02.08.2019  |  Interior  |  Trender

Formland står støtt

Styrkes butikkene, styrkes utstillerne og bransjen. Slik lyder det fra prosjektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm fra Formland. Hun håper at innkjøperne blir på messen et par dager, besøker alle utstillerne, ser alle nyhetene og blir inspirert til å skape unike kjøpsopplevelser og til å drive en fremtidsrettet butikk.

”Jo flere utstillere som frister besøkende til messen, og jo større del av den danske designplattformen som kan samles, jo sterkere står messen overfor så vel de danske som de utenlandske besøkende. Derfor er vi svært glade for at store danske virksomheter som Normann Copenhagen og Rosendahl igjen har valgt å stille ut på messen etter noen års pause, likesom en lang rekke både velkjente og nye brands har det”. Det sier Formlands prosjektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Hun forteller at så vel antallet av utstillere som besøkende forventes å være status quo i forhold til messen i 2018, likesom hun forventer at antallet av utenlandske besøkende også er status quo. ”Til messen i 2018 kom det besøkende fra 38 land og vi forventer også denne gangen besøkende fra over 30 land”, sier hun”.

Mai-Britt Risvig Flyvholm forteller at man på Formland tenker i opplevelsesbunnlinje; på den samlede opplevelse som de besøkende får med hjem. Det gjelder nye spennende brands og produkter på standene, og det gjelder inspirasjon og informasjon som kan være med på å styrke de besøkendes forretninger.

Formlands trendsone

Et av de helt store trekkplastre på messen er Formlands trendområde hvor man denne gangen forener industriell orden og kunstnerisk kaos.

”Vi hyller 100-året for Bauhaus-stilen, og design og kunst sammensmeltes på trendsonen VÆRKET skapt av designduoen STUDIE FLYHELSTED.

”Navnet referer både til en fabrikk og et kunstnerisk verk. Vi er bevisst valgt en dobbelttydig tittel fordi den avspeiler de tendensene - og de mange retningene - vi ser i interiør- og designbransjen akkurat nå, hvor ting både kan være masseproduserte men også unike og håndlagde”, forteller Mille Fly fra STUDIE FLYHELSTED som suppleres av kollegaen Sofie Helsted:

”Trendsonen er særlig inspirert av de uttrykkene som vi kjenner fra den toneangivende tyske designskolen Bauhaus, som i år har 100-års jubileum, idet vi ser et stort stilskifte tilbake til Bauhaus-periodens designestetikk med fokus på funksjonalitet, enkelthet, renhet og minimalisme”, forklarer hun.

 Trendsonens omgivelser bygges opp som en fabrikk - et verk - mens det under messen også skapes et kunstnerisk verk. Akkurat som man i gamle dager stemplet inn på fabrikken om morgenen, har designduoen lagd en kunstinstallasjon hvor besøkende kan stemple inn og på den måte bli en del av kunstverket.

Trendsonens mange spennende inntrykk kan absorberes i det tilhørende spisestedet som passende har fått navnet KANTINEN. Her vil kokker fra NORD servere økologiske forfriskninger - toppgastronomi på gateplan.

Et sammensatt opplevelsesunivers

I trendcaféen Café Composé har designparet HØEG+MØLLER etablert et sammensatt univers hvor det både mikses, matches og u-matches på tvers av farger, former, mønstre og materialer. Caféen innrettes med båser til de mer intime spiseopplevelsene, et langbord til de uformelle hyggestundene samt et opplevelsesunivers som gir besøkende inspirasjon til å sette sammen farger og produkter på helt nye måter.

Vi gleder oss veldig til å presentere inspirasjon på høyt nivå for interiør- og designbransjen i fellesskap med våre dyktige samarbeidspartnere

Mai-Britt Risvig Flyvholm, Formlands prosjektleder

På begge trendområdene kan man naturligvis oppleve massevis av produkter fra utstillerne.

”Vi gleder oss veldig til å presentere inspirasjon på høyt nivå for interiør- og designbransjen i fellesskap med våre dyktige samarbeidspartnere”, fastslår Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Foruten trendsonene kan de besøkende glede seg til å oppleve spennende foredrag på Speak Up scenen.

”Vi har satt sammen et godt program. I bunn og grunn handler det jo om hvordan man styrker butikkene. For jo sterkere butikkene er, jo sterkere står leverandørene og dermed utstillerne og bransjen som helhet”, sir Mai-Britt.

Blant andre forteller Stefan Nilsson om det nye begrepet co-living, og man kan få et innblikk i hvordan man innretter seg med den nye digitale verdenen.

”Utover dette har vi fått Abigail Bruce fra Pantone til å komme og fortelle om ”Pantones trend- and color themes for SS20”. Hun vil gi et unikt glimt inn i de generelle forbruker- og fargetrendene for SS 20 fra verdens ledende bedrifter innenfor farger”, forteller Mai-Britt, og hun fortsetter:

”Vårt mål er at vi skal finne på noe unikt hver gang. Men det skal gjerne være så relevant at det smitter over på tilhørerne, så de selv kan skape noe unikt ute i butikkene sine. For vi skal være med på å styrke livet i butikkene og dermed forhåpentlig stoppe butikkdøden i bransjen”.

Mer inspirasjon

Men inspirasjonen stopper ikke her. Selected by er flyttet til hall E og har fått et nytt format. Denne gangen vil fire influencere skape hver sitt 20 kvm store område, definert av hver sin røde tråd. De fire er: Allan Torp fra Bungalow5, Louise Dorph og Anette Eckmann samt Bahne i Frederiksberg Centret, som siste år vant Designbaseprisen og GIA Award i Chicago. ”Nettopp derfor er det spennende å se hva de kan, og hvilket univers de kan skape”, lyder det fra Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Et bærekraftig univers ”We care” har man også skapt denne gangen. Det handler om å gjenbruke, om bærekraft og om å ta ansvar. I hall E vil det være en utstilling av produkter skapt av brukte materialer - deriblant No Waste Concept og Recycling.

”I forbindelse med utstillingen vil det dessuten være en liste over alle de utstillere på Formland som arbeider med bærekraft så de besøkende kan danne seg et overblikk”, forklarer Mai-Britt Risvig Flyvholm, som gleder seg til å slå dørene opp til Formland Autumn 2019.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer