27.11.2021  |  Interior  |  Trender

Mange nordmenn har vanskelig for å kvitte seg med personlige ting

Gjennom et tiår kan det være store variasjoner i hva du liker, og i livet selv. Saker og ting hoper seg opp mens trender kommer og går.

En undersøkelse på oppdrag fra oppbevaringsaktøren Elfa viser at 58 prosent av nordmenn føler en lettelse etter å ha ryddet bort ting i hjemmet. Interiørkonsulent og stylist Elisabeth Halbjørhus bidrar med tips til hvordan man best uttrykker personligheten sin i hjemmet ved hjelp av eiendeler.
Det er ikke uvanlig å uttrykke sin identitet gjennom ulike personlige gjenstander i hjemmet. Men det er viktig for trivselen at man ikke lar alle sine eiendeler ligge fremme hele tiden. En Sifo-undersøkelse som Elfa har gjennomført, viser at det kan være vanskelig å kvitte seg med ting i hjemmet. Det kan være lurt å sette av tid til å rydde i tingene, organisere oppbevaringen bedre eller ommøblere. På toppen av lista over de tingene som er vanskeligst å skille seg av med, finner vi arvegods (47 prosent), etterfulgt av fotografier (46 prosent), gamle bøker (33 prosent) samt favorittklær og sko (31 prosent).
–Vår undersøkelse viser at nærmere 2 av 5 nordmenn har skuffer med ting som de ikke har åpnet på ett år. Antakelig fordi mange ikke har lyst til å rydde og sortere. Med god oppbevaring blir det enklere og mer givende å holde orden, få bort det man ikke vil ha fremme, og fremheve det man vil at skal synes. Små detaljer gjør stor forskjell som kan resultere i et trivelig og ikke minst personlig hjem, forteller Hilde Børresen Istre, oppbevaringsekspert i Elfa.
De aller fleste (86 prosent) mener at oppbevaring er viktig når man velger bolig, og for 58 prosent av nordmenn blir stemningen i husholdningen negativt påvirket av uorden i hjemmet. For å forebygge dette og opprettholde trivselen i hjemmet er det derfor viktig å ha gode renholdsrutiner og gode forutsetninger for å kunne rydde på plass ting som blir brukt i hverdagen. Mer enn annenhver nordmann, 53 prosent, angrer heller ikke på at de har kastet noe når de har ryddet i hjemmet. Smarte og praktiske oppbevaringsløsninger gjør det enklere å sortere det man vil gi bort eller selge, og det man vil beholde for fremtiden.
Den voksende trenden med delingsøkonomi er et annet alternativ som innebærer at man ikke eier tingene alene, men i perioder deler eller bytter med andre. Det resulterer i en sirkulær utskifting som både gir variasjon i hjemmet, en personlig følelse og samtidig er snillere mot miljøet.

5 tips fra Elisabeth Halbjørhus om personlig interiør
Det krever tid og omtanke å bygge opp et hjem med orden og harmoni. Studio Elfas medlem Elisabeth Halbjørhus, interiørkonsulent og stylist, tipser her om ulike måter man kan optimalisere både areal og interiør på – alt for å skape et personlig inntrykk på best mulig måte.
•Velg ut godbiter fra trendene – innred med ting som du liker ekstra godt, slik at hjemmet ditt fungerer i lengden også.
•Invester kun i ting du elsker – gå bort fra bruk og kast-kulturen, sats heller på interiør som du virkelig trenger, og som har god kvalitet.
•Bruk tid på interiøret – samle inspirasjon, lag moodboards og prøv deg frem med ulike kombinasjoner. Til slutt finner tingene sin rette plass!
•Rydd opp og bare ta vare på ting som du virkelig liker – vi samler opp mye gjennom årene, så pass på å selge eller gi bort ting regelmessig, og omgi deg heller med ting du liker.
•Miks og match – bland gjerne nytt med gammelt, lyst med mørkt, mønster med ensfarget. Det gir en mye mer personlig følelse i hjemmet og en dynamisk helhet når man klarer å få en god balanse i interiøret.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer