Maison&Objet: På jakt etter opplevelser

Over 60 000 mennesker besøkte Maison&Objet i Paris, der 2500 selskaper innen design-, interiør- og livsstilsbransjen viste frem sine produkter. Peclers sto bak trenden, og temaet var "Enjoy".

Foto: Maison&Objet

"Enjoy" var overskriften på årets Maison&Objet i Paris. 2500 utstillere (en økning på 10 % sammenlignet med 2022) samlet seg i syv haller, der 59 794 unike besøkende fra design-, interiør- og livsstilsbransjen, til tross for en global økonomisk nedgang, handlet og ble inspirert innenfor møbler, dekorasjoner, livsstil og håndverk.

På besøkssiden var dynamikken også sterk, og messen rapporterte om en bemerkelsesverdig økning i antallet internasjonale besøkende og stabile tall blant franske deltakere på grunn av den økonomiske situasjonen og den ekstraordinære varmen som avholdt en del av de lokale besøkende fra å delta på messen.

Maison&Objet introduserte flere store initiativer, inkludert lanseringen av Well-being & Beauty, en ny sektor på messen med 80 utstillere fra skjønnhets- og velværeindustrien. Og med det store opplevelsesprogrammet imøtekom Maison&Objet Paris den store etterspørselen fra besøkende. Opplevelser som regenererende kurer, lyd-bading og ansiktsyoga var svært populære under messen.

Mélanie Leroy, administrerende direktør for Maison&Objet, konkluderer: "Innovasjon, nyheter, kvalitet og den kontinuerlige søken etter miljøvennlige produksjonsprosesser som tilbys av messens deltakere, svarer godt på den økende etterspørselen etter produkter som støtter bærekraftig forbruk. Det samme gjelder for vår MOM-plattform, der 480 000 internasjonale fagfolk i nettverket vårt, inkludert 300 000 i EU, bidrar til å styrke messen. Ved å utnytte vår digitale ekspertise vil vi fortsette å være en ekte kreativ og økonomisk katalysator for bransjen."

maison&Objet - Fra Forum de Tendance Inspire me!. Foto: Maison&Objet

"Enjoy!" – På jakt etter gleder

På trendområdene var det farge, ekstravaganse, dristighet og humor. Sparsommelighet og enkelhet er blitt erstattet av begrepet "velvære", og forbrukerne ønsker å bringe glede inn i hjemmene sine.

"Vi prøver å være veldig fornuftige, men vi innser at vi til syvende og sist alle er en samling motsetninger. Derfor må vi nå ut til individualiteten og eksklusiviteten for å gjenopprette tidligere tiders optimisme," sier trendbyrået Peclers, som står bak trenden.

"Vi når et klimaks, og vi er ved et veiskille," kommenterer Patricia Beausoleil fra Peclers.

"Akkurat nå handler det om følelser og en positiv dynamikk," sier Patricia Beausoleil. "Vi beveger oss inn i morsommere, mer uttrykksfulle, mer fargerike, mer pop-fylte områder. Vi er nær hele generasjonen av utopiske designere fra 60-tallet, de som oppfant en form for retrofuturisme med et nesten naivt aspekt av fremtidsvisjonen vi gjerne vil se," fortsetter Peclers stylingkontor.

"Det er et ønske om å utforske det immaterielle, nå det håndgripelige," argumenterer Patricia Beausoleil. "Vi ønsker å kunne skape mer flytende former, noen ganger mer ergonomiske eller mer biofysiske, uventet bruk av materialer, metallisering, luminescens, ganske ekstravagant krom som leker med fantasien og estetikken som finnes i den digitale verden."

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Relatert innhold

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

14.05.2024Designbase.no

Koelnmesse i nytt samarbeid med Colombias ledende designmesse

30.04.2024Designbase.no

Messe Frankfurt tilbyr gratis online arrangementer for alle

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023