Living and Dining NYTT Showroom i Tønsberg
–Velkommen til oss, sier Christopher V. Røren med et stort smil og åpner døren til sitt ekstraordinære hyggelige showroom på 90 kvm. i Bullsgate 2b Tønsberg, et historisk mursteinsbygg tidligere benyttet til papirindustrien.
Det flotte lokalet har buete vinduer, lyst panelgulv, murstein mot gaten og sorte vegger innerst.
Christopher og Stine er glade for at de i august 2021 kunne komme inn i så flott lokale og begynne med å dekorere, ikke male og sjaue i forkant. Kun ekstra spotter måtte kjøpes inn, forklarer Christopher, de fungerer utmerket og skaper behagelig lys og fin stemning.
Living & Dining showroomet er innredet med vakre møbler, lamper, tepper, vaser, vitrineskap, lysestaker og duker, baderomsprodukter, bilder og speil. I moderne skandinavisk stil fra danske og svenske merker, og et tysk.
Fargene og stilen er harmonisk, selv om utvalget spenner over mange brands. –De ulike merkene passer godt sammen. Med Lene Bjerre Design, Umage, Storefactory, Spring Copenhagen, The Spice Tree og Tassen.
Lene Bjerre Design er ekstra populært og det nyeste agenturet. De stilte opp med dekoratør som hjalp til med utstillingen og sendte en lastebil med varer da det nye showroomet skulle fylles opp.
–Alle kundene synes det er hyggelig å se Lene Bjerre kolleksjonen, den passer inn i lokalene og med de andre merkene. Nyhetene er godt tatt imot, med møbler, duker, servise, vaser og lysestaker. De har stort utvalg og viser nyhetene i en flott katalog, kundene setter pris på det.
Christopher synes det er moro med fin respons på showroom’et. Også med det nye agentur, familiebedriften Lene Bjerre Design.
–Det er virkelig gøy å få kunder hit. Litt nervøse var vi i begynnelsen. Hva har vi begitt oss ut på nå? Jeg sov litt dårlig noen netter, avgjørelsen om overtagelse av lokalet gikk fort, men det har fungert godt. Det strømmer på fra hele landet, vi har 200-250 aktive kunder som er gave- og interiørbutikker. Fra Kirkenes Husflid i nord, til Hansen & co i Kristiansand i sør, Fem Høns på Stord i vest og, Sandgrunn på Skarnes lenger øst.
Tønsberg er ganske sentralt, noen kommer med tog eller fly, noen kjører, andre tar buss. Stine er sjåfør og henter kunder som kommer fra hele landet. –Sist hentet jeg en god kunde fra Fevik, som kom med bussen. Vi er glad for besøk og henter gjerne på Torp flyplass, tog- eller buss stasjon. Vi har rabattavtale med to hoteller i byen hvis noen ønsker å kombinere besøk i vårt showroom og besøke andre leverandører i området.
Showroomet er åpent nå i januar når innsalg og messene setter i gang. Samt mulighet for å booke tid når det passer kunden. Vi passer på å være tilgjengelige når det passer dem.
Vi har bedre tid til kunder og service, byr på servering, det gir en annen feeling. Mer hyggelig og avslappet enn på messe, slik jeg ser det, forklarer Christopher.
–Vi er også representert på Oslo Design Fair med stand for Spring Copenhagen. Det blir jeg som skal delta der, det gjelder, sier Stine.
Han har vokst opp i bransjen, hans mor startet Røren Agenturer og faren snekret stands. Han er vant til å være på messer. De er viktige men etter coronaen har rutiner endret seg og det er lettere og tryggere å invitere til det fine showroom’et.
–Jeg har opp gjennom årene vært mye på landeveien, og begynte å dra rundt til kundene på oppdrag av min mor. Hun visste det var viktig med kundekontakt. Hun reiste land og strand rundt, ringte fra telefonkiosker men fikk seg mobiltelefon etter hvert. Den første husker jeg kostet kr 23.000, - det var en NMT 450, det var mye penger den gangen.
Besøk hos kunder betyr å bli bedre kjent med butikken, de lokale forhold og hjelpe til med det som trengs. Vi er med på å montere, flytte, henge opp lamper hvis kunden trenger hjelp.
Nettbutikk er også det med i den nye tid, og Stine oppdater, legger inn sesongprodukter og følger med på hva som selger. –Når jeg legger inn noe nytt, er det mange som kikker og legger inn ordre, sier hun. Vi er også heldige som har god hjelp til teknisk support fra DigiSpace.
–Vi hadde kjempeflaks og begynte planlegging av nettbutikken høsten 2019 og den ble lansert i mars 2020. For en timing, helt perfekt.
–Nettbutikken brukes hyppig, kundene handler der og det sendes rett fra produsent, det er rimeligst. Nå har flere av våre merker kommet med Dropship system, som gjøre at vi kan sende varer helt hjem til slutt kunde. Dette er viktig for og spare miljøet og redusere frakt kostander for kundene. De slipper og ta det inn til sin butikk og ut igjen.
Vi får gode tilbakemeldinger fra kundene på at våre merker passer godt sammen, det setter vi pris på.
Planen for 2022 er å jobbe sterkere med eksisterende kunder, og utvikle sosiale medier med nyheter og inspirasjon.
–Lene Bjerre kommer med Tigers Eye farger på tekstiler, lysestaker, puter. Fin nyanse mange liker. Vi ser at kundene også etterspør kvalitet, det er mer fokus på bærekraft og skikkelige ting som varer. Av nyheter skal Umage bland annet lansere resirkulerte tekstiler til sine møbler, de er dyktige – vi gleder oss til det.
Når det gjelder miljø og bærekraft viser Christopher et mykt teppe fra Lene Bjerre man lett tror er av ull, men det er laget av resirkulert plast. Umage samarbeider med «Plant a Tree project» som vil si for hvert treprodukt som selges, plantes et tre.
De fleste merkene lanserer nye kolleksjoner vår og høst. Umage slipper riktignok varene fortløpende etter hvert som de kommer lager.
Istedenfor 2 store lanseringer hvor man kan gå glipp av produkter, har de valgt å gjøre det slik.
–Etter vi har gått igjennom produkt kolleksjoner fra Lene Bjerre, spør de hva vi synes, og om vi mangler noe. Det samme skjer hos Umage, vi går igjennom produktene sammen og gir tilbakemelding. De setter pris på agentene sin tilbakemelding, da vi kjenner våre markeder. De har fin innstilling, hjelper til, og vi samarbeider. Dess bedre vi gjør det, dess bedre er det for dem.
Hva er den største gleden i jobben?
–Ingen dag er lik. Frihet i forhold til familie og arbeidstid. For meg er ikke dette en jobb men en livsstil. Vi stortrives i det nye showroomet, det er veldig hyggelig her og vi serverer gjestene mat for lokale aktører,det setter an stemningen.
–Vi jobber bare sammen med gode firmaer, vi har hatt kontakt med lang tid.
Jevnt over er alle veldig hyggelige. Britts butikk i Tromsø som jeg kjenner over mange år, ringte da vi tok over Lene Bjerre. Hun syntes det så hyggelig at vi fikk agenturet.
Hva med utfordringer?
–Leveringer har vært og er utfordrende. Vi har også valgt å ikke reise så mye men få kunder hit, de er superpositive til det. Det gir en helt annen ro å være her. Men jeg vil mer ut på landeveien igjen, slik som før, for å lære kunder og butikker bedre å kjenne og de blir bedre kjent med oss. Teams møter og digitale plattformer har riktignok vært praktiske under pandemien det ble den nye normen, folk vente seg til det men vi håper vi snart er tilbake til face to face møter.
Varer for neste sesong er på vei inn, Christopher og Stine er vant til å jobbe frem i tid. På vårparten kommer julen for neste år igjen.
–Heldigvis har vi variert sesonger, noen jobber med jul hele året. Avslutter Christopher V. Røren.