21.11.2021  |  Interior  |  Tilbehør

Paddywax: Designede dufthistorier

Paddywax ble startet som et design- og storytelling drevet selskap i Nashville, Tennessee, i 1996. Tanken var å produsere duftlys basert på ulike temaer som deretter bestemmer valg av duft, materiale og design. Hvert duftlys er født av en historie som ved hjelp av design får en solid form i et produkt.
I dag har selskapet klart å utvikle et stort antall kolleksjoner basert på ulike temaer, noe som har resultert i en bredde som gjør produktene relevante for mange ulike målgrupper og kunder – alt fra interiør- og livsstilsbutikker til blomsterbutikker, skjønnhetssalonger, gavebutikker og bokhandlere.
En sentral idé i merkevaren er også en langsiktig bærekraftstenkning. Drivstoffmaterialet er soyavoks, som er kombinert med ulike duftoljer. Duftlysene er fri for palmeolje, er veganske og har ikke blitt testet på dyr på noe stadium. Soyavoks brenner med en ren flamme og soter ikke. Hver beholder er designet for å brukes til andre formål når lyset har brent ut. All design, fra materialvalg, til farger, form og grafikk, selvfølgelig duft, foregår i Nashville.
–Det er et veldig interessant merke å jobbe med, med høy grad av design og en bred prisklasse. Og det er sympatisk at merket er så sterkt drevet av den kreative delen. Som de selv sier, det er et 'kjærlighetsarbeid'. Fordi det er så bredt med ulike temaer, kan produktene også være interessante for mange forskjellige typer butikker, sier Carolina Olsson hos Ohlsson & Lohaven, som tar merket til det nordiske markedet.

Seks temaer
Ohlsson & Lohaven er en Simrishamn-basert grossist med fokus på gaver, ofte med kulturell tilknytning. Selskapet ble startet på 1980-tallet og jobbet mye med museer som kunder. I dag omfatter utvalget rundt 2000 varer fra merker som Gentlemen's Hardware, Games Room, Ridley's, Gift Republic, Luckies, Suck UK, Rubinato, Bekking & Blitz, Petit Collage og de siste tilskuddene Designworks og Paddywax. Selskapets cirka 1000 kunder inkluderer alt fra tradisjonelle gavebutikker til livsstilsbutikker, leketøysforhandlere, museer og selvfølgelig e-handel. Salget skjer direkte fra lageret i Simrishamn, noe som gjør at bedriften kan levere til butikken med få dagers varsel.
I en første fase vil seks linjer fra Paddywax presenteres på det nordiske markedet.


–Temaene vi lanserer nå er Hygge, som er inspirert av skandinavisk livsstil og design og kommer i matt keramikk med kobberlokk. Kin er inspirert av den japanske te- og sake-tradisjonen og leveres i keramisk materiale med en vakker glasur. Biblioteket er inspirert av forfattere som Jane Austen, Emily Brontë og Charles Dickens og kommer i større emballasje av mørkt, matt glass eller mindre kobberfargede blikkbokser. Inntrykket er litt som vennskapsarmbånd med symboler med budskap. Matt keramikk gjør seg selv som morsomme blomsterpotter og kan også brukes som oppbevaring for penner og småting på skrivebordet. Eco kommer i grønt resirkulert glass med bambuslokk. Men vårt største fokus er Apothecary, inspirert av gammeldags ravfarget apotekglass som gir et varmt lys, sier Carolina Olsson.

Bred målgruppe
Markedsføringen av Paddywax vil skje gjennom Ohlsson & Lohavens B2B-plattform, www.ohlssonlohaven.se
–Der har vi vår eksisterende kundebase. Vi har stor bredde blant våre nåværende kunder og hos Paddywax er det noe for enhver smak. Hygge ville fungert godt i interiørbutikker, Bibliotek hos bokhandlere, Øko hos blomsterhandlere og Impressions i gavebutikker. Men alle kolleksjoner kan fungere bredt og ikke bare for en bestemt målgruppe, sier Carolina Olsson.
www.ohlssonlohaven.se

/ fakta /
Ohlsson & Lohaven
Gavegrossist med et trettitalls merker i porteføljen
Antall kunder: Ca 1000 i Sverige, Norge, Danmark og Finland
Omsetning: SEK 18 millioner (2020)
Antall ansatte: 11
Hovedkontor og lager: Simrishamn

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer