"Jeg har hatt den beste jobben i verden!"

Jens Peter Thuesen Jensen har solgt sitt livsverk Thuesen Jensen A / S, i Norge kjent som Bastian, som nå er en del av F&H Group A / S.

Thuesen Jensens portefølje består av en rekke kjente varemerker innen blant annet glass, porselen og bestikk. .

I et av de svært sjeldne intervjuene, snakker han om utviklingen av selskapet og bransjen.

–Min holdning har alltid vært at man må differensiere seg, sier han. Skal bransjen leve godt i fremtiden, må det satses på produkter av høy kvalitet, gode faglige råd og opplevelser, mener han. Bransjen favner bredere, det skal vi forholde oss til.

–Jeg har hatt den beste jobben i verden. Jeg har møtt SÅ mange dyktige, herlige mennesker, og omgitt meg med fantastiske ansatte og fantastiske produkter. Dette sier Jens Peter Thuesen Jensen, som nå fremover skal overlate ledelsen i Thuesen Jensen til F&H Group A / S.
Imidlertid forblir Jens Peter Thuesen Jensen med på sidelinjen som styreleder i Thuesen Jensen A / S og som styremedlem i F&H A / S og F&H Group A / S, sistnevnte gjennom F&H Holding A / S som eies av Norwegian Canica AS.
Jens Peter forteller at han ikke har angret på en eneste dag av sine 50 år i bransjen, og at han er stolt over av hva selskapet har oppnådd gjennom transformasjonen fra å være et mindre, dansk grossistfirma til å være et skandinavisk brandhouse.
Selv krisen som hele verden prøver å bekjempe seg ut av akkurat nå, har Thuesen Jensen klart seg igjennom på fornuftig vis.

–Selvfølgelig vil vi merke det på regnskapsåret, men alt i alt er jeg faktisk stolt over måten vi kom oss gjennom krisen på. Vi har praktisk talt beholdt fjorårets tall. Handelen som vi ikke fikk i sentrumsbutikkene, fikk vi i forretningene i gågatene og ikke minst i nettbutikkene. Mange av våre forhandlere, inkludert varehus, er veldig sterke på omnichannel i dag, og det har vi hatt glede av. Og så er jeg heller ikke i tvil om at Thuesen Jensens merker har en substans hos forbrukere, noe som betyr at de har søkt etter varene der det er mulig.
Det mener Jens Peter har sammenheng med at Thuesen Jensen har gjort mye i mange år for å styrke merkevarene til forbrukerne. –For mange år siden valgte vi ikke bare å se butikkene, men også forbrukerne som våre kunder, og som noen av de første i bransjen var vårt mål å følge varene til døren - over disk og ut til forbrukerne.
Thuesen Jensen var også blant de første i bransjen som jobbet med butikkene som partnere fremfor som kunder. Det betydde utveksling av salgstall; butikkene ble merchandised og personalet lærte seg produktene og å gi kundene riktig veiledning.

–Det kan høres banalt ut i dag, men da vi startet var det faktisk revolusjonerende i vår bransje. Vi snakket ikke bare om det. Vi gjorde det, og i dag kan vi se i butikkene hvor vi får lov til å gjennomføre det slik vi ønsker - at det fungerer, sier Jens Peter i et av hans ekstremt sjeldne intervjuer som han har valgt å gi til Designbase.

Jens Peter var med sin bakgrunn innen markedsføring og sammen med en hard kjerne av dyktige medarbeidere, hvorav de fleste fremdeles er i selskapet, selve hjernen bak tiltakene, men understreker på det sterkeste at alle selskapets ansatte har fått ting til å skje.
–Vi har alltid hatt dedikerte ansatte, og vi har alltid vært drevet av en lidenskap for produktene. Mange av medarbeiderne er bevisst hentet fra detaljhandelen. På den måten kjenner de bransjen fra den andre siden av bordet, de forstår problemene som kan oppstå og de løser dem.

Finurlige og annerledes produkter
Jens Peters holdning har alltid vært å differensiere seg. Derfor har han alltid funnet annerledes, spennende og finurlige produkter og merker som ikke tidligere har vært å finne på det danske markedet og bygget dem opp fra null.
–Vi har aldri vært en tradisjonell grossist, sier Jens Peter og forteller videre at han etablerte Thuesen Jensen University. –Vi har alltid prøvd å holde flagget høyt, og vi har strebet etter to ting: varer av høy kvalitet og gode faglige råd, og det har vært utgangspunktet for alt vi har gjort.
Jens Peter var som ung mann bak disken i en jernvarehandel før han overtok Thuesen Jensen etter faren. Det var riktignok et Thuesen Jensen som et lite og helt annet selskap enn det det er i dag.
Og Jens Peter har også vært en del av styret i Dansk Isenkram Forenings den gangen det eksisterte. –Man ville opprette en forening på tvers av kjedene. Alle kjededirektørene satt i styret, og da ønsket man en representant for leverandørene som alle kunne bli enige om. Og det ble meg. Jens Peter satt i styret i Dansk Isenkram Forenings frem til foreningen la ned, noe Jens Peter også mener var en stor feil sammenlignet med profesjonaliteten til de ansatte og stoltheten over å være en jernvarehandler.

