13.08.2019  |  Interior  |  Trender

En revitalisering som gir nye og uventede møter

Slik endrer Formex hallinndelingen til høsten.

Formex vil høsten 2019 gjennomgå en stor endring i inndelingen av utstillingshallene. Dette er første gangen siden 2011 at en større omplassering av flatene blir gjort, og ifølge Formex selv er det på tide at messen får en ny og bedre tilpasset drakt.

Den nye hallinndelingen består av produktområdene Dining, Scandinavian Living, Decorative Living, Wellbeing, Lifestyle Living, Upcoming og Adding. Bak beslutningen ligger blant annet de nye strukturene og kjøpsmønstrene som oppstår og utvikler seg i dagens detaljhandel med en stadig økende e-handel, og hvor både butikker og leverandører generelt går fra spesialisering til å ha mer livsstilsrettet tilnærming. Videre ønsker de å gi utstillerne større fleksibilitet når det gjelder å øke eller redusere sitt monteringsområde, og å kunne tilby nye utstillere best mulig plassering basert på deres behov.

"En revitalisering var nødvendig. Vi har kanskje ikke funnet ut hvor mye arbeide forandringen ville bety, men vi har lært mye på veien, sier Christina Olsson, Formex’ prosjektsjef. Før de planla hallenes nye disposisjon, snakket de med både butikker og internasjonale besøkende for å finne ut hvordan de planla sine opphold på messen og hvilken type inndeling de trodde ville være den beste.

En bredere tolkning av det skandinaviske
Et viktig aspekt av Formex for de ca 15 prosent utenlandske gjestene er den skandinaviske designen, som i dag er en sterk trend over store deler av verden. Formex har med sin nye hallinndeling tolket det skandinaviske, Scandinavian Living, i en noe bredere forstand enn det som kanskje gjøres tradisjonelt sett. I tillegg til den klassiske strippede stilen i nøytral fargepalett, inkluderes også andre merker som møter andre aspekter av den skandinavisk stemningen.

Dining-konseptet kobles også sammen med Norden og Skandinavia av mange, til en viss grad med regionens unike kulinariske spesialiteter. Som for eksempel et stort utvalg av smaksatte sjokolade og teer, men også hvordan nordiske kokker har en tendens til å skreddersy tallerkener, bestikk og glass til de enkelte retter for å forbedre måltidets opplevelse gjennom økt samspill. Derfor har Dining-avdelingen blitt lagt ved siden av Scandinavian Living, og der samles alle produktene som trengs for og/eller dekorere bordet, som porselen, glass, kjøkken- og bakeutstyr, bar- og drikketilbehør, samt delikatesser – med en helhetlig skandinavisk touch.

Nye og uventede møter
Arbeidet med hallenes nye oppdeling var noe av et tetrislignende puslespill, med mange faktorer for Christina og hennes kollegaer å ta hensyn til. Delvis når det gjelder sikkerhet for å overholde forskrifter om evakueringsruter og andre. Delvis fantes eksisterende monteravtaler, men også uventede synergier mellom flere utstillere som man ikke uten videre kunne endre på. "Noen av våre utstillere har vært involvert i 40 år og fra 80 til 90 messer. De vet hvordan messen fungerer for dem, og vi lytter til dem og tilpasser oss så godt som mulig. Overgangen kan være vanskelig for utstillerne, men jeg håper de vil bli fornøyde i etterkant, sier Christina. Samlet mener hun det er fint å renovere litt i hallene, da dette kan gi opphav til en annen og større opplevelse, mer salg og nye, overraskende møter mellom produkter og innkjøpere. Faktisk finner hele 50 prosent av dem som deltar på messen, enten en ny leverandør eller en ny forhandler hver sesong.

Utdanningsprogrammet er delt inn i temadager
En annen nyhet for høstmessen, i tillegg til hallinndelingen, er at Formex’ utdannelses- og sceneprogram vil bli strukturert i rene temadager rundt temaene Retail, Bærekraft, Trender og Varemerker som får én dag hver med om lag fire til fem timers forelesninger, aktiviteter og muligheter for individuelle sesjoner.

"Ved å dele programmet inn i temadager, gir vi de besøkende muligheten til å velge den dagen som føles mest interessant, noe vi tror vil være effektivt og morsomt. I tillegg skaper det forutsetninger for andre typer samarbeid, for eksempel med spennende paneler. Alt i alt ser vi veldig frem til August-messen, selv om det trengs mange informasjonstavler for å lede våre gjester i riktig retning i det nye oppsettet, avslutter Christina.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer