Formex med fokus på bærekraft

Denne gangen hadde Formex et sterkt fokus på bærekraft og samfunnsansvar - på trendstanden og på forelesningsscenen. Messen hadde en helt ny hallplan som fungerte bra.

Fra trendutstillingen It Matters.

Formex har nok en gang gått av stabelen i Stockholm, og denne gangen skjedde det med et helt nytt halloppsett.

Tilbakemeldingene fra utstillerne var generelt at den nye utformingen fungerte bra, men at man gjerne hadde sett noen flere besøkende på messen.

Det var godt over 850 utstillere på messen med produkter innen interiørdesign, gaveartikler, barneprodukter, mote og tilbehør, og utstillerlisten viste både nasjonale og internasjonale utstillere - ikke minst danske utstillere.

Formex kunngjorde ikke nøyaktig antall besøkende, men de viktigste besøkende fra både store kjeder og varehus var til stede på messen. Totalt kom litt færre besøkende enn i fjor.

På trendfronten spilte bærekraft og samfunnsansvar en stor rolle, og det å ha en holdning til miljøaspektene er relevant.

Design og innovasjon er en naturlig del av prosessen hvor ikke bare helt nye materialer, men også resirkulerte materialer er med på å gjøre fremtiden spennende.

De tre trendtemaene som ble presentert var:

It Matters som handler om materialer og ting; nye, resirkulerte eller tidligere brukte, men glemte. Det handler om å ta seg tid til å nyte og sette pris på selv de minste tingene og la dem bli lojale følgesvenner i hverdagen.

Eclectic Scene hvor designere skaper kontrasterende og motsetningsfylte miljøer med materialer og design lånt fra forskjellige tidsepoker. Spennende produkter settes i fokus for å skape nytt når de perfekte produktene allerede finnes.

Now Age utforsker den nye materialismen, spirituelle opplevelser og hippietiden kombinert med autentiske metoder og håndverk. Fokuset er også å bringe det unike til eksisterende og nye ting.

Designbaseprisen

Artilleret The Kitchen vant Designbaseprisen 2019 som ble overrakt på Formex..


Butikken og nettbutikken The Artillery The Kitchen vant i år Designbaseprisen som deles ut i et samarbeid mellom Designbase, Formex og The Inspired Home Show i Chicago, og dermed er prisen også en nominasjon til Global Innovation Award 2020 (Gia hvor noen av verdens ledende detaljhandelseksperter velger ut de beste butikkene fra hele verden innen design- og interiørbransjen.

The Kitchen, som Artilleriet åpnet i Gøteborg i 2015, får prisen for sin visjon, samt for nytenkning og innovasjon i det daglige arbeidet med å skape en butikk som også er relevant for fremtidens kunder.

I tillegg til æren og designbaseskulpturen får vinneren av Designbaseprisen også en tur til Chicago for The Inspired Home Show og Gia Award.

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023