, så selger ikke varen”, er Michael Rings holdning, og det har virksomheten tatt konsekvensen av. Man har skapt en modul som kan romme svært mange varer og som kan stå i butikken. ”Her kan forbrukerne ta på og prøve varene, og se konseptet samlet. Det fyller en europall og i de butikker som har hatt det stående har det minimum solgt for 75.000 kr., bare fordi kundene blir oppmerksomme på produktene. Og butikkene kan naturligvis velge det utvalget som passer til dem”.

Michael Ring ser Rig-Tig’s produkter som en ny generasjon av impulsprodukter. ”Det behøver ikke være batterier eller servietter. Det kan like så godt være en parmasan-kvern, en salatslynge eller en dressing shaker. Det er produkter som er med på å gi forbrukerne en opplevelse ute i butikkene, og opphøyer butikkens ansatte fra å være butikkansatte til å være selgere i ordets beste forstand”.

Michael Ring avslører at Rig-Tig kolleksjonen vil bli utbygget med små el-apparater, bl.a. en elektrisk vannkoker i god kvalitet og finish til fornuftige priser. De legges ut med seks produkter.

Klimaet er en megatrend

Michael Ring tror på at omtanke for klimaet er en megatrend i tiden. Derfor er hans mål også at alle deler i Rig-Tig’s produkter skal kunne brukes på nytt. ”Vi er nødt til å redusere vårt forbruk og resirkulere det som overhodet kan gjenbrukes, og har man ikke bruk for et produkt lengre, så gi det bort. Vi er nødt til å ha et så lite C02 utslipp som mulig, og vi er nødt til å gå hele veien”.

Han mener også at bærekraft handler om å oppdra forbrukerne til å vedlikeholde tingene sine som best mulig så levetiden optimeres. Derfor har alle Rig-Tig produkter en QR-kode som gjør det mulig å se hvordan man best vedlikeholder produktet. Samtidig er  holdningen at man skal kunne få reservedeler til så mange produkter som mulig.

”Vi vil også skape en Rig-Tig markedsplass hvor forbrukerne kan bytte varer. Har en forbruker to grytelapper, men har bruk for en karaffel i stedet, kan de byttes. Så oppfordrer vi for øvrig til å gi produkter man ikke lengre har bruk for til Kirkens Nødhjelp, Røde Kors eller lignende”.

På Rig-Tigs hjemmeside kan man se hvordan produktene er fremstilt, og man kan få en veiledning på hvordan de skal kastes. Alle produktene har for øvrig EU’s godkjennelse for matvarer og de er FDA-godkjente. ”For når man sier A, må man også si B og C og gjøre noe med det”, avslutter Michael Ring.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer