Kibord kjøper den svenske kjeden Cervera
Kibord, som i dag eier kjedene Tilbords og Kitch’n, kjøper Cervera som er den ledende omnikanalsaktøren i Sverige innen kjøkkenutstyr, interiør og gaver.
Kibord har største delen av sin virksomhet i Norge, med unntak av 25 butikker i Kitch’n som har vært i Sverige i 5 år. Kitch’n sin virksomhet i Sverige hadde en omsetning på kr. 162 mill. i år 2020.
Kibord-konsernet har også selskapet Home Brands, som er et import- og grossistselskap.
Kibord vil innen kort tid endre navn til Home Brands Holding AS og har ved overtakelsen av Cervera som hensikt å bygge opp et sterkt nordisk konsern med kvalitetsvarer for hjemmet, med hovedfokus på kjøkkenutstyr og interiør.
Konsernets totale omsetning vil etter kjøpet av Cervera utgjøre ca. 2,6 milliarder NOK
basert på selskapenes omsetning i år 2020. Dermed blir det nye selskapet
Nordens største nisjeaktør for kvalitetsprodukter innen kjøkkenutstyr og interiør.
–Vi er veldig godt fornøyd med kjøpet. Cervera kompletterer våre nåværende selskap med sin imponerende e-handelsvekst og sin sterke posisjon på det svenske markedet. Vår visjon med Home Brands er å være markedsleder på kjøkkenutstyr innen de markeder vi opererer i og Cervera hjelper oss til å bli det i Sverige, sier Tore Thorstensen, styreleder i Kibord.
–Vi er glade for å ha funnet en sterk ny eier av Cervera i Kibord, som dessuten kompletterer selskapet. Sammen med ledelsen har vi lykkes med å få til en reell transformasjonsreise for selskapet, der e-handel de siste 18 månedene har vokst fra omtrent 100 millioner kroner til en årlig run rate på 500 millioner kroner, samtidig som de fysiske butikkene er inne i sitt tredje år på rad med sammenlignbar tilvekst. Lønnsomheten har også utviklet seg positivt de siste årene, sier Claes Bodell, ansvarlig partner i Accent Equity.
–Kibord har gjennom selskapene Tilbords og Kitch’n hatt en flott utvikling de siste årene. Kitch’n sin omsetning i Sverige har vært moderat. Cervera vil gi vårt konsern en styrke i vår fremtidige satsing hvor våre konkurrenter i stadig større grad vil være netthandelsaktørene, som allerede har stor virksomhet i Norden, sier Odd Sverre Arnøy, daglig leder i Kibord.