Hansen & Co vinner årets Designbase Award

Vår forretning er bygget på nordisk interiørdesign, gode følelser og vår unike historie. Det sier Anne Fraser Brøvig, daglig leder og fjerde generasjons eier av forretningen.

Anne og datteren Lise under prisutdelingen på Oslo Design Fair..

Det vakre enkle uttrykket som ofte er tuftet på naturmaterialer, er det som kjennetegner nordisk design.

–Vi liker og blir inspirert av de rene linjene, den nedtonede fargebruken og de funksjonelle egenskapene, fremhever Anne Fraser Brøvig.

De mange og nøye utvalgte merkevarer er med kjærlighet og omtanke presentert over 500m2 i en tradisjonsrik trebygning i sentrum av Kristiansand.

–Vi har et ønske om å dele gode og inspirerende opplevelser med våre kunder. Gjerne den gode følelsen som følger en nydelig gave pakket i lekkert gavepapir.

Kundene er i stor grad ”unge” kvinner i alle aldre fra hele Sørlandet, men også mange tilreisende inkludert østlendinger og rogalendinger med hytte på Sørlandet.

Hansen & Co er en butikk hvor kunder kan bli inspirert, hvor de kan oppleve de siste trendene og fokus på det folkelige og nære.

–Vi er veldig opptatt av alle detaljene i kundeopplevelsen fra førsteinntrykket utenfor butikken via alle sanseinntrykkene som skal inspireres i butikken og til kunden går lykkelig ut med en lekker papirpose i hånden.

Det var Annes oldefar Edvard Hansen som grunnla butikken i 1892.

–Vår unike historie gjennom fem generasjoner har utviklet vår kunnskap og lidenskap for interiør og design. Vår datter Lise, som representerer femte generasjon, har de siste årene vært en viktig bidragsyter for å tilpasse oss de raske endringene vi ser i behovet hos våre kunder.

Hansen & Co har fokus på å være tro mot konseptet og holder seg til et bredt utvalg av interiør samt alt til bordet og kjøkkenutstyr.

­–Av generasjonene før oss har vi lært at alle kunder skal behandles med respekt uansett om de handler lite eller mye. Alle ønsker å bli sett og verdsatt.

I dag er Hansen & Co en av Nordens ledende møteplasser og inspirasjonskilde for nordisk interiørdesign.

Lise Brøvig, femte generasjon, er med i familiebedriften Hansen & co..


­–Noe vi også med stolthet fikk en bekreftelse på da vi under Oslo Design Fair i august ble kåret til Norges beste design- og interiørbutikk ved å motta Designbaseprisen 2019. Vi har fått enormt mye positiv respons fra våre kunder og vi syntes det er ekstra hyggelig på vegne av byen og landsdelen at en frittstående tradisjonsrik familiebedrift fra Kristiansand kan gjøre seg gjeldende i en slik kåring. Kåringen er også veldig motiverende for alle våre flinke ansatte og for oss som eiere til å stå på videre.

Det er ingen tvil om at butikker står foran spennende utfordringer med store endringer i forbrukerens adferd og behov.

–I endringer ligger det også muligheter. Vi tror at moderne mennesker vil foreta en stor del av handelen i effektive tidsbesparende kanaler, men samtidig tror vi at det vil føre til et økt behov for fysiske møteplasser hvor man kan dele unike gode opplevelser og hvor man kan ha fysisk nærhet til ting. Den møteplassen er en rolle vi gjennom generasjoner har tatt og som vi kontinuerlig arbeider for å bli bedre i. Som en konsekvens har vi etter syv års drift nylig valgt å legge ned nettbutikken. Det er en plattform hvor vi tror det blir vanskelig å konkurrerer med våre leverandørers nettbutikker samt med de store internasjonale finansielt sterke og teknologidrevne nettbutikkene.

Anne synes de er i en spennende bransje med mange dyktige designere og merkevareleverandører som er flinke til å utvikle nye produkter og konsepter.  

Designbase Award & Global Innovation Awards

Designbase Award deles ut i et samarbeid mellom Designbase og The Inspired Home Show i Chicago.

Hansen & Co som vinner mottar Designbase-skulpturen og samtidig en nominasjon til den globale Gia Award hvor verdens mest prominente detaljhandelseksperter skal velge ut verdens beste detaljbutikker. Hansen & Co. reiser til Chicago i 2010 for The Inspired Home Show og Gia Award utdelingen.

–Da er det opp til oss å utnytte det ved å skape en unik fysisk kjøpsopplevelse som kundene elsker og er villig til å betale for. Markedet er der. Totalhandelen og forbruket går ikke ned. Spørsmålet er hvor kundene skal bruke pengene.

–Vi gleder oss over at nordisk interiørdesign med rene linjer, nedtonet fargebruk og funksjonelle egenskaper, er en dominerende trend også denne høsten og jul, avslutter Anne Fraser Brøvig.

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023