Kirsten Visdal -med hjerte & sjel for det norske og unge talenter
Mentor i Innovasjon Norge. Håndverk+. Temautstillinger. Kirsten Visdal initierer prosjekter på løpende bånd!
Noen øser bare ut med et vell av ideer. Ser muligheter. Er entusiastisk og trekker positive krefter med seg. Interiørdesigner stylist Kirsten Visdal er en slik person. Hun virker i mange fora og utvikler stadig nye prosjekter.
–Jeg driver med visualisering innen art direction, styling og interiørdesign. Utvikler og konsulterer alt fra ide til ferdig produkt. Jobber med produsenter, magasiner, TV, arkitekter og designere. Tar også oppdrag innenfor innredning av private og offentlige rom.
Hun har en forkjærlighet for det naturlige skapte i kombinasjon med et moderne formspråk.
–Jeg heier på norsk design og vil bidra til oppblomstring av norsk kulturarv og håndverk. Det er viktig for meg å jobbe mot at vi som forbrukere, produsenter og kreative aktører vil ta en større grad av samfunnsansvar i fremtiden.
Håndverk+ er et av hennes prosjekter som favner det hele. Med visjon om å løfte tradisjonsrikt håndverk inn i fremtiden.
–Jeg har holdt på lenge og har godt kjennskap til feltet. Ideen om å få til et samarbeid mellom håndverkere og designere ble til Håndverk+ fra 2015. Et samarbeidsprosjekt som har ført til utstillinger, debatter og workshops i Vågå to år på rad.
Nå til høsten arrangeres ny Håndverk+ utstilling, denne gangen i Oslo. En møteplass hvor både godt etablerte og nyutdannede designere og håndverkere møtes for å dele kunnskap og erfaring. Målet med Håndverk+ er å både forvalte tradisjonshåndverk, men samtidig fortolke og utvikle produkter i samtiden.
–Ideen til Håndverk+ kom da jeg så hvordan en del flinke håndverkere lagde lite tidsaktuelle produkter parallelt med at interessen for håndverk blomstret opp i designfeltet. Håndverkere og designere har gjensidig nytte av hverandre. Dele kunnskap slik at fagfolk kan leve av yrket sitt.
Det har vært fokus på det akademiske i takt med velstandsutviklingen i Norge. Nå ser vi ett behov for yrkesfaglig utdanning, og etter hvert innovasjon som kan kompensere for råvareindustrien. Kirsten påpeker at det trengs holdningsendringer, fordi det å gå studiespesialisering anses som bedre enn yrkesfag.
–Vi kan stimulere og legge til rette for de unge som ønsker å velge yrkesfaglig utdanning. VIS prosjektet er en arena hvor fremtidens håndverkere og designere utfordrer hverandre og viser hva som er mulig når fagpersoner arbeider sammen. Håndverkselever og lærlinger vil samarbeide med designerne innenfor møbel, smykker og tekstil. Resultatene blir presentert i en utstilling på Deichman i Oslo november 2020. Tema for utstillingen er Nærhet.
–Påstanden vår er at håndverkere og designere er avhengige av hverandre – og det er først når disse samarbeider tett, at de aller beste arbeidene blir skapt. Målet med Vis er derfor å være en plattform hvor fagmiljøene kan lære av og utfordre hverandre.
Norske designere kan nå søke om å delta med prototyper til neste utstilling i 2021.
Med så mye engasjement og aktivitet, må det da drysse mange gode tilbakemeldinger?
–Vi får masse positivt tilbakemeldinger av disse tiltakene. Det er fint å kunne være med på å formidle gode verdier og sette viktige saker på dagsorden. Vi må støtte opp om norsk design og norsk industri. Perioden med korona har ført noe godt med seg, fordi flere tenker lokalt og langsiktig. Flere vil ha kvalitet, vil støtte lokale bedrifter og varer, og tenker bærekraft og miljø.
Norsk trevirke brenner Kirsten også for.
–Vi har masse gran, furu og bjørk som ikke er i bruk. Designere og arkitekter har i stor grad brukt eik, bøk og ask, men det vokser ikke så mye av det i Norge. Jeg var deltager på konferansen om det nye Regjeringskvartalet hvor målet er å bruke kun norsk skog. Det ser lovende ut. Tenk om vi får ett nytt offentlig signalbygg i Norge som er fylt av norske materialer, norsk design og norsk håndverk. Det blir interessant å følge prosessen fremover.
Hva observerer hun at designere er opptatt av for tiden?
¬–Det er en del av de unge designerne som jobber abstrakt og intuitivt. De jobber i grenseland mellom kunst, design og arkitektur. Mulig at det er en reaksjon på store endringer i samfunnet, og ett behov for å bryte noen rammer. Det er positivt med nye uttrykk, og at de unge kreative og skapende finner sin vei. I kontrast til det eksperimentelle finner vi en god del designere som jobber analogt og forsker på metoder, teknikker og ulike materialer innen håndverk.
Galleri Pyton er en ny arena hvor de unge og fremoverlente møtes og stiller ut objekter og kunstverk.
Fold Oslo er en gruppe med nyutdannede designere som behersker både design og håndverk. De stiller ut prototyper under Håndverk+ i oktober i Oslo. De begynner å gjøre seg bemerket i feltet. Vilde Haglund mottok Doga prisen i fjor og Poppy Lawman vant prisen som årets nykommer under Bo Bedre Designpris i 2019.
Kirsten er mentor for Kvass, en bedrift på Dovre som ønsker å produsere møbler og småvarer i samarbeid med designere. ¬–Jeg prøver å veilede de inn i markedet, og gi ett verktøy slik at de kan skjønne de ulike mekanismene for å lykkes med en liten småskala bedrift.
Visdal har over flere år kuratert Tendensutstillingen på Oslo Design Fair.
–I år hadde vi fokus på personlige hjem som ikke bare skal være et utstillingsvindu. Et hjem blir til over tid, og det er unaturlig å ikke ha historikk rundt seg som arvegods og ting du har spart på fra barna var små. Sammen med designduoen Vera & Kyte og billedkunstner Andreas Siqueland bygger Kirsten videre på det som var ett forprosjektet i januar. Andreas har bla. utviklet tepper og fliser, etter inspirasjon av kunstnere som innredet hele miljøer. Den danske arkitekten Arne Jacobsen tenkte for eksempel på hjemmet som en helhet, med egne møbler.
Oslo Design Fair ble avlyst for august 2020, men Kirsten Visdal og teamet kommer sterkere tilbake på messen i januar 2021.
–Det kan være at det settes av en dag til konferanse og inspirasjon på Oslo Varemesse. Det hadde vært positivt for varehandelen. Vi må prøve å holde hjulene i gang så godt vi kan slik at detaljhandelen overlever, men samtidig tar ett grep på en sirkulær og bærekraftig måte.
Kirsten reflekterer over året så langt. Kan det ha kommet noe godt ut av korona perioden?
–Ja, det tror jeg. Det er synd på de som mister jobbene men vi trengte kanskje en liten opprydning? Vi har levd i en boble av velstand, men hvor lykkelige har vi egentlig vært? Vi har fått reise verden rundt, men nå er det tid for å stå i sin egen kjerne. Det er bra for en selv og andre. Og man kan kjenne på tilfredsheten ved å velge noe bort.
Kirsten kjenner seg heldig midt opp i det hele.
–Jeg får være med på så mye, er der ting skjer, møter herlige mennesker. Jeg er godt voksen og det å kunne få bruke min erfaring og være en ressurs, setter jeg stor pris på, avslutter Kirsten Visdal.