Møtet mellom mennesker kan være noe spesielt
Det fysiske møtet med forhandlere og leverandører kan ikke erstattes. Derfor er det stor glede i bransjen at Formland arrangeres. Fra MCHs side har man tatt alle forholdsregler for å gjennomføre en inspirerende og trygg messe.
–Vi er svært glade for muligheten til å holde Formland i august. Det er et stort ønske fra hele bransjen - både fra utstillere og kjøpere, og selv om messen vil være i en corona-versjon, har industrien nå muligheten til å handle og inspirere for den kommende sesongen, sier prosjektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm fra Formland.
Hun føler mye støtte fra bransjen - både fra kjøpere og utstillere, og Formland-teamet har møtt stor optimisme og positivitet i forhold til beslutningen om å holde messen.
–Vi tror på det personlige møtet, og det gjør også utstillerne og innkjøperne. Mange utstillere har allerede fylt opp avtaleboken, begge parter er mer bevisste på å lage avtaler denne gangen. Formland er en seriøs messe, selv om inspirasjon og nettverk også er viktige ingredienser.
Mai-Britt forteller at utstillerne får virkelig gode tilbakemeldinger når de snakker med innkjøperne. Hun er forhåpningsfull selv om hun er klar over at det blir færre antall utstillere og innkjøpere enn det som vanligvis kommer.
–Mange utstillere har hatt økonomiske vanskeligheter, og noen har valgt å ikke delta på messer i 2020. Det har vi full forståelse for, men samtidig er jeg sikker på at de utstillerne som kommer vil få mye nytte av messen. Selv om det er færre besøkende, er det også færre utstillere som deler oppmerksomheten. Samtidig vil de besøkende som kommer ha et behov for å handle. De trenger varer i hyllene og vil snakke med leverandørene, sier hun.
Bare noen få belysningsutstillere deltar, og den vanlige lyshallen vil ikke bli funnet denne gangen. –Vi jobber imidlertid med at utstillere med belysning skal få stille ut i den nye møbelhallen vi setter opp for vårmessen, og som vi nå allerede er i full gang med å selge stander til, sies det.
Når det gjelder utenlandske besøkende, sier Mai-Britt at det er rapportert at mange tyske innkjøpere vil kjøre til Herning, ikke minst fordi Nordstil i Hamburg er avlyst. Hun forventer også at flere nordmenn tar turen til Herning.
–Men vi har vanligvis besøkende fra 35-38 land. Dette vil selvfølgelig ikke skje denne gangen når messen blir langt mer nasjonal.
Mai-Britt forteller for øvrig at de store utstillerne i Dining-hallen stort sett vil være på plass. –De som ikke kommer er virksomheter som har det vanskelig, selskaper som ikke kan hente varene hjem fra utlandet, og små og mellomstore selskaper som har valgt å avbryte all messevirksomhet i 2020 og i stedet satse på 2021.
Vi har snakket med en mangeårig utstiller, Andersson Supply og en utstiller GrowDesign.dk, som deltok før første gang i februar, om deres holdning til messen.
–Vi kan ikke klare oss uten Formland. Det er møteplassen for danske interiørfolk. De forventer at vi skal være der, og det er vi. Det er der vi møter nye kunder så vel som gamle, og om vi er gammeldagse eller ei, så synes vi det er fantastisk å se ansiktene til de menneskene vi handler med. Formland er både en salgskanal og en sosial kanal, fastslår Jens Andersson, Andersson Supply.
Han regner også med at denne gangen skal de en god messe. 90 prosent av de besøkende til Formland er danske butikker, og mange av de mindre butikkene som han handler med, har mistet påskesalget. Derfor har de rett og slett ikke råd til å unnvære julehandelen som tradisjonelt utgjør drøyt 30 prosent av omsetningen. Faktisk mener Jens Andersson at Formland i august, er den viktigste messen noensinne i de 25 årene Andersson Supply har eksistert. Han uttaler at alle kundene som han har snakket med, kommer til messen. Det er rett og slett nødvendig.
–Jeg tror også at det kommer en del fra Nord-Tyskland fordi Nordstil som kjent er avlyst. TrendSet i München har de flyttet til september som faktisk er litt for sent. Derfor mener jeg klart at vi må gjøre en felles innsats for å få kundene til Herning.
Han går så langt som å si at det kan bety en boom i det nordtyske markedet for utstillerne på Formland, fordi messen vil være selve handelsstedet for nordtyske innkjøpere.
–Så jeg ser positivt frem til Formland - ikke minst denne gangen, og kundene og medutstillere som jeg har snakket med mener det samme," avslutter Jens som forteller at hos Andersson Supply har telefonen begynt å ringe igjen, og de får inn gode bestillinger.
Jørgen Lynggard fra GrowDesign.dk gleder seg også til Formland. GrowDesign.dk var på messen for første gang i januar, og Jørgen forteller at de ble svært godt mottatt som ”new kid on the block” med et nytt oppsett, nye produkter og enda mer å tilby. –Så vi forventer noen gode dager. Det ser ut til å være rom for en som oss i bransjen, sier han. Så lenge helsemyndighetenes retningslinjer blir fulgt, ser han ingen grunn til ikke å være på messen.
–Vi er der for å møte kundene våre som hagesentra og interiørbutikker. I motsetning til mange andre har vi hatt en flott vår, fordi det har vært et veldig stort fokus på hus, hjem og hage, så kundene våre har satset for fullt, sier Jørgen. Han legger til at det salget i butikkene som vanligvis avrundes i løpet av mai, denne gangen har fortsatt til langt inn i juni. –Så vi har blittrammet på en positiv måte.
Jørgen forventer at med Formland vil man finne en ny normal, stabilisere situasjonen og finne en ny måte å samhandle på.
–Vi vil sannsynligvis ikke ta hverandre i hendene etter en god avtale, eller håndhilse på nye kunder, men vi finner en annen måte å etablere god kontakt på.
Slik skal Formland fungere
–I løpet av de siste månedene har ledergruppen i Formland og MCH brukt mange timer og mye ressurser på å skape et riktig grunnlag for organisering av trygge, sikre og ansvarlige messer, og vi har utviklet "TrygtMCH" som inneholder en rekke retningslinjer om hvordan vi i første rekke arrangerer Formland, og deretter andre messer i regi av MCH, sier Mai-Britt.
Tiltakene inkluderer ekstra brede ganger, hygieneforhold som er innrettet etter de foreskrevne regler og noe mer slik at besøkende og utstillere kan være trygge før, under og etter messen. I tillegg selges dagsbilletter denne gangen, og ved å skanne de besøkene ved inngangen til hver hall, sikrer det at det maksimale antall besøkende på messen så vel som i de enkelte hallene blir fulgt.
–En messe regnes som et varehus, men ved å selge dagsbilletter vet vi nøyaktig hvem som kommer, hvor mange de er og når de kommer. Heldigvis vil ikke antallet være en utfordring på Formland fordi vi har god plass og muligheter. Samtidig åpner vi en ekstra inngang slik at vi bedre kan fordele flyten i antall besøkende, og at hver gjest også får den inngangen og parkeringsplassen de skal bruke, forklarer Mai-Britt.
Restaurantene og kafeene på messen er selvfølgelig underlagt de samme reglene som restaurantbransjen generelt.
Trend og inspirasjon
Trendsonen blir også laget av FlyHelsted denne gangen, men formen vil være annerledes.
–Det vil ikke være en dyp, men en litt mer langstrakt trendsone som man bedre kan vurdere på avstand uten å komme for nær andre mennesker," sier Mai-Britt.
–Det litt skjeve, det ufullkomne og fremfor alt det positive som spirer og gror, gir energi og er naturlig preger trendområdet, forklarer Mille Fly og Sofie Helsted, som står bak trendsonen som de denne gangen har kalt Atelier Bohemian Shades.
–Atelier fordi det handler om en kreativ livsstil og en kunstnerbolig som denne gangen skaper rammen rundt trendene. Bohemian fordi stilen er den perfekte og romantiske miksen med det skandinaviske minimalistiske i en myk stil og med globale minner fra hele verden. Det sees mye mønstermix og fordi vi er i et atelier er det rom for håndarbeid; for mye strikk og håndarbeid. Shades spiller opp med ton-i-ton fargepaletten i grønne nyanser. Det grønne symboliserer miljøet og naturen, men også det spirende, det energiske og det positive, forteller Mille og Sofie.
Universet er taktilt med mange tekstiler, tepper samt vevde tekstiler med trykk.
–Mønstermix og fargematch gjelder, sier Mille og Sofie, og de bemerker at de vintergrønne tonene, det dempede grønne og de jordlige grønne tonene brytes med oker og mørk plomme.
For å understreke stilen har Sofie og Mille denne gangen gått inn med Pernille Folcarelli, og skapt et enormt print av hennes vakre botaniske motiver på gardinstoff.
Tiden er for slow living og til ettertanke. Så Sofie og Mille har designet et kjøkken der fruktene kan tilberedes og hvor surdeigen tar den tiden en surdeig tar. –Vi har opplevd å gå ut av hamsterhjulet en stund, vi har opplevd det fine med det, og vi tror at forbrukerne vil ta det med seg. Samtidig har vi designet et studio med arbeidsbenk hvor man kan male akvareller, strikke og prøve andre kunstneriske prosesser. Så er det stuen hvor du kan sette deg ned med en god bok eller hvor du kan fordype deg i den gode samtalen. For i tiden som kommer handler det om å slappe av, nyte livet og menneskene vi omgir oss med i en ufullkommen, men nøye utvalgt interiørverden, avslutter Mille og Sofie.
Det vil også være forelesninger på Formland denne gangen, men formen er ennå ikke helt på plass. –Vi håper at 50 mennesker fortsatt kan være samlet i august, men får vi ikke det til arrangerer vi i stedet webinarer og streamer de spennende og inspirerende foredragene.
www.Formland.com
Messekalender 2020:
Formland: 13.-16. august
Maison et Objet (digitalt): 4.-18. september
Nordstil: 5.-7. september
Autumnfair: 6.-9. september
TrendSet: 12.-14. september
Kind + Jugend: 17.-20. september