21.10.2019  |  Furniture  |  Bransjenytt

En messe for den skandinaviske møbelbransjen

Den danske Møbelmessen Skandinavia går av stabelen fra 6.-8. november 2019 i Messe C i Fredericia. Målet er å skape en god kontakt mellom kjøpere og selgere i bransjen, og Esben Veng-Christensen forteller at messen er målrettet for butikker som henvender seg til det brede, skandinaviske publikum.

”Utgangspunktet for Møbelmessen Skandinavia er å skape en god kontakt mellom kjøpere og selgere av møbler og tilbehør til boligen i møbelbransjen”. Det forteller Esben Veng-Christensen som står bak Møbelmessen Skandinavia.

Om grunnen til at han tok skrittet til å etablere Møbelmessen Skandinavia, forteller han: ”Jeg er selv møbelgrossist og det var jeg også for 10 år siden. Møbelmessene i København og Herning forsvant, og plutselig var vi en gruppe danske produsenter og grossister som var litt frustrerte over at vi ikke hadde noen steder å presentere våre møbler for innkjøperne. Det gjorde jeg så noe med”.

Esben Veng-Christensen driver Møbelmessen Skandinavia parallelt med sin grossistvirksomhet, og derfor er det essensielt for ham at messen er drevet av bransjen for bransjen og ikke å minst skape et sted hvor tilbydere av ”alminnelige” møbler til skandinaver kan selge varer til bransjen”.

Møbelmessen Skandinavia er i vekst, men Esben Veng-Christensen er ikke blind for at bransjen er under press. ”Det blir færre leverandører og færre butikker. Men messen har stadig sin berettigelse. Butikkene har et sted hvor de kan få et overblikk og kjøpe samlet inn hos leverandørene, og utstillerne har et sted hvor de kan presentere sine produkter ”live”, fremfor på en skjerm eller i en katalog. Samtidig skjærer virksomhetene ned på antallet av selgere, så hvor man tidligere var tre-fire selgere om å dekke et land, er det i dag én. Så også her er messen hvor mange innkjøpere er samlet på et sted, en stor hjelp”.

All inclusive

Det er viktig for Esben Veng-Christensen å poengtere at betaler man for en stand på Møbelmessen Skandinavia er alt inklusivt – også mat, kaffe med mer for både utstillerne og de besøkende. Det kommer altså ingen store ekstraregninger. ”Det er ikke det som skal avgjøre hvor lang tid man bruker på messen. Vi vil skape et sted hvor man kan se og handle møbler i ro og mak”.

Herutover vil Møbelmessen Skandinavia gjerne gjøre litt ekstra for de norske og svenske innkjøperne. Derfor tilbyr man bl.a. å bli hentet og kjørt til Billund flyplass. Man får en hotellovernatting på et av de lokale hotellene, og alle innbys til Street Food fest torsdag 7. november.

På messen finnes et bredt utsnitt av de produsenter, grossister og importører som er plassert i Danmark samt en del firmaer fra Sverige, Norge og Tyskland. Hva angår produktgrupper er det utover møbler også tepper, lamper og annet tilbehør – i prinsippet de varegruppene som finnes i en velassortert møbelforretning eller -kjede i Danmark, Norge eller Sverige.

På besøksfronten gjelder det danske møbelkjeder samt frittstående forretninger. ”Vi får faktisk besøk av praktisk talt alle danske møbelforretninger. I tillegg kommer butikker fra Norge og Sverige og ikke minst de skandinaviske møbelkjedene”, forteller Esben Veng-Christensen som ikke legger skjul på at han gjerne vil ha enda flere skandinaviske besøkende. ”Vi har mye å by på som de vil kunne bruke i sine butikker”, sier han.

Troverdighet er viktig

For Esben Veng-Christensen betyr troverdigheten rundt Møbelmessen Skandinavia mye. ”Vi har alt i alt mellom 60 og 80 utstillere, og 700-800 besøkende fra 300 butikker”, fastslår han, og tilføyer at utstillerlisten kan ses på hjemmesiden.

Messen fyller alt i alt 3000-3500 kvadratmeter og har til rådighet Messe C i Fredericia, og Esben-Veng Christensen avslutter med å fortelle at messen holder åpent tre dager med en lang åpningstid helt frem til frem til kl. 19 den første dagen. ”Det er det vi har registrert at det er behov for, så det er det vi gjør”.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer