Farger er energi og livskvalitet
Koi Fargestudio utøver fargekunsten på privatboliger og offentlige bygg. Utvendig som innvendig.
Dagny Thurmann Mo er en av Norges mest kjente fargeeksperter. Hun har engasjert seg i farger som virkemiddel og etablerte Koi Fargestudio for åtte år siden. I dag har Dagny ni fast ansatte, de fleste kvinner. Alle er like begeistret og lidenskapelig opptatt av fargenes muligheter. «Farger er undervurdert» forteller de.
Selskapet vokser og de flytter til nye lokaler i Statholdergaarden, Kvadraturen i Oslo fra august. «Deler av sommerferien går med til flytting», forteller de engasjerte damene.
Navnet Koi, hvor kommer det fra?
–Vi ønsket et navn som var enkelt å huske, kort, konsist, internasjonalt, rebelsk. Uten tydelig referanse til farger som f.eks. Prisma. Koi er japansk og er en farget karpefisk med mytisk historie. Den svømte motstrøms, nådde målet som var en kilde og ble forvandlet til en gulldrage. Koi er et ord som er litt rampete – slik som oss.
–Koi finnes også i et stammespråk i Afrika hvor «koi» forklarer alle farger, med mange referanser og samtidig enkelt.
Hva fascinerer med farger?
–Interessen for farger er et iboende instinkt i alle mennesker, ikke bare hos oss. Mange kunder blir overrasket over hvor engasjerte de blir over tid, og de begynner å følge med på hva vi poster på Instagram.
–Nå har det vært en fargefattig tid de siste 30 år. Folk har fargekompetanse som har vært ute av bevisstheten lenge, mange husker bare ikke sin fargekunnskap. Vi ser farger før form. Som i arkitektur hvor vi ser fargen på bakgrunn av volum. Det kommer fra vårt overlevelsesinstinkt da vi bodde i urskogen.
Er kvinner mer opptatt av farger?
–Det er vanskelig å svare på, men tror ikke kjønn avgjør. Utdannelse påvirker riktignok. Som grafisk designer lærer man hvordan øyet reagerer på farger. Generelt virker farger på alle. Interiør har mye å si for hvordan mennesker føler seg. Pulsen senkes med kjølige farger, og økes med varme farger. Lever man med stress, vil rolige farger gi balanse. Kvinner snakker nok mest om farger, men menn blir like påvirket av farger som kvinner gjør.
–Vi jobber med menneskeskapte interiører, og boligen er noe av det dyreste vi investerer i. Ved å tilføre gode farger skapes energi, og vi kan bo herlig, med velvære. Det blir frydefullt og lystbetont å komme hjem og se de interiørene som er skapt. Vi vil skape eventyrlige og sanselige og lekne steder. Eller dempete og rolige paletter.
–I den mørke årstiden må vi ha god fargesetting. Det er spesielt viktig for nordmenn.
Hva er Koi signaturen?
–KOI har ikke en signatur, det er kundens preferanser vi tolker i våre oppdrag. Det er også derfor prosjektene ser såpass forskjellige ut.
–Vi tilpasser personligheten til våre kunder. Grensene og komfortsonen varier for ulike prosjekter. Det ligger mye psykologi i det vi jobber med. Noen er forsiktige men ender opp med masse farger. I motsatt fall ønsker andre seg farger men ender opp med noe mer dempet.
–Det viktigste er at vi lager interiører hvor folk skal ha det bra. Mange bor i hvitt og grått, de tror det er trend og at det er slik det skal det være. Vi har hatt eksempler på at oppdragsgivere ikke har tenkt på hvordan man hadde det rundt seg, og etter at vi fargesatte boligen får de en intens lykkefølelse. Vi har mange fornøyde kunder.
–Det er som å få nye briller. Etter å ha fått nye farger, blir man gjerne mer kvalitetsbevisst også på materialer og nye innkjøp. Vi oppfordrer kundene til å ikke gjøre unødvendige innkjøpt og lager ofte planer for fremtidige innkjøp, slik at man unngår de unødvendige impulskjøpene.
Endrer dere ofte farger?
–Boligfarger skal ikke følge sesonger, det er ikke bærekraftig å skifte ofte. Vi anbefaler å ikke endre paletten på minimum 10-15 år, og heller jobbe med å utvikle hjemmet over tid og ha tålmodighet. Farger er ikke bruk og kast. Fargetrender beveger seg langsomt.
Jobber dere individuelt eller sammen?
–Vi er oftest flere sammen, og nyter godt av den tverrfaglige kompetansen i bedriften. Den gir oss evnen til å angripe et prosjekt fra flere ulike vinkler.
–Arkitektur kan ivaretas eller nedtones. Vi ser på de detaljene som finnes, og hedrer arkitekturen på en god måte, vår måte.
Hvilke bygg er dere i gang med akkurat nå?
–Vi flere parallelle prosjekter som og jobber med flere fasader i hovedstaden og andre steder i landet. I tillegg jobber vi med flere kontorlokaler.
Vil dere si at det er en fornyet interesse for farger?
–Ja, det er oppsving på fargebølgen. Mange har blitt oppmerksom på gråskalaen hjemme. Når vi går inn på Finn.no er 98 % av interiører på boliger til salgs, enten hvite eller grå. Det at lyst gjør rommene større, stemmer ikke. Det er en myte. Det er mer positivt for romfølelsen når det er fargesatt. Hvitt reflekterer dessuten mye lys, man blir sliten i hodet og øynene. Med bare hvitt oppnås heller ingen kontraster. I en liten leilighet, finnes små og større rom. Hvis man lar et rom være mørkere, føles det tettere på deg og de andre virker da større. Rom kan også være for store. Med farger blir stemningen mer intim, ikke kjølig og tomt.
–Vi ser at leiligheter vi har fargesatt har gått langt over takst, opptil kr 700.000. «Bare» pga. farger.
–Gråskalaen krever null kompetanse, mens det å sette sammen gode fargepaletter krever innsats. Folk har ikke så mye kunnskap men går inn på Instagram, starter i det små med fargede flater på interiør og eksteriør. Kanskje satses det på en fargeklatt i form av et teppe, og mer kunstnerisk touch. Farger har hatt et virkelig oppsving i løpet av de siste 15-20 år.
Er det spesielle prosjekter dere vil fremheve?
–I Nordre gate på Grünerløkka i Oslo, ble det skapt mye engasjement og blest da vi fargesatte fasadene. Området var utskjelt, mens nå binder fargene både Markveien og Nordre gate sammen, folk har sett det og mange vil nå ha mer synlige fasader.
–Badebakken borettslag i Nydalen satte ny standard for fargesetting.
–Hasla smykkebutikk i Markveien er et eksempel på hva man kan gjøre med lite budsjett.
–Vi er også stolte av fargesetting på skolebygg og helseinstitusjoner. Folk som er i vanskelige situasjoner kan få det bedre med farger. Vi ønsker å gjøre en forskjell for mange, ikke bare betjene de som har penger.
–Man behandler hele mennesket, også med omgivelser, det gir noe annet enn medisiner. Ved å fjerne institusjonspreget, og gjøre sykehusene mer hjemmekoselige, bidrar positivt.
Har dere en filosofi?
–Det vi gjør handler om å gjøre omgivelsene mer tilpassede og menneskeorienterte. Form må tilpasses funksjon, og her er farger et enkelt og effektivt verktøy. Vi jobber bedre i omtenksomt fargesatte lokaler, vi trives bedre i fargerike byrom og har det bedre i et målrettet og personlig fargesatt hjem.
–Vi lager aldri samme løsning to ganger. En palett fungerer ikke overalt. Vi tar hensyn til vinduer, belysning og helheten, aldri en fast standard. Felles verdier som bærekraft og lokalt er viktig for oss, og vi heier på norsk produksjon og design.
Hvordan hører kundene om Koi Fargestudio?
–Vi driver ikke med markedsføring men Dagny er kjent fra TV og de nasjonale mediene. Vi har stor tilgang på oppdrag og må sende fra oss halvparten av prosjektene, det er luksus.