Kaja Dahl, dedikert designer i vinden
Interessen for design startet tidlig. Kaja Dahl har laget ting så lenge hun kan huske. Det var også hennes måte å leke på.
–I familien har det å være kreativ vært en høyt verdsatt egenskap. Differansen mellom håndverk, kunst og design var noe jeg lærte senere. Først ble jeg interessert i klesdesign, som fortsatt er en inspirasjonskilde og interesse. Da jeg studerte skulptur på Granum kunstfagskole oppdaget jeg hvor interessant det var å utforske mange ulike materialer men jeg ville fortsatt rette meg mot design og funksjon. Det virket for meg som et veldig relevant fagområde for å dra ut i verden og jobbe med noe universelt og at jeg dessuten aldri ville kjede meg, at det alltid ville være nye problemstillinger, materialer, teknologi og estetikk å undersøke innen produktdesign. Dette fikk jeg jo rett i, forklarer Kaja.
Hva kan du fortelle om måten du jobber på?
–Jeg har øyne, hender og hjerne som alltid ser etter nye ideer. Jeg behøver jeg bare å våkne om morgenen for å aktiveres. Steder som skogen, utstillinger, en park eller å besøke en bygning, inspirer meg og åpner ideprosessen. Hva slags material er dette? Hva kan jeg lage av denne steinen? Eller hvordan kan jeg utnytte denne teknikken i mitt neste prosjekt? Det blir mange ideer og mye inspirasjon som lenge er lagret i hodet og i skisseboken. Skal jeg svare på en brief, kombinerer jeg den intuitive prosessen med litteratur, leser meg opp på emner, gjør intervjuer, bruker metoder fra skolebenken den gangen jeg tok en bachelor på BI i kombinasjon med haptisk arbeid. Det betyr opplevelsen av noe gjennom alle sanser i kombinasjon med mer metodisk research. Slik får jeg ideene mine, og så er det tilfredsstillende å realisere dem i samarbeid med en produsent når jeg designer og med mine egne hender når jeg lager skulpturelle objekt.
Hvordan henter du din inspirasjon fra?
–Jeg får inspirasjon mens jeg jobber og skaper. Og jeg er interessert i mange ulike temaer. Håndverk, sanselighet og duft, stein, naturmaterialer, kunst, alltid ute etter å lære og å oppdage mer. Når man er naturlig nysgjerrig er det ikke noe problem å bli inspirert av helt hverdagslige ting og steder.
Hva tenker du om norske materialer og bærekraft?
–De seneste årene har jeg jobbet mest med stein og for meg er det en selvfølge å hovedsakelig bruke norske bergarter. Jeg velger samarbeidspartnere som jobber bærekraftig. Og lager ting som er på bestilling, plass-spesifikt. I lokale materialer, produsert lokalt, og jeg har alltid jobbet med overskuddsmaterialer siden den gangen jeg vant en ungdomsmote-konkurranse som 16-åring med antrekk laget av mormors gamle duk og binderser. Jeg tar så holdbare valg jeg kan når jeg jobber med produsenter og stiller spørsmål ved produksjon. Så planlegger jeg også nøye hva jeg lager og har ikke store opplag. Velger generelt miljøvennlige materialer når jeg lager skulpturer og objekt. Mange markedsfører holdbarhet, for meg er det bare en naturlig måte å tenke på, at man ikke skal sløse eller produsere uten konsekvens tankegang.
Hvilke arbeider har vært ekstra vesentlige for deg?
–Et veldig viktig prosjekt for mitt arbeid med stein, var Symposium Norge hvor jeg ble invitert til å leve med steinskulpturering i to måneder under sommeren 2019. Da fikk jeg masse forståelse for materialets begrensninger og muligheter, oppdagelser av steinens magi, dens rytme og jeg fikk også en enorm respekt for alle som jobber med dette som sitt yrke. Det er tungt og krever en viss livsstil. Så selv har jeg funnet ut at jeg kombinerer det å være designer i samarbeid med et verksted, og så hogge selv for noen utvalgte prosjekter som gjør at jeg kan ha en lengre karriere. Det interesserer meg spesielt å skape ting som er unikt og har en funksjon slik som sitteskulpturen «Blue» fra 2021. Den er laget etter et design som gir funksjon både gjennom de bearbeidinger som gjøres i industrien i bruddet og skulptureringen for hånd, samtidig som den bringer inn natur i et urbant miljø.
Utstillingen av steinskulpturer i kombinasjon med keramikk høsten 2020 hos Galleri Format var en utslagsgivende utstilling. Det var Kajas debut på et etablert galleri i Norge og et av hennes arbeider i larvikitt, marmor og terrakotta ble innkjøpt av Nasjonalgalleriet.
–Utforskning av duftskulpturen er et videre prosjekt som jeg jobber med som et lengre livsprosjekt. Det var slik jeg først begynte å jobbe med stein, ved å lete etter et holdbart duftnøytralt material i kontrast til porøs porselen. Og høypolert larvikitt passet perfekt.
Hva kan du fortelle om årets prosjekter?
–Til høsten blir det utstilling på QB Galleri, der jobber jeg med stein og farger. Jeg leverer steinarbeider til det nye hotellet Sommerro på Solli som åpner dørene i september 2022. For årets Håndverk+ utstilling skal jeg jobbe med den elskede furua i en installasjon og utstilling som skal vises på Galleri Format.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
–Jeg har litt ulike arbeidsdager. Hjemmekontor med planlegging, tilrettelegging og mailer. Gjerne blandet med møter og research om hvor man får tak på ting og hvordan ting kan produseres. Så har jeg egne produksjonsdager der jeg rett og slett lager ting hele dagen enten på studio eller på steinverksted. Så har jeg arbeidsdager som kanskje ligner mer på «fri» der jeg skisser, skriver, går på utstilling og reflekterer. Viktige dager for å gjøre seg klar til et nytt prosjekt når man har avsluttet et arbeid.
Er Oslo en spennende by designmessig?
–I Oslo har det skjedd mye de siste 10-15 årene innen design. Tidligere har jeg bodd i Stockholm i 5 år da jeg tok min bachelor på Beckmans og jobbet der. Nå ser jeg at Norge kommer etter hvor kreativitet og kunstnerisk kvalitet blir verdsatt i flere deler av samfunnet og sees på som verdiskapende også i business sammenheng. Så nå skjer det mye spennende og det er mange interessante mennesker som skaper ikke bare kunstobjekter eller design, men sine egne arbeidsplasser.
Har du noen drømmeprosjekter du ser frem til å skape?
–Jeg ønsker å jobbe mer med større steinskulpturer og funksjonelle objekter i bybildet og med parker. Jeg jobber akkurat nå frem mot et drømmeprosjekt hvor jeg lager unike steinobjekter til restaureringen av Vestkantbadet og Lysverket på Solli som skal bli til hotell og møtestedet Sommerro. Jeg liker så godt å få bringe min fascinasjon for stein og naturens råmaterialer som jeg deler med mange, inn i ulike sammenhenger slik som dette. Der har jeg nok designerens essens i meg, at objektene jeg skaper gjerne skal ha en plass der de hører hjemme og gir noe til sine omgivelser enten det er gjennom sin funksjon eller å elevere miljøet rundt.
Hvilke tanker har du om luksus i vår tid?
–Det som er sjeldent og mangelvare er vel alltid luksus i sin tid. Kanskje nå er det immaterielle som stillhet, god tid, plass til ingenting og et minimalistisk liv i balanse det mest lukrative mange kan tenke seg?
Er håndverk på moten?
–Håndverk er alltid på «moten». Det er kanskje bølger og trender for hvordan man velger å vise det visuelt. Alt rundt oss bygger jo på håndverk så jeg ser det som høyst aktuelt. Det er en av de tingene jeg brenner for når jeg selv jobber med håndverk i min design, utfører det selv og også når jeg underviser. Min misjon er å svare på min egen brief: Hvordan vi skal bringe med oss og gjøre nytte av gamle teknikker og vår håndverksarv for å utvikle oss på best mulig måte. Og med «vi» så mener jeg menneskeheten.
Som avslutning har Kaja noe på hjertet, nemlig trær.
¬–Mer trær i Oslo takk, gjerne furu og gran. Og gjerne på tak og terrasser, med Milano som forbilde. Hvorfor ser vi ikke flere gamle byggeteknikker i byen? At Oslo skal være en grønn miljøby tror jeg ikke noe på før jeg ser bedre bruk og vedlikehold av gamle staselig bygg og torvtak på nybygg, påpeker Kaja Dahl til slutt.
Tekst: Gunnhild Bjørnsti
Kaja Dahls samarbeidspartnere:
Stein: Sandefjords Stenhuggeri og Lundhs Real Stone
Produsenter: Fram Oslo, Volver, OriginMade, Sprekenhus, Materia Ab, Areware og Lillunn.
Gallerier: QB Galleri, Format Galleri og Sorgenfri Store
Andre: Sommerro og Håndverk + /Kirsten Visdal
Utdannelse
ECAL 2014-2015
Lausanne, Sveits
Design for Luxury and Craftsmanship
Beckmans College of Design 2008-2011
Stockholm
Bachelor i interiør og produktdesign
Einar Granum Kunstfagskole 2006-2008
Oslo
Skulptur og installasjon
BI Norwegian School of Business 2003-2006
Oslo
Bachelor i markedskommunikasjon
www.atelierkajadahl.com