11.09.2019  |  Dining  |  Utstyr

Glass, porselen, støpejern og keramikk

Fiskars ble etablert i 1649 og er Finlands eldste selskap. De feirer 370 årsjubileum i år som et av de eldste selskapene i Vest-Europa.

Fiskars' historie startet i det 17. århundret da en rekke jernverk ble grunnlagt i Finland.

I dag er Fiskars konsernet en paraplyorganisasjon som eier mange varemerker, blant annet Royal Copenhagen, Iittala, Arabia, Rörstrand, Wedgwood og Waterford. Fiskars med kjøkkenutstyr og redskap, er et varemerke i organisasjonen på lik linje med de øvrige merkene.

Administrerende direktør Bernhard Spidsø, hva kan du fortelle om Fiskars i Norge?
"Fiskars som selskap har en portefølje av globale kjente merkevarer  som selges i over 100 land.  I 2018 var vår globale omsetning EUR 1,119 millioner og 7,600 arbeider i  over 30 land.  Fiskars Norway AS holder til i historiske omgivelser, i Nydalen hvor det fremdeles produseres hage -og snøredskaper. Det norske selskapet har ca. 50 ansatte som selger og markedsfører merkevarer som Fiskars, Gerber, iittala, Royal Copenhagen, Wedgwood, Waterford, Rörstrand og Arabia".   

Hva er planene for Fiskars 2. halvår 2019?
"Fiskars DNA har alltid vært å lage funksjonelle produkter og design. I løpet av høsten kommer vi med nye serier innfor vårt kjøkkensortiment. Fiskars Titanium kniver med revolusjonerende LZR-EDGE™ teknologi. Stekepanner og gryter i en serie som heter Norden som har en unik belegning, med non-stick mineralsk behandling Thermium™ i både stekepanner og gryter som finnes i materialene rustfritt stål og støpejern".

Noen spesielle satsningsområder?
"Utover det å forvalte og utvikle vår globale portefølje av kjent merkevarer, søker vi hele tiden etter å forbedre vår bærekraft og være relevant til forbrukerne". 

Hva med strategier for fremtiden?
"Making the everyday extraordinary! For Fiskars Group er bærekraftig virksomhet integrert i å bygge langsiktig økonomisk suksess. Vi arbeider for vår visjon om å ha en positiv og varig innvirkning på vår livskvalitet ved å fungere som en ansvarlig virksomhet og skyve oss fremover for å skape positiv forandring. Vi ser muligheter for å legge til rette for bærekraft, enda dypere i vår forretningsstrategi, for å gi mennesker meningsfulle erfaringer for å gjøre hverdagen ekstraordinær", avrunder Bernhard Spidsø.

Royal Copenhagen og blå blomster

I fjor lanserte Royal Copenhagen for første gang på 10 år et nytt servise. Navnet er blomst.

Fakta om Royal Copenhagen

Historien

Royal Copenhagen ble grunnlagt som Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1775 av apoteker Frantz Heinrich Müller. Fabrikken ble etablert i en tidligere gjestgivergård i Købmagergade i København under beskyttelse av enkedronning Juliane Marie, og har siden den gang hatt sin karakteristiske logo med tre bølger som symboliserer Øresund, Storebælt og Lillebælt.

Blåtoner

Kobolt er i årtusener blitt brukt til å gi glass, glasur og keramikk en intens blåfarge, som kan dateres tilbake til 2600 år f.Kr. Det var faktisk Blaafarveverket i Norge som fra starten leverte blåfargen til Royal Copenhagen. Den norske fabrikken sto for 70-80 prosent av verdens koboltproduksjon gjennom 1900-tallet.

Gjennom historien har fargen blått vært viktig for ulike kunstneriske uttrykksformer. Noen kunstnere brukte blå for å signalisere et overskudd av ressurser og rikdom, mens andre brukte fargen til å uttrykke sine følelser. Pablo Picasso gikk for eksempel gjennom en "blå periode".

"Serviset kombinerer historiske referanser med en moderne minimalistisk estetikk. Dekorasjonene er designet av den nederlandske kunstneren Wouter Dolk, som har tolket en av de eldste mønstrene i Royal Copenhagen sin historie - Blå Blomst fra 1779. Designet forener lidenskap for blomster, ny form og tredimensjonalt penselstrøk, som sammen gir nytt liv til de ikoniske elementene og de karakteristiske koboltblå dekorasjonene", forteller Marte Faafeng.

Wouter Dolk er kjent for sin poetiske estetikk og unike evne til å fange og gjenskape naturens skjønnhet i vakre håndmalte veggmalerier.

"blomst representerer en kolleksjon av blomster, hvor hver enkelt har sin egen historie og betydning. Plassert på et bord, danner den rytmiske sammensetningen en elegant bukett, hvor alle blomstene kommer sammen", forklarer Wouter Dolk.

Hver del er dekorert med en enkelt håndmalt blomst.

"Vi visste at vi ønsket å arbeide med Blå Blomst, en klassiker som har eksistert siden vår opprinnelse. Når prosessen var i gang utviklet det seg et nytt selvstendig design som har referanser til vår historie, men med en mer ren, enkel estetikk. blomst er en tolkning av noe som er klassisk og umiskjennelig for oss", påpeker Niels Bastrup, kreativ direktør for Royal Copenhagen

I fjor var blomst kun til salgs i Royal Copenhagens egne butikker. Fra i år lanseres blomst hos utvalgte forhandlere i Norge.

Iittala og den nye serien Raami

Verdenskjente Iittala startet som en liten glassfabrikk i Finland i 1881, men har gjennom sin designfilosofi utviklet seg og forblitt relevant og unik. Designere som Kaj Franck og Alvar Aalto har vært med på å skape den sterke identiteten til Iittala, og sortimentet byr på noen av de største klassikerne i nyere tid. Iittala er også kjent for sin ekspertise og kunnskap om glassblåsing og gjennomfarget glass.

Alvar Aalto – Et designikon

Alvar Aalto (1898-1976) er en av de mest berømte finske arkitektene gjennom historien, og var banebrytende innenfor moderne arkitektur og design. Han var kjent for et funksjonelt design og utviklet en unik stil ved å kombinere rasjonell arkitektur med et levende, organisk formspråk. Hans design har høstet internasjonal anerkjennelse og flere av hans byggverk er blitt kjente landemerker i Finland. Aaltos møbeldesign for Artek og glassvasekolleksjonen for Iittala er elsket av designpublikum verden over.

Eksklusivt finsk håndverk

Aalto- vasene munnblåses på Iittalas glassfabrikk i Finland, som har hatt glassproduksjonen siden 1881. Hver vase krever et team på syv håndverkere, totalt ti arbeidstimer og 12 arbeidsfaser. Produksjonen av vasen og samspillet mellom glassblåserne krever presisjon, rutine og samarbeid.

Iittala skaper funksjonelle og tidløse produkter som skal brukes og tas vare på hver dag, gjerne i generasjoner.

"I år lanserte Iittala den første komplette kolleksjonen for borddekking: Raami. Iittala har ikke tidligere hatt en kolleksjon som inkluderer både porselen, glass og serveringsdeler. Raami er designet av den internasjonalt kjente designeren Jasper Morrison. Hovedfilosofien bak kolleksjonen er å skape god stemning", forteller Janicke Rydning, ansvarlig for Iittala, Rörstrand og Arabia.

Da Jasper Morrison utviklet Raami, som betyr «ramme» på finsk, la han nettopp vekt på å skape objekter som bidrar til å skape god stemning. "Å lage god atmosfære er et menneskelig instinkt som bidrar til å forbedre kvaliteten på hverdagen", sier Morrison.

Jasper Morrisons’s designfilosofi har mye til felles med Iittalas; å skape progressiv og funksjonell, men allikevel estetisk tiltalene, design som er tidløs og kan gå i arv gjennom generasjoner.

Beauty is the harmony of purpose and form

Alvar Aalto

­"Kolleksjonen består av deler med ulike egenskaper, avhengig av bruksområde. Tallerkener, skåler, glass og andre tilhørende produkter ser ulike ut, men når man dekker bordet med de forskjellige delene ser man at de allikevel hører sammen og bidrar til en helhetlig borddekking for frokost, lunsj og middager", forklarer Morrison.

Mummi – en suksesshistorie

I 1990 ble de første Mummi produktene lansert i Teemaserviset til Iittala, og det var starten på Mummi-krus kolleksjonen vi kjenner den i dag. Alle illustrasjonene på porselenet er basert på Tove Jansson’s originale tegninger. Mummi-krusene er elsket av samlere og Mummi-fans over hele verden, og mange kan nok identifisere seg med de ulike karakterene i fortellingene.

I februar ble motivet Ninni kjent fra Tove Janssons novelle «Det Usynlige Barnet» (1962), lansert. Det nye Ninni-motivet fikk selskap av et fornyet Mummitroll-servise med inspirasjon fra tegneserien «Mummitrollet og marsboerne» (1957). Begge de nye motivene ble lansert i krus, asjett og en skål.

For hvert solgte krus av de to motivene, doneres kr 10,- til Redd Barna.

"Barn er avhengige av å føle tilhørighet til et fellesskap og bli sett av andre, for å føle seg verdsatt og for å styrke sin selvfølelse. Når et barn blir mobbet og ikke anerkjent som den personen hun eller han er, vil barnet miste troen på seg selv og blekne – likt barnet Ninni i Tove Janssons sin fortelling «Det usynlige barnet». Redd Barna er glade for at by Arabia nå vil støtte vårt forebyggende arbeid mot mobbing i skolen og vi takker for støtten", sier Thale Skybak, seksjonsleder i Norgesprogrammet til Redd Barna.

Fiskars til kjøkkenet

Serien Norden er et satsningsområde for Fiskars i år, samt den nye knivserien Titanium.

Norden består av støpejernspanner og -gryter med tidløs nordisk design forankret i århundrer med håndverkstradisjoner. Serien er laget i Finland, og kombinerer de beste materialene på markedet med avansert teknologi. Behandlingen Thermium™ gjør produktene holdbare og brukervennlige. Knivene i Norden serien har håndtak utført i vakker varmebehandlet finsk bjørk, og bladet er av høykvalitets rustfritt stål med høyt karboninnhold, noe som sikrer skarphet og holdbarhet.

Titanium representerer det aller siste på knivfronten. Materialet er immunt mot rust. Titan har lenge blitt verdsatt som et av verdens mest brukervennlige materialer, med det høyeste forholdet mellom styrke og vekt av alle metaller. Likevel er det nytt å bruke titan i knivblader, men nå har Fiskars utviklet evnen til å bevare skarpheten.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer