"Klarborg-merket er kommet for å bli"

Klarborg-familiens store drøm blir nå oppfylt. De søte, morsomme og finurlige Klarborgnissene kommer tilbake til familien som i fremtiden selv skal være ansvarlig for design, salg og markedsføring samt utvikling av markedene.

Pressefoto: Klarborg Danmark A/S.

-I over 20 år har Årsnissene spredt julehygge i de skandinaviske hjemmene, og i dag er de en stor del av julen for mange. Jeg er ekstremt stolt av det, og jeg er veldig takknemlig for de mange "fans" som har de lubne nissene mine stående fremme til jul. Det er flott å ha laget et design som mange mennesker kan se det samme i som meg. Det forteller Etly Klarborg som står bak designet av de søte og morsomme nissene.

Og etter 20 år med lisenssamarbeid har Klarborg nå valgt å ta seg av hele distribusjonen til landets jernvarekjeder og andre forhandlere.

Etly Klarborg. Pressefoto: Klarborg Danmark A/S.

-Jeg har hatt mange gode år med mine lisenstagere, men de siste årene har bekreftet at nissene skal tas vare på av familien, sier Etly Klarborg og Martin Klarborg, idémannen bak Klarborgs fremtidige planer, og han legger til:  -Det er ganske enkelt drømmen for oss alle i familien. Og selv om våre samarbeidspartnerne har gjort det bra, er det vanskelig å ta farvel med drømmen om å være med i første rekke. Forståelsen for universet er viktig. Spesielt for Etly Klarborg og derfor har vi i flere år følt at nissene skal hjem til Klarborg, uttaler Martin Klarborg, som sammen med brødrene Mads, som er ansvarlig for merkevarebygging og markedsføring, og Mathias Klarborg, som står for Klarborgs butikker, stiftet selskapet Klarborg Danmark A/S som 1. januar overtok distribusjonen av Etly Klarborgs design. Siden 2016 har det vært planlagt at Klarborg skulle helt inn i maskinrommet i distribusjonen og salget av merkets populære design, og slik har Klarborg-sønnene forberedt seg i nesten to år.

I det nye selskapet er også Søren Hylleberg Ibsen, som har lang erfaring innen både entreprenørskap og forretningsdrift. Han har vært styreleder i Klarborg Aps det siste året, og er i dag medeier i Klarborg Danmark A/S.

Med den nye selskapskonstellasjonen vil Klarborg fortsette å betjene forhandlerne som før, og de gleder seg veldig til det. Det er et sterkt profesjonelt team bak selskapet og Etly Klarborg har stor tillit til at oppgaven kan løftes av hennes nye "samarbeidspartner".

-Jeg er ikke i tvil om at mine sønner og ansatte i Klarborg Denmark A/S kan løfte oppgaven, og jeg er super stolt over at vår felles drøm nå går i oppfyllelse. Det varmer hjertet mitt å ha alle designene mine under familiens vinger, sier Etly Klarborg.

Nisseuniverset

Klarborg-universet ble grunnlagt av Etly Klarborg, og hun har utviklet merkevaren i mange år. De siste 10 årene har Klarborg vært ekstremt aktiv på sosiale medier, og det er hovedsakelig på grunn av merkevarebyggingen at Klarborg har fått sin plass i hjemmene til mange juleglade familier og samlere.

I 2020 har Klarborg valgt å feire jubileet for det mest kjente produktet, nemlig Årsnissene. Det feires med et nytt og vakkert sett som ikke sparer på detaljer og utførelse av designen.

Selv om samlingen også inneholder trollunger, påskehare og kyllinger samt snømenn, er det ingen tvil om at Klarborgnissene står for den største delen av salget. Og slik vil det fortsette å være. -Vi er glade for julen, og det er det vi kan. Etly er en dyktig designer og har mange designs som vi vil få frem i lyset. Men det vil mest være for å vise vår mor som kunstner og de mange morsomme ideene hun har og har brukt tiden sin på. Og hvem vet hva som kan komme ut av det?

Årsnissene fra Klarbog. Pressefoto: Klarborg Danmark A/S.

Nissene i butikkene

På spørsmål om hva det vil bety for butikkene nå som nissene kommer «hjem», svarer brødrene:

-Det vil helt sikkert bety at de vil ha et tettere forhold til oss som har vokst opp med nissene, og som vi håper kan få oss til å spre litt ekstra julestemning. Men det skal også ha den ekstra fordelen at alt blir litt enklere. Kommunikasjon er vanskelig spesielt hvis det er mange ledd mellom avsender og mottaker. Det at vi skal svare direkte på telefonen hos Klarborg, bør gjøre det lettere å få svar på ting som handler om for eksempel fremtidig design, navneønsker, historien og andre ting som kan gi kolleksjonen og produktet mer dybde.

Mads og Martin uttaler også at den nye installasjonen skaper større stabilitet for forhandlerne.

-Det er en langsiktig plan. Vi som familie kan ta riktig beslutninger for merkevaren og sikre at forhandlerne har produkter og kan selge dem i mange år fremover. Vi ønsker gjerne å nå ut til flere mennesker. Vi er veldig stolte av designene våre og følelsene vi hører at de vekker hos folk som kjøper dem. Derfor ønsker vi å ha et sterkt fokus på at de eksisterende forhandlerne kan fortsette og føle den samme sterke støtten de er vant til.

Også når det gjelder distribusjon i land utenfor Danmark kommer det til å skje noe.

-Det er ingen tvil om at Etlys nisser er veldig populære her hjemme i Danmark, og det er med stor ydmykhet og stolthet at vi selv vil fortsette å bygge merkevaren både hjemme og i utlandet. Vi er veldig stolte av våre danske tradisjoner, og vi tror verden kunne brukt litt mer av den danske julehyggen. Det er ingen hemmelighet at man i utlandet ikke har sett så mye av Klarborgnissene. Noe vi har tro på at vi kan endre, avslutter Martin og Mads Klarborg i kor.

Relatert innhold

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023