Oslo Design Fair 2020

Tema for messen i januar er "Impossible/Possible"

Pressefoto: Oslo Design Fair.

Oslo Design Fair ønsker å være Norges viktigste og mest attraktive møteplass for design, arkitektur og håndverk.

–Med dette mener vi at messene våre skal være effektive handels- og nettverksarenaer for deltakere innen bransjen fra hele verden. Samtidig skal vi bidra med verdifull inspirasjon og innsikt som øker kunnskapen til deltakerne, gjennom sterke faglige og sanselige opplevelser, forteller Liv Kindem, Kommersiell Direktør hos Norges Varemesse.

–Gjennom temaet «Impossible/Possible» har vi lyst til å skissere innovative tanker og mulige løsninger i møte med de store omveltningene bransjen vår står ovenfor. Temaet skal strekkes over begge messene, både i januar og i august, gjennom utstillinger, redaksjonelt innhold og faglig program. Det blir forskjellige uttak og visuelle opplevelser i januar og i august.

Liv Kindem, Kommersiell Direktør hos Norges Varemesse..

Ulike sider av «Impossible/Possible» skal settes under lupen i relasjon til miljø, varehandel, økende netthandel, betalingsløsninger, lokal butikkdrift, suksesskriterier og endrede forbruksmønstre.

–Oslo Design Fair skal også arrangere debatter, workshops og sosiale sammenkomster i dialog med relevante samarbeidspartnere.

 
Designere inspirerer

Den unge designduoen Vera & Kyte, kjent for sin lekne stil rundt grafiske former, farger og materialbruk, skal tegne utstillingen.

–Utstillingen vil bestå av flere rom som skal berøre sansene i form av visuelle og taktile virkemidler i tillegg til duft.  Utstillingen skal kurateres av den anerkjente stylisten Kirsten Visdal, som er kjent for sin nedtonede sobre stil. I år blir hun utfordret til å utforske kraftfulle farger og former i samarbeidet med Vera & Kyte.

Utstillingen vil inneholde objekter tegnet av norske formgivere, norske kunsthåndverkere og norske produsenter. Kunstner Andreas Siqueland skal delta i prosjektet med store veggmalerier. Sammen skal det kreative teamet utforske hvordan vi ønsker å bo og organisere hverdagen med utgangspunkt i hjemmene våre.

 

Mattorget ekspanderer

–Det populære mattorget vårt skal utvides for å gi butikkene mer inspirasjon til borddekking og utstillinger i butikk. Ansvarlig for dette inspirasjonsområdet er matstylisten Marianne Pfeffer Gjengedal, kjent for sine oppsiktsvekkende kaker og forfatter av kokeboken ”Kvinnfolk”. Følg henne gjerne på Instagram: «marianne_pfeffer»

 

Suksess i 2019

–Vi hadde super respons på vår messe i august med svært fornøyde utstillere og besøkende. Magnor som er kjent for sine vakre munnblåste glass, er en av våre største og mest trofaste utstillere. De mener at messen er en god arena for å drive handel og å dele kunnskap om kvalitet og godt håndverk, påpeker Liv.

–Det å møte nye og gamle kunder, pressen og publikum er svært viktig for oss, derfor er vi på Oslo Design Fair. Samtidig er messen et sted hvor vi kan bidra til å øke kunnskapen om produktene våre, designerne og selve håndverket, mener salgsdirektøren på Magnor glassverk, Bjørn Gjerde.

–Vi kan ikke være alle steder på en gang, derfor er messen det perfekte samlingspunktet for forhandlere, leverandører og kollegaer, sier utstiller Allan Nissen fra Mosaique.

Han påpeker at det desidert viktigste er å møte forhandlerne rett og slett for å snakke med dem, og Oslo Design Fair er den perfekte møteplassen.

 

Navnet er Oslo Design Fair – både i januar og i august

Etter å ha testet ut en differensiering av messene med to ulike navn, nemlig Oslo Design Fair og Nordic Living, ble tilbakemeldingen fra målgruppene om at de ønsket et felles navn.

Messene oppleves som såpass like hverandre at to navn virket forvirrende.

Ved å fokusere på ulike målgrupper under ett merkenavn, nemlig Oslo Design Fair, retter vi oppmerksomheten mot utstillere og besøkende gjennom inspirerende innholdsproduksjon. Oslo Design Fair er et etablert merkenavn og gjenspeiler akkurat det vi skal holde på med i tiden fremover.

–Januarutgaven av Oslo Design Fair kommer til å ha et større fokus mot retail hvor de besøkende skal få inspirasjon, delta på workshops og få faglig oppdatering som er innholdsrik og lærenyttig for innkjøpere og deres butikker. I august retter vi blikket mot møbelutstillere og større prosjekter, informerer Liv Kindem.

 

Kommunikasjon året rundt

Oslo Design Fair skal være tilstede på digitale flater hele året. Det vil si at det til enhver tid vil være oppdaterte nettsider med relevant redaksjonelt stoff, både for utstillere og besøkende. I tillegg skal en inspirerende instagramkonto ivareta utstillerne og inspirere daglig.

FAKTA

Antall utstillere seneste messe: 270
Forventet antall utstillere til kommende messe (ca.): 270

Antall besøkende siste messe: 8.345
Antall besøkende til kommende messe (ca.): 8.400


–Det er viktig for oss å møte kundene våre utover de to messene, slik at samarbeid og nettverk innenfor bransjen kan dannes og styrkes. Vi vil arrangere foredrag, workshops og samtaler der vi kan møtes for å utveksle informasjon og bli inspirert av hverandre, avslutter Liv Kindem.

Velkommen til inspirerende messedager fra 22. til 24. januar!

Relatert innhold

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

16.04.2024Designbase.no

Hamonoya er en ny distributør for Patisse

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

20.03.2024Designbase.no

Design House Stockholm får ny administrerende direktør

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023