06.01.2020  |  Interior  |  Bransjenytt

Kjærligheten til design

Til sitt 60-årsjubileum har Formex sett over merkevaren sin og lanserer nå et gjennomgripende tema for messen. Lotta Ahlvar, operativ prosjektleder, forteller oss mer.

Formex blir 60 år i 2020. Selve jubileet vil være i august med pomp og prakt, men feiringen starter allerede under januarmessen med en utstilling om det dekkete bord opp gjennom tidene. I forbindelse med jubileet har Formex også foretatt en merkevareanalyse for å gå tilbake til røttene og analysere hva messens kjerneverdier er. Dette har resultert i et nytt konsept med et gjennomgripende tema for Formex, som erstatter det tidligere overordnede temaet som endret seg fra en messe til en annen. Disse tre trendtemaene vil bli stående i fremtiden.

Formexs tema dreier seg om kjærligheten til design og gjenstander, som skal gjennomsyre hele messens identitet. Blant annet er det utviklet nytt visuelt materiale sammen med stylist Tina Hellberg, som er mindre produktfokusert enn før, og mer sentrert om trender og følelser.

-Dette er hva Formex handler om, kjærligheten til design og det som er vakkert. Til det kan man legge til mange forskjellige verdier. I dag handler det om bærekraft og produkter som vi trenger. Men til og med menneskemøter og hvordan man kan gjøre business. Der tror vi at messen er et utrolig bra forum som tilbyr mye under ett og samme tak. Det har vært veldig gøy å se tilbake på det som har vært før. På den tiden var det veldig mye svenskprodusert og alt til det dekkete bord - og slik er det i dag også, sier Lotta Ahlvar, operativ prosjektleder i Formex.

Ny hallinndeling skaper muligheter

Under den siste messen i august 2019 fikk Formex et helt nytt halloppsett, som ble lansert for å fornye og revitalisere. Lotta sier at det var litt av en oppvåkning for selve messeteamet, og at de har fått veldig gode tilbakemeldinger fra utstillerne på den nye inndelingen der mange har funnet nye samarbeidspartnere gjennom de endrede bevegelsesstrømmene i utstillingshallene. Noen utstillere rapporterte at de gjerne skulle sett flere besøkende totalt sett, men statistikken viste likevel en liten økning i antall besøkende, og fra Formex sin side er de fornøyde med tallene selv om "man alltid vil vokse mer".

Temadagene fortsetter

En annen nyhet for Formex høsten 2019 var at utdannings- og sceneprogrammet ble delt inn i fire temadager rundt detaljhandel, bærekraft, trender og merkevarer. Denne ordningen ble satt stor pris på og vil derfor komme tilbake på lignende måte i januar.

-Det er viktig å alltid være åpen for å tenke nytt. Vi er veldig spente på temadagene våre og å implementere dem sammen med sterke samarbeidspartnere, samt Market-magasinet, bransjeorganisasjoner som Svensk handel, Color House, Pej Group, Patent- og registreringsverket og Kjemikalieinspeksjonen. Det er det vi har jobbet for, og det føles trygt. En forskjell fra forrige runde er at detaljhandelsdagen nå vil fokusere mer på fysisk handel fremfor digital. Bærekraftsdagen blir på sin side også en måte for oss å kommunisere vårt eget bærekraftsarbeid. Vi har vært ganske dårlige på å formidle det. Men vi jobber veldig konsekvent og målrettet på flere forskjellige nivåer gjennom messen, med en dedikert person som er ansvarlig for bærekraft, fortsetter Lotta.

Formex entrétorg vil denne gangen bli formet av det ledende franske trendbyrået Carlin. Konseptet handler om bærekraft, så vel som fysisk og digital handel, to spørsmål som er viktige for messens besøkende. Derfor består det av en slags ”Retail hub” der gjester kan møtes, snakke og diskutere, i tillegg til å tenke på hvordan dagens møteplasser ser ut.

-Formex er en fantastisk plattform. Vi er bransjen! Det er et stort ansvar, men det føles veldig gøy, sier Lotta avslutningsvis.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer