En nervepirrende, spennende og fantastisk utvikling

FDB Møbler er blitt fantastisk godt tatt imot av danskere. Med en vekst på 120 prosent gjennom de siste tre årene og en forventet vekst for 2019 på 40 %, ser Ole Kiel lyst på fremtiden. Men merket lever ikke i fortiden selv om kolleksjonen rommer en rekke designklassikere. Nye designere og nye produkter er også med på å prege merket.

FDB Møbler har vokst med 120 % over de seneste tre år, og man forventer ytterligere en 40 % vekst i 2019, sier Ole Kiel, direktør i FDB Møbler..

”Det er nervepirrende og spennende, men det går fantastisk fint. Danskene har tatt så vel de velkjente klassikere som de nydesignete møblene til seg. Og det er ikke kun dem som husker FDB Møbler fra tidligere - også de unge designinteresserte forbrukere er kommet på banen”. Det forteller Ole Kiel som sitter i direktørstolen hos FDB Møbler.

Inntil 1. juni siste år var de vakreste bordene, de klassiske stolene og de fine lampene en del av COOP’s nonfood avdeling på like fot med tusenvis av andre produkter til Kvickly, Fakta og SuperBrugsen. Men 1. juni 2018 begynte Ole Kiel å arbeide fulltid med møblene og den utviklingen som så smått var i gang, og det tok fart for alvor. Slik har FDB Møbler vokst med 120 % over de siste tre årene, og man forventer ytterligere 40 % vekst i 2019.

I dag sitter det 10 medarbeidere i FDB Møbler, og man har en omsetning på nesten 100 millioner kr. COOP.dk er som den nye selvstendige enheten i COOP-konsernene stadig den største kunden, men samtidig er de vakre møblene nå også å finne dels i seks egne butikker samt i to franchisebutikker og dels i en rekke møbelhus som bl.a. Illums Bolighus og Magasin.

“Selvfølgelig hadde vi med COOP en god base å starte på, og vi kunne spare noen omkostninger ved å benytte COOP’s fasiliteter og backoffice-funksjoner", forteller Ole Kiel, mens vi sitter i det nyinnredete huset på den store COOP-tomten i Vallensbæk. Huset er totalrenovert. Overalt står selvfølgelig de flotte klassikerne; stolene og spisebordene som man kjenner, og nye designs, bl.a. lamper og hagemøbler.

COOP har solgt møbler siden 1942. I 1980 stengte man FDB Møbler, men da Ole Kiel kom til i 2012 kastet han sitt kjærlige blikk på de vakre møblene. ”Vi fikk en henvendelse fra Kvist Møbler som tidligere fremstilte FDB Møbler om å kjøpe 4 stoler. Vi svarte nei takk, men at vi derimot gjerne ville starte FDB Møbler opp igjen som merke. Ingen i COOP trodde faktisk riktig på det, men vi fikk lov å starte opp og på de årene som er gått, har vi virkelig klart å få gang i møbelsalget igjen”, forteller Ole Kiel. Han forteller på høsten 2013 valgte å lansere møblene i SuperBrugsen. ”Vi hadde kjøpt mye hjem, syntes noen. Men etter 14 dager var det totalt utsolgt”.

I 2015 åpnet FDB Møbler Gilleleje som en franchisebutikk og for to år siden åpnet COOP selv en butikk i Lyngby. Siden er det kommet enda en franchisebutikk til i Middelfart og ytterligere seks egne butikker. Utover dette samarbeider FDB Møbler med 31 møbelbutikker over hele landet, og til høsten hvor man bl.a. lanserer Grethe Meyers Ildpot og andre designobjekter til hjemmet, utvides forhandlerskaren til ytterligere 75 designbutikker.

 ”Faktisk var det Illums Bolighus og Magasin som henvendte seg til oss for å selge møblene”, forteller Ole Kiel, og det er man naturligvis stolte av. Planen er således at man vil samarbeide med eksterne detaljhandlere i de byer hvor man ikke selv vil åpne butikker. ”Vi kan se at omsetningen på FDB Møblers nettbutikk i de byer hvor det åpner en fysisk butikk, tredobles”.

Sjelen skal være med

Til høsten relanserer FDB Møbler Grethe Meyers steintøys-serie Ildpot. På fotoet ses den originale Ildpot-serien som FDM Møbler nå tar utgangspunkt i. Sist på året setter FDB Møbler for øvrig også Grethe Meyers tekstilserie Colorline i produksjon. Colorline-serien består av duker, dekkeservietter og kjøkkenhåndklær og vil bli produsert i Portugal i Oeko-tex sertifisert bomull..

I dag selges 60 % av de gamle designs og 40 % nye, men det er viktig at de butikker som forhandler FDB Møbler kjenner virksomhetens DNA. Derfor kommer medarbeiderne inn i FDB Møblers egen butikk på Vesterbro for å oppleve sjelen.

”Vi vil gjerne flytte oss, men det er viktig at sjelen, historien og tradisjonene følger med, så selv om vi gjerne vil fornye, skal det være slik at kundene som kommer inn i en FDB Møbler-butikk, ikke føler de er gått feil i byen”.

Således er målet også å gjenopplive merket, så det passer inn i tiden i dag. Det kan være de gamle designs med små justeringer, designs funnet i arkivet som får nytt og kanskje et litt annet liv og helt nye designs. ”Faktisk er noe av det vi selger aller best, Thomas Alkens nydesignete hagemøbler. Vi har latt Børge Mogensens barnebarn Sarah Moutouh utvikle et av hans tidligere stoldesign”.

Arven betyr mye designmessig. ”Vi føler vi er satt til verden for å selge designmøbler til danskene til fornuftige priser”. Og Ole Kiel slår fast at det konseptet skaper mye sympati for merket blant forbrukerne.

”Selvfølgelig skal vi tjene penger, men vi forsøker å holde igjen, og vi prøver å gjøre alt så kosteffektivt som mulig så vi kan investere i nye designs til danskene”.

Tilbud er heller ikke noe man finner hos FDB Møbler. ”Vi selger til medlemspriser, og her ser vi faktisk at mange melder seg inn i COOP for nettopp å få medlemsprisene, så det skaper sympati for både våre merker og for COOP”.

Vi går opp i ansvarlighet

Ansvarlighet betyr riktig mye for FDB Møbler. Alt tre som anvendes er FSC-sertifisert, og alle tekstilene er Oeko-tex sertifiserte. Man arbeider på å få møblene enten Svanemerket eller sertifiserte i forhold til en lignende europeisk standard.

”Men ansvarligheten ligger også i å skape ordentlige møbler som holder i lang tid, og som passer i tiden uten å være desidert mote”.

Ansvarlighetsmantraet går igjen i alt FDB Møbler gjør. ”Men man kaster jo heller ikke et FDB-møbel. De selges videre eller går i arv”.

Faktisk har FDB Møbler så smått startet med eksport. ”De siste fire årene har vi eksportert til Japan, men nå føler vi så god kontroll på virksomheten at vi gjerne vil utbygge den ytterligere med eksport til en rekke andre land hvor vi har fått samarbeid med agenter opp å stå”.

Ole Kiel slår også fast at man fortsetter med å utvikle og tilføre nytt til kolleksjonen, men det skal ”stemme” med historien.

”Merket er blitt tatt svært godt imot, og det er en riktig fin etterspørsel på gang”.

Ole Kiel forteller at utviklingen for vel 30 % vedkommende kommer til å skje på accessories som passer inn i møbelbutikkene. ”Det kan være en stentøysvase, en lampe eller noe annet”, sier han.

Hva angår utviklingen påpeker Ole Kiel at man er klar til å åpne egne butikker. I Aalborg har man nettopp åpnet i begynnelsen av mai, og Vejle står for tur i den nærmeste fremtid, likesom B-2-B markedet også er et område man vil se nærmere på i den kommende tid.  

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

21.03.2024Designbase.no

Light + Building i samarbeid med amerikanske LightFair

06.03.2024F&H Group AS

Sponseret

Sammenleggbar nyhet med innebygd frihet

28.02.2024Designbase.no

Innovasjon preget Stockholm Furniture Fair 2024

15.02.2024Designbase.no

Eksklusivt barnemøbelmerke vinner designpris på Formland

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

En strålende Zone-nyhet som hyller den nordiske sensommeren

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

Sammenleggbar nyhet med innebygd frihet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023