Formex med fokus på bærekraft
Denne gangen hadde Formex et sterkt fokus på bærekraft og samfunnsansvar - på trendstanden og på forelesningsscenen. Messen hadde en helt ny hallplan som fungerte bra.
Formex har nok en gang gått av stabelen i Stockholm, og denne gangen skjedde det med et helt nytt halloppsett.
Tilbakemeldingene fra utstillerne var generelt at den nye utformingen fungerte bra, men at man gjerne hadde sett noen flere besøkende på messen.
Det var godt over 850 utstillere på messen med produkter innen interiørdesign, gaveartikler, barneprodukter, mote og tilbehør, og utstillerlisten viste både nasjonale og internasjonale utstillere - ikke minst danske utstillere.
Formex kunngjorde ikke nøyaktig antall besøkende, men de viktigste besøkende fra både store kjeder og varehus var til stede på messen. Totalt kom litt færre besøkende enn i fjor.
På trendfronten spilte bærekraft og samfunnsansvar en stor rolle, og det å ha en holdning til miljøaspektene er relevant.
Design og innovasjon er en naturlig del av prosessen hvor ikke bare helt nye materialer, men også resirkulerte materialer er med på å gjøre fremtiden spennende.
De tre trendtemaene som ble presentert var:
It Matters som handler om materialer og ting; nye, resirkulerte eller tidligere brukte, men glemte. Det handler om å ta seg tid til å nyte og sette pris på selv de minste tingene og la dem bli lojale følgesvenner i hverdagen.
Eclectic Scene hvor designere skaper kontrasterende og motsetningsfylte miljøer med materialer og design lånt fra forskjellige tidsepoker. Spennende produkter settes i fokus for å skape nytt når de perfekte produktene allerede finnes.
Now Age utforsker den nye materialismen, spirituelle opplevelser og hippietiden kombinert med autentiske metoder og håndverk. Fokuset er også å bringe det unike til eksisterende og nye ting.
Designbaseprisen
Butikken og nettbutikken The Artillery The Kitchen vant i år Designbaseprisen som deles ut i et samarbeid mellom Designbase, Formex og The Inspired Home Show i Chicago, og dermed er prisen også en nominasjon til Global Innovation Award 2020 (Gia hvor noen av verdens ledende detaljhandelseksperter velger ut de beste butikkene fra hele verden innen design- og interiørbransjen.
The Kitchen, som Artilleriet åpnet i Gøteborg i 2015, får prisen for sin visjon, samt for nytenkning og innovasjon i det daglige arbeidet med å skape en butikk som også er relevant for fremtidens kunder.
I tillegg til æren og designbaseskulpturen får vinneren av Designbaseprisen også en tur til Chicago for The Inspired Home Show og Gia Award.