11.05.2021  |  Furniture  |  Utendørs

Hagemøblene du ikke kan la være å sette deg i...

Trimm Copenhagen vokser både i Danmark og internasjonalt. Forbrukerne har blitt oppmerksomme på de uformelle, komfortable loungemøblene som tåler å stå ute hele året. Det samme har et bredt spekter av forhandlere i livsstilsbransjen, hvor loungemøbler og tilbehør kan generere god meromsetning.

–Jeg tror rett og slett det var mangel på vakre, komfortable og uformelle loungemøbler for hagen. Møbler som tåler å stå ute hele året i både regn og snø, som var mer enn bare en pute, og som samtidig kunne ha plass til alle: både barn og voksne. Det forteller Rikke Gjørlund. Hun ga opp sin designerjobb i moteindustrien, og valgte å bruke sin omfattende kunnskap om tekstiler og design til å lage Trimm Copenhagen og en rekke utendørs loungemøbler som oppfylte hennes egne høye krav.
Siden den gang har selskapet vokst. Og for to år siden sluttet Martin Hornsyld seg til som partner. Han er ansvarlig for salgs- og salgsstrategi, mens Rikke er ansvarlig for design og produktutvikling. -Men selskapet er jo ikke større enn at vi begge bruker mange forskjellige hatter hver eneste dag, og at vi samarbeider, forteller de to.


I tillegg til økt salgsinnsats i det europeiske markedet, har Trimm Copenhagen også blitt godt hjulpet av det faktum at utendørssegmentet vokser raskt, og at det også er et område hvor livsstil og interiørbutikker kan generere gode ekstrainntekter.
– De siste to årene har vi jobbet med partnere og agenter i Europa, og i dag står eksporten til Norge, Sverige og Storbritannia for litt over to tredjedeler av omsetningen. I prinsippet ser vi i dag hele Europa som hjemmemarkedet vårt, sier Martin, og legger til at de også har et veldig godt grep om Sør-Europa og at Tyskland er det neste satsningsområde. Faktisk har en stor avtale nettopp blitt inngått med en av Tysklands største forhandlerne.
Et skifte i bransjen
Martin ser at det skjer et skifte i bransjen nå for øyeblikket. Det vil bli færre av de tradisjonelle møbelhandlerne som kjøper inn til lager. I stedet har mange nettbutikker og livsstilsbutikker dukket opp, som blant annet ønsker å selge loungemøbler til hagen, men som ikke har lagerkapasitet.
–Det er derfor vi har utviklet et drop-shipping system hvor forbrukeren kjøper produktet i butikken eller på nettbutikken, de sender bestillingen til oss og vi leverer direkte til forbrukeren fra vår produksjon i Polen.
Dette betyr at langt flere butikktyper har mulighet til å forhandle de ellers plasskrevende hagemøblene og -tilbehør.
– Samtidig minimerer vi miljøpåvirkningen. Kjøp-og-kast kulturen er ikke oss. Så våre produkter er laget for å vare nesten evig, de kan gjenbrukes og videreselges hvis du ønsker å erstatte dem. I tillegg har vi også minimert transporten. Det beskytter miljøet, det er en økonomisk fordel for forhandlere som ikke trenger å binde opp penger i et lager, og vi unngår at våre produkter selges på salg til dumpede priser fordi butikkene må ha ryddet sine varehus.


Du kan ikke unngå å sette deg ned
Målet Rikke har, er å lage loungemøbler som omslutter brukeren og møbler du ikke kan la være å sette deg ned i. Og som de to forteller, er det to spørsmål de blir stadig spurt om: Kan møblene virkelig være ute hele året og sitter du godt i dem?
–Vi kan svare ja til begge deler, sier Rikke og Martin med et smil. Rikke forteller at mannen hennes var seilmaker da hun begynte å designe loungemøbler, og at materialene som brukes er lånt fra den maritime verden hvor ting som bekjent må være i stand til å tåle både vær og vind.
¬Samtidig er salongmøblene konstruert og designet som når man former klær, slik at du sitter godt og ikke synker ned. Fordi det er ikke bare barna som skal synes det er behagelig å sitte i dem. Alle må sitte godt.
Rikke fortsetter med å si at hun er veldig geometrisk i sin måte å designe på, og at tingene hennes derfor er runde og voluminøse. –Når man først har satt seg i dem, kan man ikke leve dem foruten, sier Rikke.
Et merke i utvikling
Trimm Copenhagen gjennomgår ekspansiv vekst. Og til tross for at 2020 var et merkelig år, doblet de omsetningen sammenlignet med 2019.
¬–Stadig flere, nasjonalt og internasjonalt, får øynene opp for Trimm Copenhagen og for at våre produkter er interessante å inkludere i sortimentet.
I 2021 har de mottatt mange henvendelser fra forhandlere som ønsker å samarbeide.
–Mange av dem er livsstilsbutikker og yngre selskaper som har et annet syn på møbelsalg enn det tradisjonelle, og som ser mulighetene med Trimm Copenhagen, sier de.
Og de sluttkundene som kjøper produktene er folk som interesserer seg for design.
Salg av utemøbler skaper noen naturlige begrensninger. Derfor bygger Trimm Copenhagen nå et distributørnettverk i Australia og New Zealand, og en innendørs kolleksjon er lansert. Overskriften er fortsatt loungemøbler, men materialene er naturlige; ull og bomull.
–Målet vårt er å være ledende innen casual lounge seating inne og ute, påpeker Rikke. Det er her vi har vår kompetanse.
En annen beslutning Martin og Rikke faktisk tok før koronaen satte inn, var å endre markedsføringsstrategi. Dermed deltar man nå på færre messer og i stedet satse pengene på digital markedsføring. –Blant annet gjør vi dette basert på mottoet om at det ikke er forhandlere eller nettbutikker som skaper etterspørselen i markedet, men oss via sosiale medier. Og jo større etterspørsel fra forbrukerne, jo mer interessante er vi for forhandlere. Vi kan se at dette fungerer, fordi interessen for Trimm Copenhagen øker.
En annen fordel Rikke avslutter med å fortelle, er at man nå kan måle ting. – Nå kan vi se at når vi gjør en digital innsats i Sverige, for eksempel, gir det så mye. Så ved å skape etterspørsel hjelper vi våre forhandlere, noe som igjen gjør oss attraktive, og vi har skapt en situasjon som gagner alle.
Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer