Stockholm Creative Edition
En ny møteplass for den svenske designbransjen ser dagens lys i Stockholm i september, hvor Stockholm Creative Edition har premiere.
I høst vil Stockholms messekalender få et ekstremt interessant tillegg med premieren på Stockholm Creative Edition fra 23.-29. september. Bak arrangementet står designselskapet Atmosfär av Attar, som i tillegg til en rekke oppgaver for opplevelsesbransjen også står bak fremtidsrettede prosjekter i samarbeid med Stockholm Furniture & Light Fair, Stockholm Design & Architecture og Stockholm Design Talks.
Den nye designuken er viet svensk design, men ikke bare møbler og interiørdesign. Tanken er at kreative selskaper fra forskjellige bransjer skal kunne komme sammen på nye måter med opplevelser i sentrum. Blant annet er flere restauranter knyttet til arrangementet som medarrangører av Stockholm Food Tour, og dermed vil de kombinere gastronomi og design på høyt nivå i noen av Stockholms fineste restaurantmiljøer. –Det er en nettverksbasert måte å jobbe med utvalgte progressive aktører fra alle bransjer, alle med samme høye ambisjonsnivå og mål om å etablere et konsept som vil vokse seg sterkere de neste årene, sier initiativtakerne Ulrika og Philippe Attar på Atmosfär av Attar.
Ingen konkurrent til Formex
Når man ser de utstillere som allerede har meldt seg på til designuken, vil den ikke være en direkte konkurrent til Formex. Utstillere som Articles, Asplund, Bolon, Fogia, Gemla, Klong, Massproductions, Pholc og andre garanterer dermed at Stockholm Creative Edition vil heller være et lite, men spennende høst-event for Stockholm Furniture Fair i februar. Men i motsetning til møbelmessen, vil Stockholm Creative Edition være rettet mot fagpersoner i industrien så vel som designinteressert publikum og fokusere på opplevelser, kontakter og inspirasjon i stedet for innkjøp.
–Vi vil invitere til et nytt møtested der kunnskap, stolthet og inspirasjon om designbransjen kan deles. For arkitekter, designere, studenter, innkjøpere eller designentusiaster, - vi har laget et arrangement som vi selv gjerne ønsker å besøke, sier Ulrika og Philippe Attar. Aktivitetene vil bli spredt ut på showrooms, designstudios og pop up arenaer rundt i byen. Men Stockholm Creative Edition vil også ha sin egen hub i det sentrale Stockholm hvor aktører kuraterer unike utstillinger, inkludert Beckmans College of Design. I tillegg til utstillinger vil flere designforedrag og andre elementer stå på programmet.
Interesse for fysisk møte
Etter et drøyt år med avlyste messer og andre møteplasser - og en viss metthet i forhold til digitale møter - tror arrangørene på en stor interesse for å møtes rundt svensk design i det virkelige liv. For å kunne invitere til et fysisk møte på den tryggeste måten, har eiendomsselskapet Vasakronan vært engasjert som partner i prosjektet. Takket være dette vil det bli holdt en rekke arrangementer i nyrenoverte lokaler i det nye området i Stockholm sentrum kalt Sergelstan. –Vi tror at det er en lengsel etter mer spennende måter å vise design på som virkelig løfter det svenske designet og setter det i høysetet. Vi gleder oss spesielt til å bruke Stockholm og skape en sammenheng når byen åpner opp og viser seg fra sin mest sjenerøse og imøtekommende side, kommenterer Ulrika og Philippe Attar. Programmer og flere deltakere vil kontinuerlig sees på designukens nettside:
www.stockholmcreativeedition.com
Av Anders Bergmark, oversatt av Gunnhild Bjørnsti