04.05.2020  |  Business  |  Trender

Family matters!

Christmasworld-trenden for 2020/21 fokuserer på det som virkelig er relevant; nærhet og en følelse av tilhørighet. Å ha noe til felles, noe å dele. Family Matters er temaet og de tre trendretningene for årets jul er ”green ritual”, ”silken party” og ”happy get-together”.

Hvordan kan forhandlere imponere kundene sine i en tid der følelser, opplevelser og bekvemmelighet er avgjørende når det gjelder shopping? Først og fremst med nye produkter og utstillinger som reflekterer tiden. Mottoet for Christmasworld trendene 2020/21 er derfor ganske passende “Family matters”.

I en verden som blir stadig mer komplisert, er det familien, lokalsamfunnet og ekte menneskelig kontakt som betyr noe. Å glede seg over ting sammen, feire og dele lykkelige øyeblikk blir viktigere enn noen gang som et motstykke til den digitale verdenen. På Christmasworld kom de nye tankegangene til uttrykk i tre stil- og fargetemaer: ”green ritual”, ”silken party” og ”happy get-together”.  For den internasjonale bransjen åpner dette for en myriade av designmuligheter når det gjelder å sette sammen nye produktlinjer som vil overraske kundene i løpet av hele året - og ikke minst til jul.

Trenden på Christmasworld ble skapt av Stilbüro bora.herke.palmisano.

Akkurat nå øker behovet for en ansvarlig "vi" -følelse og ønsket om en mer forsiktig og miljøbevisst livsstil. Det manifesterer seg i måten vi organiserer festene våre på: som festlige samlinger hvor kollektiv velvære er førsteprioritet. Enten det er en personlig eller sesongfest, organiserer vi tiden vår sammen med mye kjærlighet og omtanke for å gjøre det gledelig og hyggelig. Ved å gjøre dette skaper vi dyrebare øyeblikk som styrker og befester vårt forhold mellom mennesker, sier designer Annetta Palmisano fra Stilbüro bora.herke.palmisano.

green ritual - inspirert av naturlig vegetasjon. Et enkelt, nesten minimalistisk designtema som adresserer bevisstheten om å gi fra seg ting som svar på en lang tradisjon om kjøp-og-kast.

En nærhet til naturen i farger og materialer samt håndverk tar ledelsen i det grønne ritualtemaet som er dominert av moderne estetikk, puritanisme, stillhet, tidløshet og autentisitet.

”green ritual” lanserer et fargespekter av rolige nyanser av naturlig vegetasjon i to helt klare retninger. Den ene er de lyse og dempede tonene som grå, gråbrun og sand, samt en lys bregnegrønn og en rødbrun. Disse nyansene gir en lett og vårlig følelse og en puritansk naturlig stil. I den andre retningen dominerer den mystiske vegetative mørke fargeverdenen med dype nyanser av røde og mørke blader med en høstlig følelse. "Utover å gi stemning og sette et festpreg på julepynten, kan denne stilen også brukes til å skape en vårlig tolkning av den festlige dekorasjonen," sier Palmisano.

Eksperimentelle og kreative ideer, teknikker, design og materialer står opp mot et enkelt og rent uttrykk. Blomster og blader skapt i glass og papir, malte planter, vegetasjon og eksperimentelle fotomotiver, akvarell-effekter, uregelmessige og nyanserte mønstre samt taktile, rå og ru overflater. Mange av de viste designene har en dypere bakgrunn. På en moderne måte der leire og glass fungerer sammen med lyst treverk i enkle, funksjonelle former.

silken party - inspirert av de mest innovative motekreasjonene og skapt med presisjons laserteknologi. Designene som brukes her er elegante og sensuelle og er preget av myke, organiske og skylignende former. Uvanlige blomster og kronblader er en sterk inspirasjonskilde. Det er et dekorativt tema som også kan brukes til bryllup og sommerfester.

«silken party» krever feminine farger, høykvalitetsmaterialer og skinnende, ultralette overflater - og det festlige uttrykket er behagelig skånsomt, varmt og taktilt.

«silken party» presenterer en balansert fargepalett: På den ene siden blir delikate pasteller kombinert med kremtoner og friske, feminine sorbet-toner. På den annen side sees elegante og blanke effekter med varme og delikate nyanser. Materialene og dekorasjonene er delikate så vel som feminine. Et metallisk skinn, en silkeaktig glans og fløyelsaktig, matte effekter smelter sammen. Moderne draperinger, myke volumer og flytende materialer skaper en koselig atmosfære. Fint glass og tekstiler som silke og organsa sees, tynt, gjennomsiktig, superfint og delikat. Det utsøkte generelle utseendet kompletteres av skinnende, ultralette overflater, finish av høy kvalitet og subtile glitrende og myke glitrende effekter.

happy get-together - inspirert av den nye urbane livsstil med fokus på resirkulering. Denne særegne urbane stilen handler om å gjøre byene mer til stede ved å bringe mennesker sammen, dele og myke opp grensene som eksisterer mellom de klassiske motsetningene som ditt/mitt, privat/offentlig og by/land..

"happy get-together" tilbyr bærekraftige og innovative alternativer når det kommer til materialer og design, og måten vi feirer og dekorerer på er i endring. Fargespekteret minner oss om resirkulerte gjenstander. Friske appetittvekkende og melkeaktige nyanser som minner oss om ferskpressede sitroner, lime og mynte-limonade samt korn og strå. De varme fargenyansene domineres av en levende oransje voksfarge og mer dempede, resirkulerte nyanser som flaskegrønn og blågrå, melerte effekter og fargeblanding inspirert av presset kompositt.

"Second Life" er et konsept som gjennomsyrer hele produktverdenen: Designere utvikler nye ideer, nye former, teksturer og materialer fra resirkulerte materialer som PET og papirmaterialer, og uttrykket i denne stilen er preget av ukonvensjonelle ideer og håndlagde teknikker som veving, hekling, liming og lag-for-lag.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer