Møte månedens innovatør: Katarina Sjöblom

Innovatør og gründer Katarina Sjöblom har med sitt reflekterende tilbehør fått innovasjonen til å trende, og har et håp om at flere vil begynne å bruke refleks.

I dag har Katarina sitt firma Firefly Reflectors og har blant annet utviklet en dusk med refleks..

Refleksdusken hennes er ment som et supplement til de andre refleksene, og er en stilig detalj som man kan feste på vesken.

Katarina vokste opp i Stockholm, men New York var hjemmet hennes i 13 år.

«Jeg studerte moteproduksjon og jobbet deretter som konsulent i New York. Å skape og designe har alltid vært morsomt, og det er noe jeg elsker å gjøre, sier Katarina.»

Under Katarinas fødselspermisjon møter hun illustratøren Carin Ahlberg Giddings. De blir gode venner og bestemmer seg for å utvikle reflekser for barn.

«Dette var vel rundt 2007. Vi så at ungene i New York ikke brukte refleks, og vi ville endre normen ved å gjøre refleks kult og trendy.»

I dag har Katarina sitt firma Firefly Reflectors og har blant annet utviklet en dusk med refleks. Men det er takket være hennes erfaring fra barnereflekser at hun våget å ta steget og starte en egen bedrift.

«Jeg skjønte at det ikke bare var menneskene i New York som ikke brukte refleks. I Sverige var vi også uforsiktige.»

Dette ble utgangspunktet for refleksdusken, et stilig tilbehør som du fester på vesken.

«Jeg opplevde at voksne og tenåringer var bekymret for at refleksen skulle ødelegge antrekket deres. Derfor er refleksdusken perfekt, da den er diskré og bedre enn ingen refleks i det hele tatt. Tilbehøret er et supplement til vanlige reflekser, men det viktigste er at du har noe som gjør at du synes i mørket.»


«Jeg er heldig som har Nancy»

Refleksdusken er produsert i Kina, på samme fabrikk der barnerefleksene produseres.

«Jeg har besøkt fabrikken og har nær kontakt med en kvinne som heter Nancy. Det føles veldig personlig, og jeg er heldig som har Nancy tilgjengelig til å hjelpe meg med mine spesifikke ønsker. Jeg er en perfeksjonist, men hun holder ut med meg likevel.»

Katarina forteller at den største forskjellen mellom barnerefleksene og refleksdusken er materialet.

«Jeg ønsket at refleksdusken skulle føles luksuriøs, og at det veganske skinnet skulle være eksklusivt og mer attraktivt for unge og voksne. Den reflekterende dusken er tilgjengelig i flere farger og Katarina leter stadig etter nye design og farger til den.»

«Dusken i grå er bestselger, den føles veldig svensk, ler Katarina.»

Katarina innrømmer at innovasjonen hennes ikke lenger er unik. I dag finnes det flere lignende produkter.

«Det er viktig å oppdatere seg hele tiden fordi produktene mine ofte blir kopiert. Å produsere reflekser med nye farger og modeller betyr at de forblir unike. Men det er gøy at jeg var den første med refleksdusken og at det var min idé fra begynnelsen.»

«Jeg ble overrasket iver at refleksdusken ble så populær».

Selv om Katarinas innovasjon hadde en tydelig målgruppe, ble hun likevel overrasket da den ble mottatt på markedet.

«Jeg ble overrasket over at refleksjonsdusken ble så populær. Folk ble genuint glade, og ville nå begynne å bruke refleks. Det er veldig hyggelig å høre.»


Refleksdusken er et sesongprodukt og salget øker i løpet av høsten, og går så ned i februar. Men Katarina holder seg opptatt hele året.

«Jeg har nettbutikken min og fysisk butikk der jeg selvfølgelig selger refleksene, men også klær, interiør og andre småting.» Avslutter Katarina

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023