Oslo Design Fair -gikk av stabelen 1.-3. september 2021
–Det var så deilig å kunne åpne dørene og se folk igjen! Selv om det var en mindre messe enn vanlig, så er vi veldig fornøyd med at vi nå er i gang igjen og har en super inngang til 2022. Kathrine Tillnes Jansen, direktør for Oslo Design Fair.
–Det var 5194 som besøkte oss under messedagene, og besøkstallet var som forventet i en fortsatt usikker tid. Det var likevel et mylder av folk i begge hallene og besøk på alle stands til enhver tid, forteller en fornøyd Kathrine Tillnes Jansen.
Utstillerne melder om effektive messedager med gode resultater.
–Vi hadde 142 utstillere denne gangen, hvorav 40 av dem var utenlandske (stort sett danske og svenske). Som arrangører av en innkjøpsmesse oppfordrer vi til innkjøp og handel. Vi vil at de lokale butikkene skal overleve og at utstillerne skal oppleve en god handel under messedagene. Det er avhengig av at vi tiltrekker oss relevante besøkende. Dette har vi også i år lykkes med til tross for omstendighetene.
Samtidig vil Kathrine Tillnes Jansen oppfordre alle til fortsatt å stå sammen for å skape effektive handels- og nettverksarenaer for bransjen.
–Tenk grønt, ha fokus på gjenbruk og øk bevisstheten i forhold til hva vi bruker og kaster. Oslo Design Fair fortsetter å fremme norsk design og industri, kunst, håndverk og arkitektur ved å tilrettelegge for dette.
Hun retter en stor takk til Léva Urban Design som har designet en annerledes tendensutstilling, HAPPYTAT, for høstens messe. Bærekraft, miljø og resirkulære materialer stod i fokus som nødvendige verdier i vår tid.
–I tillegg vil jeg takke Kirsten Visdal og Poppy Lawman som har fylt utstillingen med objekter fra unge, lovende designere og mer etablerte formgivere. Vi har sammen med det kreative teamet ønsket å sette fokus på de unge designerne, utfordre de vanlige materialprosessene ved bruk av resirkulære materialer. Hele utstillingen er faktisk laget av resirkulære materialer som plast, tre og aluminium.
–Vi er inne i en tid med store endringer hvor det er helt nødvendig at miljø og bærekraft prioriteres. Vi i Oslo Design Fair ønsker fortsatt å legge til rette for bærekraftige diskusjoner med fokus på hva vi forbruker, hvordan vi bor og hvordan vi lever. Årets tendensutstilling og faglig program har hatt et tydelig preg av dette.
Det var mange spennende foredragsholdere som med engasjement og kunnskap formidlet inspirasjon om alt fra farger, stell av blomster, gjenbruk av materialer, Instagram, kunst, design og arkitektur.
–Vi håper at både utstillere og besøkende har fått masse deilig inspirasjon gjennom utstillinger, faglig program og magasin under Oslo Design Fair som kan brukes i egen arbeidshverdag. Vi tror på at handlekraft og bærekraft går hånd i hånd i jakten på innovative løsninger for bransjen vår, og gleder oss til å jobbe videre mot ny messe i januar sammen med nye og gamle samarbeidspartnere.
I 2022 skal det arrangeres ny Oslo Design Fair, og all erfaring fra høstens messe tas med i planleggingen.
–Vi er godt i gang med neste messe som arrangeres 26.-28. januar, og det er gledelig at mange utstillere allerede er påmeldt. Vi planlegger for full messe med flere aktiviteter og workshops. Det kreative teamet vil fortsatt bestå av Léva Urban Design, Kirsten Visdal og Hélène Anderen. Tema for messen er ikke satt enda, men vil bli kommunisert fortløpende.
–I tillegg til en effektiv møteplass, kan vi love dere en herlig messe med masse handel, inspirasjon, faglig input og god stemning! Avslutter Kathrine Tillnes Jansen.