Hoptimist med et unikt DNA
Den glade lille Hoptimisten har funnet veien inn i forbrukernes hjerter – ikke bare i Danmark, hvor den har vært kjent siden 1960-tallet, men også i resten av Europa. Poul Christoffersen, som er merkevaresjef for Hoptimist, er ikke i tvil om at suksessen fikk et løft da F&H tok over merkevaren for et år siden og kunne tilføre både økonomiske og menneskelige ressurser.
–Vi har et særpreg og et DNA som er unikt, samtidig har Hoptimist et design som folk føler for. Har du sett produktet, husker du det. Det sier Poul Christoffersen, som er merkevaresjef i Hoptimist, og samtidig er han mannen som hentet Hoptimist til F&H for et drøyt år siden, da den lille glade skikkelsen hoppet inn døra på det globale merkehuset med en femårsplan i bagasjen, og en god prat om hva de mente Hoptimist kunne bringes til i F&H-regi.
–Før vi ble en del av F&H, var vi en liten organisasjon, og vi kunne se at hvis merkevaren skulle opp i toppen, krevde det et innland med økonomiske så vel som menneskelige ressurser.
I samarbeid med F&Hs ledelse ble det laget en femårsplan, og Hoptimist skulle tredobles i størrelse i forhold til hvor merket kom fra. –Og allerede det første året har vi mer enn nådd budsjettet og kan melde om stor vekst, sier Poul.
Han mener at årsaken til dette bl.a. må finnes i at Hoptimist har vært enkel å integrere i F&Hs store maskineri. –Profilen vår skiller seg ut, og forbrukerne forstår universet vårt: ”Make every day a little more joyfull”.
Å kunne trekke på F&Hs store salgsstyrke, ikke minst i utlandet, har også vært en stor fordel for Hoptimist.
–Nå har vi mange flere hender til å presentere Hoptimist og iscenesette i utlandet, og ikke minst kan vi sørge for at kundene får de riktige varene til rett tid. Fordi Hoptimist har blitt en del av F&Hs helhet. Tidligere samlet butikkene Hoptimist-ordren over tid, og det betydde utsolgte tall i hyllene. I dag er det aldri utsolgt, fordi kundene bestiller Hoptimist sammen med sine andre F&H-produkter. Minimeringen av utsolgte varer har helt klart betydd økt salg i butikkene, fastslår Poul, som legger til at F&H også har mer muskler i forhold til markedsføring. Dette har ført til at Hoptimist får en annen oppmerksomhet både i sin egen detaljhandelssektor innen Kitchen Living Dining og i Norden samt på eksport.
Bytter til FSC-sertifisert tre
Poul forteller videre at han også allerede ser en fordel i forhold til sourcing. –Vi har fått tilgang til langt flere produsenter siden vi kom inn under F&Hs vinger, og dermed også flere og andre materialer. Hoptimister kan allerede sees i FSC-sertifisert tre, akkurat som vi jobber med et veldig spennende nytt produkt i plast, som vi vil avduke i 2023 for lansering i 202».
Design av Hoptimist er gjort in-house med Poul Christoffersen som primus motor. Men også her føler han at han er godt hjulpet av innlandet. –De andre av husets globale merkevarer har et team der man ser på materialer, tendenser og trender, og det kan vi selvfølgelig også trekke på, sier han.
Hoptimist-konseptet er i utgangspunktet det samme som da den første Hoptimist ble lansert på 1960-tallet. –Konseptet vårt er relativt enkelt å forstå. Det er ikke et funksjonelt produkt. Trykk på den, og den vil sprette opp og ned og få frem et smil. Det er vår hensikt, forklarer Poul.
Det er mange markeder som ennå ikke kjenner Hoptimist. –Men jeg tror veldig på at det positive budskapet er noe mange vil ta inn over seg og forstå, selv om de ikke har fulgt designhistorien. Hoptimist sprer glede – både til den som mottar og til den som gir; i Danmark, England og Sør-Korea.
Og det er produktutvikling. For halvannet år siden ble det for første gang lansert et Hoptimist-produkt, hvor funksjon ble hentet inn, nemlig i form av en lampe, og Poul lover at det i 2024 skal lanseres enda et produkt i en ny kategori. Hva det blir er fortsatt en hemmelighet for deg. –Men vi bevarer det den opprinnelige Hoptimisten kan gjøre.
Hoptimist står sterkt i tiden
Ifølge Poul ser fremtiden for Hoptimist veldig lovende ut. –Det kommer sterke farger; gul, oransje og elektrisk blå, som passer veldig godt i tiden. Denne våren vil også Birdie, Hans Gustav Ehrenreichs første design, gjeninnføres. Vi har tatt utgangspunkt i originalen og forbedret den på enkelte punkter, og den lanseres i myke nyanser, f.eks. i en delikat skyblå som har vært den bestselgende Hoptimist-fargen gjennom tidene.
I tillegg kommer Hoptimister til jul, påske, Valentinsdag med mer og i mer designet versjoner, alt i alt er Hoptimister aktuelle hele året.
FAKTA
Hoptimist er selve symbolet på smil, optimisme og godt humør
På slutten av 1960-tallet skapte Gustav Ehrenreich den glade bevegelsen som siden har fått plass i dansk designhistorie. Grunnideen hans var å tegne Hoptimistene basert på en sirkel og en ellipse, og den ideen ligger til grunn for både klassikerne og den nye generasjonen figurer.
Før Hoptimistene så dagens lys, tuslet den danske tredreier Hans Gustav Ehrenreich i verkstedet sitt i huset på Århusvej i Stilling.
Det var på slutten av 1950-tallet, og i det lille verkstedet «Ehrenreichs Trækunst» var fantasien stor. Ingen ting var noen gang like. Små sølvfisk ble intarsia innlagt i hånddreide skåler og fat, og det ble solgt unikt håndverk i skog fra hele verden fra verkstedet.
På slutten av 1960-tallet skapte Ehrenreich de første prototypene for Birdie, Bimble og Bumble. Bimble og Bumble representerer de aller første Hoptimistene fra Hans Gustav Ehrenreichs verksted. Helt i tidens ånd var det sterke farger og harmoniske, runde former som preget de første fjærhoppende venner.
Bimble er den kjolekledde kvinnelige optimisten med de smilende øynene, og Bumble er den oppmerksomme mannlige optimisten med åpne øyne og en liten topphatt-pinne på toppen av hodet. Det søte paret har fortsatt energi i kroppen og er på farten.