03.06.2020  |  Furniture  |  Bransjenytt

Norsk møbeldesign vekker internasjonal oppsikt

Da verdens viktigste designmesse ble avlyst på grunn av koronapandemien, tok norske designere til Instagram. Nå blir de hyllet av verdenspressen.

Annethvert år møtes designere på en av verdens viktigste møbelmesser. Da designuken i Milano 2020 ble avlyst på grunn den pågående koronapandemien, mistet mange designere sitt viktigste internasjonale utstillingsvindu.

Men alt arbeidet med den norske utstillingen «Norwegian Presence» var ikke forgjeves for Design og arkitektur Norge (DOGA).

Det nøye utvalgte designet ble i stedet presentert på Instagram. «Utstillingen» på sosiale medier har vakt oppsikt internasjonalt, og er omtalt av blant andre BBC, Forbes og designmagasinet Wallpaper.

– «Norwegian Presence» er alltid et høydepunkt på designindustriens viktigste årlige forum, skriver forretningsmagasinet Forbes, i en sak om den digitale utstillingen.

– Moderne norsk design har alltid hatt et underliggende fokus på innovasjon og bærekraft, skriver designmagasinet Wallpaper i sin omtale.

Den røde tråden i årets utstilling av norsk design er nettopp bærekraft og oppfinnsomhet med lokalt materialbruk og det har vakt oppsikt at bildene fra utstillingen er tatt i Edvard Munchs eget studio på Ekely.

2020-utgaven av Norwegian Presence har et enda skarpere fokus på bærekraft. Den er kuratert av Benedicte Sunde fra DOGA og Marit Haugen fra det Oslo-baserte arkitektkontoret Haugen/Zohar. De har valgt ut ti designere som jobber med naturlige materialer som tre, aluminium, stein og papir og som tar bærekraft og sirkulær design på ramme alvor.

Designerne som har blitt valgt ut til å være med i årets Norwegian Presence er:

Ali Gallefoss, Andreas Bergsaker, Dybwad&Wyller, Kiki Plesner-Löfroth, Nils Stensrud, Philipp von Hase, Poppy Lawman, Sofie&Tiange, Tobias Berg Johannessen, Vilde Hagelund.

Fakta:

NORSK DESIGN
Norwegian Presence er en utstilling som viser frem det beste fra Norges kreative talenter og møbel- og interiørprodusenter.

VERDENS VIKTIGSTE
Utstillingen har vært vist under Designuken i Milano siden 2015. Denne designuken er regnet som verdens viktigste designarena.

DESIGNEKSPORT
Formålet med utstillingen er å nå ut internasjonalt med det beste av norsk møbel- og interiørdesign og skape eksportmuligheter for bransjen.

SAMARBEID
Prosjektet ledes av DOGA, med Klubben, UD, Hydro, Lundhs, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Jotun og Visit Norway som samarbeidspartnere.

Kilde: NRK.no og Doga.no

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer