Et interiørhus med bærekraftige ambisjoner

”Vi har beveget oss fra å være en lysgrossist til å være et interiørhus”. Det forteller adm. direktør i Broste Copenhagen, Kim Larsen. Hans visjon for virksomheten er vekst, og ikke minst et samspill mellom god design og bærekraft sammen med Broste Copenhagen DNA.

Pressefoto: Broste Copenhagen.

“Vi er et interiørhus med fokus på helheten. Det vil si at vår kolleksjon rommer alt innenfor design og innredning; fra servise og bestikk til vaser og belysning og møbler”. Det forteller adm. direktør i Broste Copenhagen, Kim Larsen.

Vi sitter faktisk midt i det vakre universet som Broste Copenhagen har skapt igjennom de siste årene – i en fantastisk leilighet på Amaliegade hvor Broste nylig presenterte kolleksjonen til høsten og vinteren for pressen.

Her finnes det mest fantastiske dekkede bord i spisestuen, stuene er innredet i den skandinaviske enkle stilen men med et tvist av noe internasjonalt og det Kim Larsen kaller Broste Copenhagen DNA. Sengen i soveværelset står med sengeteppe og puter i vakre duse nyanser og taktile materialer, og overalt ses søte, morsomme spennende vaser, krukker og kurver som slår an tonen i det skandinaviske uttrykket. Selv kjøkkenet har Broste Copenhagen innredet med glass, karafler, krukker, salt- og peppersett og fat fra kolleksjonen.

Kim Larsen, adm. direktør i Broste Copenhagen..

Så hele den vakre leiligheten er gjennomsyret av Broste Copenhagen ånden, og det er nettopp den som Kim Larsen mener, er så utrolig viktig for virksomhetens videre utvikling.

”Da jeg startet for 11 år siden, var det stearinlys det handlet om. 70 pct. av vårt salg lå faktisk på stearinlys – de resterende 30% på lysrelaterte produkter som lysestaker mm.”, forteller Kim. Hans langsiktige mål den gangen var å skape et interiørhus, og det målet er nådd i dag.

”Vi har beveget oss fra å være en lysgrossist til å være et interiørhus”. Og siden den beslutningen ble tatt, er Broste Copenhagen vokst med over 7% hvert år de siste 7 årene. ”Det er organisk vekst, så det er vi svært tilfredse med”, sier han.

Broste Copenhagen er i over 50 markeder, hvorav 10 er fokusmarkeder og nærmarkedene Danmark, Sverige og Norge står for en tredjedel av omsetningen. Tyskland og England er likeledes store markeder for Broste Copenhagen, og Kim Larsen forteller at man primært satser på de europeiske markedene. ”Det sier seg jo selv. Men kommer det butikker som gjerne vil kjøpe våre varer andre steder fra – og som passer til vårt brand - sier vi naturligvis ikke nei”.

Møbler er blitt en betydelig kategori

I løpet av de siste årene er møbler blitt en betydelig kategori for Broste Copenhagen. ”Tidligere hadde vi småmøbler i kolleksjonen, men nå har vi faktisk en del stoppmøbler, sofaer og stoler, bord, reoler mm.”, forteller Kim og tilføyer at en av grunnene til at man er gått inn i møbelsegmentet, faktisk har vært en kunde- og presse-etterspørsel.

”Vi opplevde at når vi stylet bilder fikk mange henvendelser på de møblene som vi hadde valgt til bildene. Derfor besluttet vi at vi like så godt kunne lage våre egne, og de er blitt riktig godt mottatt både av butikkene og av forbrukerne”.

En annen ny kategori for Broste Copenhagen er servise, og Kim forteller at Broste Copenhagens stel, bestikk og glass på kort tid er blitt blant de mestselgende. ”Vi har vært så heldige at flere cateringvirksomheter, hoteller og restauranter har tatt vårt servise inn og det betyr naturligvis mye”. At kategorien vil bli videreutviklet er det ingen tvil om, og det samme gjelder med supplering av flere produkter til kjøkkenet.

Pressefoto: Broste Copenhagen.


Designteam holder den røde tråd

For å sikre den røde tråd og den nordiske fornemmelsen samt selvfølgelig skape nye produkter og sikre at pris og kvalitet henger sammen, har Broste Copenhagen et designteam samtidig som man benytter eksterne designere. ”Vi arbeider for en stor del med et fast sortiment. Slik er 65% av kolleksjonen NOS-varer, mens 35% er produkter som matcher tiden og tendensene”, forklarer Kim. Han mener det er viktig at man sørger for å designe i en stil og i en kvalitet, så man kommer unna kjøp-og-kast problematikken.

Broste Copenhagens designmessige utvikling har en stor del av æren for den suksessen som virksomheten har, og han forteller at man har arbeidet beinhardt på å differensiere seg fra andre og skape sitt eget DNA. ”Og vi arbeider hele tiden på å bli bedre, for det er viktig å ha et sterkt brand hvis man vil gjøre seg gjeldende i fremtiden”. En annen mer ”kjedelig”, men nok like så viktig årsak til veksten, mener Kim Larsen også, er Broste Copenhagens gode leveringsevne. ”Logistikk er et viktig parameter i dag, og vi har vårt lager ved virksomhetens hovedkontor i Hvidovre, så vi hurtig kan hjelpe våre forhandlere med varer”.

Broste Copenhagen arbeider for miljøet

Bærekraft betyr mye for Broste Copenhagen, faktisk mener Kim Larsen at bærekraft i kombinasjon med et godt brand er helt avgjørende. Derfor har man også tilsluttet seg UN Global Compact, og ansvarlighet i forhold til barnearbeid og rettferdige forhold for de mennesker som arbeider på fabrikkene hvor produktene fremstilles. Alt det går hånd-i-hånd med ansvarlighet for miljøet. Det være seg å bruke så lite strøm som mulig, ha en vannstasjon på kontoret fremfor å bruke vannflasker, og at alle kataloger er CO2-nøytrale og Svanemerkede og fremstilt av FSC sertifisert papir.

”Jeg tror på at man er nødt til å satse på bærekraft også i sin fremtidige forretningsplan. Dels skal vi minimere svineriet på vår jord, og dels er det et kundekrav ikke minst fra de unge generasjoner. Er man ikke bærekraftig, blir man valgt bort”.

Vi har engasjerte agenter i Norge og Sverige som kjenner markedet og som kjenner kundene. Begge markedene har vokst de siste årene, og den utviklingen vil fortsette.

Kim Larsen, adm. direktør i Broste Copenhagen

Fremtiden ser lys ut

Kim Larsen slår fast at man har en rekke nye ting i støpeskjeen til fremtiden, og han mener klart at virksomheten er på rett vei med et medarbeiderteam som han er stolt av.

”Da jeg startet hadde Broste Copenhagen et dundrende underskudd. Nå har vi overskudd, og målet for det neste året er å øke det overskuddet med 10%.”

En ny nettside er også underveis – også til bruk for forhandlere. ”Det gjør kontakten mellom oss og forhandlerne mer fleksibel og dynamisk. Herutover satser vi naturligvis også på de sosiale medier for det er ingen tvil om at man er nødt til også å ha den direkte forbrukerkontakten i årene fremover”, mener Kim.

Han ser for seg at kolleksjonen vil bli utvidet med nye kategorier, slik som de kategoriene man har i dag vil bli utbygget. Nye markeder ser han også som en del av fremtiden, og så vil det også bli satset på de skandinaviske markedene fremover.

”Vi har engasjerte agenter i Norge og Sverige som kjenner markedet og som kjenner kundene. Begge markedene har vokst de siste årene, og den utviklingen vil fortsette. Det går godt for nordisk design, og når de enkle linjer krydres med bærekraft som en naturlig del av brandet så har vi grunnlaget for suksess”, avslutter Kim Larsen. 

Relatert innhold

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

19.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Unike krus i steintøy fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Formskjønne vårnyheter fra BITZ

15.04.2024Designbase.no

En ode til lekent design

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Vakre lykter med karakter fra Villa Collection Danmark

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Innred med naturlig sjarm og håndverksmessig dyktighet

10.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Alt til vårlunsjen fra Södahl

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023