Formex med fokus på bærekraft

Denne gangen hadde Formex et sterkt fokus på bærekraft og samfunnsansvar - på trendstanden og på forelesningsscenen. Messen hadde en helt ny hallplan som fungerte bra.

Fra trendutstillingen It Matters.

Formex har nok en gang gått av stabelen i Stockholm, og denne gangen skjedde det med et helt nytt halloppsett.

Tilbakemeldingene fra utstillerne var generelt at den nye utformingen fungerte bra, men at man gjerne hadde sett noen flere besøkende på messen.

Det var godt over 850 utstillere på messen med produkter innen interiørdesign, gaveartikler, barneprodukter, mote og tilbehør, og utstillerlisten viste både nasjonale og internasjonale utstillere - ikke minst danske utstillere.

Formex kunngjorde ikke nøyaktig antall besøkende, men de viktigste besøkende fra både store kjeder og varehus var til stede på messen. Totalt kom litt færre besøkende enn i fjor.

På trendfronten spilte bærekraft og samfunnsansvar en stor rolle, og det å ha en holdning til miljøaspektene er relevant.

Design og innovasjon er en naturlig del av prosessen hvor ikke bare helt nye materialer, men også resirkulerte materialer er med på å gjøre fremtiden spennende.

De tre trendtemaene som ble presentert var:

It Matters som handler om materialer og ting; nye, resirkulerte eller tidligere brukte, men glemte. Det handler om å ta seg tid til å nyte og sette pris på selv de minste tingene og la dem bli lojale følgesvenner i hverdagen.

Eclectic Scene hvor designere skaper kontrasterende og motsetningsfylte miljøer med materialer og design lånt fra forskjellige tidsepoker. Spennende produkter settes i fokus for å skape nytt når de perfekte produktene allerede finnes.

Now Age utforsker den nye materialismen, spirituelle opplevelser og hippietiden kombinert med autentiske metoder og håndverk. Fokuset er også å bringe det unike til eksisterende og nye ting.

Designbaseprisen

Artilleret The Kitchen vant Designbaseprisen 2019 som ble overrakt på Formex..


Butikken og nettbutikken The Artillery The Kitchen vant i år Designbaseprisen som deles ut i et samarbeid mellom Designbase, Formex og The Inspired Home Show i Chicago, og dermed er prisen også en nominasjon til Global Innovation Award 2020 (Gia hvor noen av verdens ledende detaljhandelseksperter velger ut de beste butikkene fra hele verden innen design- og interiørbransjen.

The Kitchen, som Artilleriet åpnet i Gøteborg i 2015, får prisen for sin visjon, samt for nytenkning og innovasjon i det daglige arbeidet med å skape en butikk som også er relevant for fremtidens kunder.

I tillegg til æren og designbaseskulpturen får vinneren av Designbaseprisen også en tur til Chicago for The Inspired Home Show og Gia Award.

Relatert innhold

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S bringer EasyMotionSkin til Norden – en ny æra for EMS-trening

29.10.2025Designbase.no

Nordiske selskaper gjør data om til forretning

27.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S og Haier Europe inngår strategisk partnerskap for å akselerere vekst og innovasjon i Norden

21.10.2025Designbase.no

JYSK tredobler bonuser for butikkansatte etter rekordår

07.10.2025Designbase.no

Hvordan AI kan skape verdi og styrke konkurranseevnen til små og mellomstore bedrifter

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark blir distributør av Roborocks trådløse robotgressklippere på det nordiske markedet

23.09.2025Designbase.no

Bruken av kunstig intelligens har nesten firedoblet seg

19.09.2025Fun Nordic ApS

Sponseret

Årets leverandør 2025

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023