Nå skal vi tenke omnichannel
Jens Peter Thuesen Jensen har vært i bransjen i 50 år, og han har opplevd mye av både motvind og medvind i bransjen. –Men bransjen rommer dyktige innehavere, butikkledere og medarbeidere ute i butikkene, og de klarer hver gang å løfte seg ut av krisen.
Han mener selvfølgelig at man i dag ikke kommer utenom omnichannel og online handel, og han mener at forbrukernes lyst til å handle online er blitt ytterligere styrket av koronakrisen. –Det er ikke lengre bare for å spare penger at det handles på nettet. Det handler i høy grad om convenience. Men samtidig vil forbrukerne også gjerne ha opplevelser, og her må butikkene ikke skuffe, mener han.
–Det er en feil å tro at nettbutikken er en billig butikkform. De skal riktignok ikke ha et fysisk salgslokale. På den annen side må de bemannes døgnet rundt fordi kundene som handler på nettet forventer at de vil kunne motta hjelp 24/7 og varene blir sendt slik at de er hos kunden kort tid etter kjøpet. Samtidig er det kostbart å jobbe med Google og andre søkemotorer, og det er et must hvis man vil ses på nettet.
Når det gjelder de fysiske butikkene er hans holdning at faglig ekspertise skal tilbake.
–I altfor mange år handlet det om pris, pris og atter pris, både i den fysiske detaljhandelen og på nettet, og det er en misforstått tilnærming til detaljhandel. Hvorfor skal en stekepanne koste 199 kroner når du med litt veiledning kan selge kunden en panne for 699 kroner? spør Jens Peter.
Han synes det er synd for bransjen at gode råd og veiledning ikke lenger er vanlig, og hans posisjon er at bransjen skal være tilbake på banen med ordentlig betjening og gi skikkelig service og gode opplevelser, enten det er i fysisk butikk eller nettbutikk. –Og her har leverandørene også et medansvar. Hvis det skal skapes en bedre fremtid for bransjen generelt, og hvis vi skal komme ut av priskarusellen, må vi jobbe mye mer med verdier - og her kan leverandører og butikk jobbe bedre sammen.

En mer favnende bransje
Da vi begynte å snakke om omnichannel for noen år siden, var Jens Peters opprinnelige holdning at det ikke ville gå utover fysisk detaljhandel. –Men det må jeg innrømme at det gjør det. Jeg tror butikker vil forsvinne, og jeg tror ikke alle klarer å gi den gode opplevelsen. Dessverre er det sannsynligvis i stor grad de mindre butikkene.
At forbrukerne går etter de større butikkene, mener han bla. henger sammen med at bransjen er blitt mye mer omfavnende i dag enn tidligere.
–Vi må kunne tilby et anstendig, bredt spekter av varer innen de forskjellige kategoriene. Kunder i dag er utrolig nysgjerrige, og når de velger å tilbringe tid i en fysisk butikk, vil de kunne fordype seg, de vil kunne føle og ta på produktene, se et utvalg og møte mennesker som vet noe om produktene. Jeg vet at det store utvalget kan komme i konflikt med omsetningsgraden, men da må du supplere med en effektiv online virksomhet.
Men online handelen gjelder ikke kun detaljhandelen. Også på leverandørbasis er det viktig at man er med. –Hvor det på detaljhandelsnivå handler om Click and Collect, handler det i vår del av bransjen om drop shipment som vi var tidlig ute med, og som vi har hatt stor suksess med fordi det gir butikkene mulighet for å ha færre varer på hyllene, supplere løpende og dermed gir det dem mulighet for et bredere og dypere sortiment”, mener Jens Peter Thuesen Jensen.

Funksjon og god kvalitet
For Jens Peter har funksjon og kvalitet alltid vært en drivkraft, og faktisk var det årsaken til at Thuesen Jensen etablerte sitt eget brand Bastian. –Vi ville inspirere og differensiere oss og selv ha innflytelse på produktene. Men da vi opprinnelig fikk den idéen og tok den videre til Kina, var det stadig under Mao, og det var alt for tidlig. Kineserne hatet oss, og det var svært vanskelig å få ting gjennomført, forteller Jens Peter med et smil. 
Derfor etablerte man i stedet et House of Brands. Først med Alfi som Jens Peter overtok etter sin far, og så med Pillivuyt og flere av de andre brands, og ikke bare i Danmark.
Thuesen Jensen var blant de første danske grossister som valgte å etablere seg med egne datterselskaper i Norge og Sverige.
At Jens Peter kom inn i bransjen, var egentlig på grunn av fascinasjonen av å reise ut og finne nye, spennende og annerledes produkter.

–Jeg ville være jagerpilot, men kom i lære som jernvarehandler. Men så ble jeg opptatt av min fars handelsform; selve handelen – det med å finne nye ting, utvikle og reise ut, forteller Jens Peter. Han startet også Le Creuset-suksessen i Norge, Sverige og Danmark, og det samme med WMF.
–Det ble Alfi, Pillivuyt og Le Creuset som ble fundamentet for virksomheten slik som den ser ut i dag.
Da man valgte å gå inn i markedet for elektriske apparater, kom KitchenAid på banen. –De var sletts ikke synlige på det europeiske markedet på det tidspunktet, og de stod på en liten stand på Ambiente. Men vi fant hverandre – noe som vi også i dag er meget glade for.
Senere kom også bla. Luigi Bormoli og Peugeot med på laget.
Jens Peter sier at du i prinsippet alltid leter etter nye merkevarer - spesielt tyske, franske og italienske, hvor det spesielt i de 3 landene er et sterkt, mangeårig og personlig nettverk for bransjen og hvor det kommer mange nye henvendelser.
–I dag ligger faktisk det største arbeidet i å si nei takk, og i å sørge for at merkene vi har matcher de andre i porteføljen, fordi det handler om at det generelle puslespillet er vakkert å se på.
Og så understreker Jens Peter igjen at han ikke er enerådende, og at nye brands finnes i samspill med de dyktige medarbeidere. –De fleste brands har vi utviklet fra null til det de er i dag. Selvfølgelig er det enkelte som jeg angrer at vi sa nei til. Men alt i alt mener jeg faktisk at vi har skapt en samling av solide gode brands med substans.

En felles fremtid med F&H
Jens Peter Thuesen Jensen medgir at det ikke er helt lett å gi sitt livsverk videre, men samtidig håper og tror han på at F&H og Thuesen Jensen, som de to store aktører de er på det skandinaviske marked, kan drives som to selvstendige virksomheter med hver sine særpreg og hvert sine varesortiment, og han er glad for å kunne fortsette som styreformann i Thuesen Jensen A/S og som styremedlem i så vel F&H Group A/S og F&H A/S. –Jeg skal selvfølgelig balansere på en knivsegg i forhold til å ikke blande meg for mye. Men det må bli et tilvenningsspørsmål, sier Jens Peter med et smil. Så gleder han seg for øvrig til å kunne slappe litt mer av og hjelpe sin kone med hennes butikk på Bornholm.
På spørsmålet om hvorfor valget av samarbeidspartner falt på F&H, svarer Jens Peter:
–Detaljbransjen konsoliderer seg i Norge, Sverige og Danmark, og det bør leverandørdelen av bransjen også gjøre. Jeg følte at F&H passer godt til Thuesen Jensen. Vi har begge datterselskaper i Norge og Sverige, Bastian og Sebastian for Thuesen Jensens vedkommende med salgsorganisasjoner, og samtidig harmonerer F&H og Thuesen Jensen logistisk fint sammen: Deler av Thuesen Jensen, først og fremst lageret, flytter i 2021 til Viborg, mens innkjøp og salg forblir i Glostrup, så Thuesen Jensen-identiteten, -ånden og kulturen er intakt.
I Norge blir det senere i år etablert lokalt fellesskap; senere også for Sverige.
–Mitt store håp er at vi kan holde på våre særpreg, og at Thuesen Jensen også i fremtiden kan stå for det litt annerledes og finurlige med sin egen kultur.
–Suksesskriteriet vil være at vi ikke skal tråkke hverandre på tærne, men komplementere hverandre. Egenarten skal bli tydelig med de forskjellige kulturene  begge steder.
Mens vi rusler igjennom et vakkert stylet showroom og ser på de mange forskjellige brands, forteller Jens Peter at han i løpet av sine mange år i bransjen har truffet utrolig mange flotte og talentfulle mennesker som han vil savne.
Og da tar farvel, sier han: –Jeg har aldri angret på at jeg kom inn i bransjen. Jeg har hatt den beste jobben i verden, og mer kan man vel ikke ønske seg… og lukker så døren…


Fakta:
Thuesen Jensen vunnet adskillige priser og fått flere utmerkelser:
Dansk-Fransk Handelsunion – Årets eksportleverandør i 1993 og 2010
Imerco: Årets leverandør 2008
Magasin: Årets Leverandør 1995
Magasin: Årets Partner 2019
KitchenAid: Award of the year 2015 – best introduction in the market for novelties
KitchenAid: Vinner av Best in-store execution  “100 års jubileum” 2019
Profilgruppen: Innovationsprisen 2009

Relatert innhold

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023