09.08.2019  |  Interior  |  Trender

Opptakt til Oslo Design Fair

Vår visjon er å bli Skandinavias ledende lifestyle messe, påpeker leder Cathrine Eriksson

Oslo Design Fair går av stabelen 28.-30 august og er Norges viktigste kommersielle handels- og møteplass for design- og interiørbransjen.

”Det blir i underkant av 400 utstillere fordelt på fire haller”, forteller Cathrine Eriksson.

Hun har målsettingen klar. ­–Vi skal være en selvskreven arena for sterke merkevarer og attraktive innkjøpere, og bli et naturlig sted for lanseringer. Vår visjon er å bli Skandinavias ledende lifestyle messe.

Oslo Design Fair ønsker å knytte til seg etablerte aktører og bidra til å bygge Oslo til en designdestinasjon som inkluderer showroom og unike arrangementer med et festivalpreg.

”Oslo Design Fair har en sentral rolle ovenfor utstillere og besøkende innen design- og interiørbransjen. For våre utstillere skal vi tilrettelegge for effektivt salg, kundemøter og produktlanseringer, samt være den beste arena for å treffe potensielle nye kunder”, sier Cathrine, og fortsetter:

­”Videre skal vi inspirere de besøkende med siste nytt innen design og interiør, som gjenspeiles i vårt faglige program og tendensutstillinger. Vi samarbeider med norske designere, kunsthåndverkere, illustratører og andre relevante partnere for å gjøre Oslo Design Fair til en innovativ og inspirerende messe av høy kvalitet og aktualitet.”

Er det spesielle tema og trender som er aktuelle i år?
”Jeg er veldig stolt av å presentere denne utgaven av Oslo Design Fair under tema Rethink, der bærekraft, sirkulærøkonomi og miljø er i fokus. Vi har lenge lurt på hvordan vi kan være nyskapende og vise tendenser i tiden, samtidig som vi kan være bærekraftige. Samarbeid er mye av nøkkelen. Til årets tendensutstilling har Vardehaugen og Aslak Haanshuus Arkitekter designet utstillingsmoduler i massivt tre, som skal demonteres og gjenbrukes i nye omgivelser når messen er over.”

Kafeen i Hall C er denne gangen innredet i samarbeid med Artek.

”I tillegg til hovedutstillingen i Hall C, designet av Vardehaugen og Aslak Haanshuus arkitekter, kuratert av Kirsten Visdal,  har vi spurt Stylistene Per Olav Sølvberg og Tina Hellberg hvordan Rethink vil forme interiørene våre fremover. De svarer med en egen utstilling og workshop i glassgaten, hvor sansene står sentralt.” 

Arrangeres foredrag og seminarer?
”Vi byr også denne gangen på et sterkt faglig program som består av spennende foredragsholdere fra interiør- og designbransjen som arbeider målrettet med bærekraft. Emma Olbers vil fortelle hvordan hun jobber med å designe produkter som er til det beste for både forbruker og klode, mens Orkla gir et innblikk i historien bak rengjøringsserien Klar, produsert av fornybar energi fra vindmøller for å nevne noen. I tillegg kommer Rie Fjordsøe Rasmussen og Louise Byg Kongsholm fra PEJ gruppen.”

Hvordan er interessen for messen?
”Vi opplever økende interesse fra interiørarkitekter, utbyggere og prosjektmarkedet generelt, spesielt på august-messen.”

Er det utstillere du vil fremheve?
”Vi kan også denne gang friste med nye og spennende utstillere som VIPP og Ferm Living. Vi har flere nylanseringer av brands og produkter fra både Norge og Danmark. MAZŌ - nytt dansk designbrand med dype røtter som bygger videre på en stolt arv fra dansk designs gullalder. I tillegg kommer Volver et norsk designstudio som tilbyr kuraterte samlinger av premium tepper til private og offentlige rom. Det er med andre ord bare å glede seg til innholdsrike messedager hos oss!” Avslutter Cathrine Eriksson.

FAKTA

Antal udstillere seneste sommermesse: 405
Forventet antal udstillere til kommende messe (ca.): 400 

Antal besøgende seneste sommermesse: 11 603
Antal besøgende til kommende messe (ca.): 12 000

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer